• ELLE00

    efternamn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-06 22:30
    hej, Jag och sambon funderar på att gifta oss i new york till sommaren. Googlade lite och såg att någon skrivit på en blogg att det är ett krav när man gifter sig där att man har ett och samma efternamn.Någon som vet nåt om det? vi vill ha kvar våra som vi har nu.//

  • Svar på tråden efternamn
  • Mollee

    Nej, det verkar inte stämma. Här är vad jag hittade om New Yorks äktenskapslagar, står om efternamn under Surname options. Verkar vara ungefär som i Sverige.
    www.usmarriagelaws.com/search/united_states/new_york/marriage_licenses/

    När ni sen kommer hem skickar ni in blankett till Skatteverket och krysar i att ni vill behålla era namn som de är.
    www.skatteverket.se/download/18.6efe6285127ab4f1d25800028268/1275906829481/783103%2B783303.pdf
    Lycka till!

  • ELLE00

    Tack så mycket för all bra info. Hoppas att det är som ni säger att man inte behöver ändra efternamnet,och det verkar ju så i texten.


    new york bruden , du får gärna höra av dig när du kommit hem från new york så kanske man kan få veta hur det gick.och jag tar gärna emot tips på bra fotografer, smink/hår folk och dylikt.Svårt och boka allt hemifrån tycker jag.Man vet ju inte om man köper grisen i säcken.


     


    //Tack

  • ELLE00

    någon som vet om man ska ha med personbevis från skattemyndigheten eller äktenskapscertifikat till city clerk för att få marriage licence utfört? har läst olika bud där också...

  • Mollee
    ELLE00 skrev 2013-12-09 15:53:02 följande:
    någon som vet om man ska ha med personbevis från skattemyndigheten eller äktenskapscertifikat till city clerk för att få marriage licence utfört? har läst olika bud där också...
    Det verkar som om pass och personbevis på engelska ska räcka. Här är info för Manhattan, kolla att det stämmer med det county ni ska gifta er i.
    www.usmarriagelaws.com/search/united_states/new_york/marriage_licenses/manhattan_clerk.shtml
    Har någon av er varit gift tidigare ska ni ha med papper på att skilsmässan är lagligt genomförd.
    Det är 24 timmars väntetid från det att licensen utfärdats tills ni kan få vigselceremonin utförd.

    Jag gifte mig i USA för bara ett par veckor sedan. Där vi bor var det 48 timmars väntetid, men däremot krävdes det väldigt lite för att få licensen. Inte ens ID ville de se; däremot fick vi hålla upp handen och gå ed på att vi lämnade korrekt information, inte var gifta sen tidigare och inte var släkt med varandra.
Svar på tråden efternamn