• Majsan

    Borgerlig vigsel hemma, ceremoni utomlands, någon med erfarenhet?

    Jag och min karl har planer på att gifta oss under 2014 och just nu lutar det mot att ha en borgerlig vigsel i smyg hemma och sedan ha en ceremoni i Thailand (i november). Är det någon här som har gjort det eller känner någon som har? Jag har inte så stor koll på hur det fungerar, har försökt surfa runt... Är det bäst att ha vigseln innan resan eller efter? Måste passet fixas med nytt namn direkt om vigsel är innan? Skulle gärna vilja göra allt så nära som möjligt och ett nytt pass kan ta veckor... Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Borgerlig vigsel hemma, ceremoni utomlands, någon med erfarenhet?
  • jenny77

    Hej Majsan.


    Ska själv göra samma sak :). Håller själv på att kolla runt hur saker och ting fungerar. En sak som jag har tagit reda på är det där med namnbyte. Jag ringde skattemyndigheten och frågade hur man skulle gå till väga med namnbyte på pass eftersom vi kommer att viga oss borgligt bara några dagar innan vi åker. Dom sa att det går alldeles utmärkt att göra namnändringen när man kommer hem så så gör vi :).

  • Majsan

    Det låter ju jättebra! Då behöver jag inte fundera mer på namnbytet och det känns skönt. Är så mycket att tänka på och planera för att få till det perfekt :)

  • magganj

    Hej vi åker ner till Thailand nästa fredag. Den 28,e december gifter vi oss på Kata beach. Mitt tips är att skaffa en bröllopskordinater där nere. Vi hade tänkt att göra allt själv , men det är svårt. Lättare att få hjälp med det. Skriver på telefon gå texten ser kanske konstig ut 😀

  • Majsan

    Tack för tipset! Vi hade funderat lite på att prata med resia eller liknande, har hört att de anordnar bröllopsresor, men antar att det kan dra iväg lite prismässigt då... Hur mycket kostar en bröllopskoordinator? På ett ungefär :)

  • magganj

    Vi kommer betala 20 000 THB ca 5 000 SEK. Då fixar de uppsättning på stranden och blommor.


    Sen hjälper hon även till att boka restaurang.

  • Majsan

    Det var ju billigt! Jag ska kolla upp det mer, har tänkt fixa håruppsättning, smink, fotograf och så också. Känns bra att få tips och börja kolla upp saker i tid, minskar risken för en massa sista minuten stress :)

  • Utomlands 2013

    Det viktigaste är att boka flygbiljetterna i samma namn som man har ett pass. Annars får du inte gå ombord på flyget, så om du har ditt gamla pass så måste du boka flyg i ditt gamla namn.Vi gjorde allt på plats, dvs hela vigseln blev laglig i Thailand och sedan lämnade vi pappren vidare till Skatteverket här hemma för att få vigseln registrerad här. 

  • Majsan

    Var det inte krångligt med de papper som behövs? har hört att det behövs flera och att de måste översättas och så... men om det inte är komplicerat så kanske det blir bättre att göra som ni gjorde Utomlands 2013. 

Svar på tråden Borgerlig vigsel hemma, ceremoni utomlands, någon med erfarenhet?