• Äldre 5 Dec 08:01
    3127 visningar
    12 svar
    12
    3127

    Hur gör man med stolarna?

    Hej! Jag har sett massor av bilder på underbara dukningar och jag skulle vilja ta efter de av er som haft stolsöverdrag. Hur har ni fixat dessa? Sytt själva? Köpt? Lånat? Alla förslag mottages tacksamt :)

  • Svar på tråden Hur gör man med stolarna?
  • Äldre 5 Dec 08:21
    #1

    ska själv inte ha sånt, men det finns en instruktionsvideo på youtube hur man knyter knoppalakan (från ikea) till stolsöverdrag :) OM jag skulle haft överdrag, skulle jag ha valt det sättet. att hyra eller köpa skulle vara lite för dyrt för vårt bröllop. 

  • Äldre 5 Dec 10:17
    #2
    filibustern skrev 2013-12-05 08:21:32 följande:
    ska själv inte ha sånt, men det finns en instruktionsvideo på youtube hur man knyter knoppalakan (från ikea) till stolsöverdrag :) OM jag skulle haft överdrag, skulle jag ha valt det sättet. att hyra eller köpa skulle vara lite för dyrt för vårt bröllop. 
    Tack för rådet!
  • Äldre 5 Dec 10:41
    #3

    Jag syr egna. Stolarna i vår lokal har som handtag på sidan av sitsen, så köpta eller hyrda överdrag skulle inte passa. Skulle se konstigt ut med knytna lakan också. Att inte ha överdrag är inget alternativ för oss eftersom stolarna är orangebrunrandiga och fula =P Syr av Knoppalakan från IKEA som har jättelågt pris per meter. Får 7-8 överdrag på 5 lakan. Kan lägga upp bild senare om du vill. 

  • Äldre 5 Dec 10:44
    #4

    Om du kan sy så kan du göra egna rätt lätt.
    Vi gjorde bara som långa "remsor" som vi la över stolsryggen och ner på sitsen. (fast för oss var det för att få in mer färg då dessa var i 5 olika färger som vi sen blandade lite hur som helst)
    Om stolarna inte har armstöd så kan man komplettera med sidor på dessa så blir det hela överdrag. 


  • Äldre 5 Dec 10:50
    #5

    Jag syr mina efter Chicitas "mönster" men lämnar hål för handtagen på sidan av sitsen =)

  • Alylly­ra
    Äldre 5 Dec 11:43
    #6

    Vi hyrde av lokalen som vi var i. Jag tyckte det var lite onödigt - man ser ju ändå inte stolarna när alla gäster sitter ner - men min man insisterade och så här i efterhand kan jag erkänna att det blev jättefint och förhöjde dukningen!
    För oss kostade det 30 kr/stol, vilket jag tyckte var mycket. Men då slapp vi lägga tid vi inte hade på att sy, samt att vi inte behövde tvätta och fixa efteråt. Plus att stolsöverdragen var perfekt anpassade efter stolarna.

  • Äldre 5 Dec 13:22
    #7

    Jag syr också stolsövedrag (100st) med knoppalakan och får ut samma antal som Emelie. Använder också chicitas beskrivning nä jag syr :) Tycker de höjer effekten av dukningen väldigt mycket och hoppas att de är värt allt arbete ;) Finns att köpa färdiga också men de kostar betydligt mer och så är de inte säkert att passformen är lika bra...

  • Äldre 5 Dec 13:32
    #8
    Chicita skrev 2013-12-05 10:44:56 följande:
    Om du kan sy så kan du göra egna rätt lätt.
    Vi gjorde bara som långa "remsor" som vi la över stolsryggen och ner på sitsen. (fast för oss var det för att få in mer färg då dessa var i 5 olika färger som vi sen blandade lite hur som helst)
    Om stolarna inte har armstöd så kan man komplettera med sidor på dessa så blir det hela överdrag. 


    Snor denna beskrivningen, hoppas att det är okej!
    Verkar lagom svårt för mig som inte riktigt kan det där med att sy.. ;)
  • Äldre 5 Dec 13:39
    #9
    Petraksa skrev 2013-12-05 13:32:02 följande:
    Snor denna beskrivningen, hoppas att det är okej!
    Verkar lagom svårt för mig som inte riktigt kan det där med att sy.. ;)
    Det är helt ok. Jag gjorde den för att det var lättast att förklara på så sätt - och dessutom kunna förklara snabbt och enkelt fler än en gång Flört
  • Äldre 5 Dec 14:23
    #10

    Vi hyrde stolsöverdrag :)

  • Äldre 3 Mar 14:20
    #11

    Finns de någon som kan tänkas hyra ut till oss?

  • Äldre 3 Mar 14:21
    #12

    Jag menade hyra ut stolöverdrag?

Svar på tråden Hur gör man med stolarna?