• 2015

Vilket skall man boka först?

Vi är på jakt efter en festvåning/restaurang med helhetslösning då.Samt att vi också vill hitta en fin kyrka att vigas i. Vi har hittat lite bra alternativ, men inget är bestämt än.  Men vilket är bäst att man preminilär bokar först?    

• Svar på tråden Vilket skall man boka först?
  • xMariax

Jag skulle satsa på lokalen först. Kyrkan har flera vigseltider samma dag men har någon bokat lokalen är det kört.

• Chicita

Jag skulle nog säga att det är viktigast att få en tid för vigseln (alltså spika datumet) allt annat kan man ändra och lösa i efterhand. Det går alltid att hitta en annan lokal, men utan att ha fått datum för vigsel och plats för den spikad så kan man inte börja på inbjudningskort mm. 
    Man kan även behöva betala bokningsavgift på vissa lokaler som man inte får tillbaka om man ändrar eller avbokar. Och det vore ju synd om ni måste ändra datum pga att kyrkan inte är ledig och därigenom går miste om pengar ni lagt på lokal, inbjudningskort mm... Glad 

• ThereseV

Vad är viktigast för er? Om ni bor i en större stad så finns det en hel del festlokaler och om ni inte är ute i sista sekunden så går det alltid att få tag på något. Samma sak med vigselplats. Om ni inte är kingiga med exakt vilken kyrka ni gifter er i (eller om ni kan tänka er att gifta er vid festlokalen eller borgerligt) så brukar det också gå att lösa. 
    Om ni däremot har spcifika krav gällande något av det så skulle jag börja med det.

Vi ville ha lokal och kyrka så nära varandra som möjligt, så vi kollade upp både kyrka och lokal i princip samtidigt och bokade så fort vi kunde. Min erfarenhet är dock att dom bra festlokalerna snabbare blev uppbokade än kyrkorna..   

Men som chicita säger, kyrkan är väl viktigast ur synpunkten "att bli gift". 

• 2015

Tack för svar. Vi letar fin kyrka nu. Kyrkan är viktigast för mig. Men visst en ful lokal vill man ju inte ha.
    Så det är ju lite viktigt det med.Tungan ute Jag tror nog att vi preminilärbokar kyrka på måndag och vi har redan mailat stället vi vill ha mottagningen på.Glad

• 2015

Vi har fått svar av prästen i den kyrka som vi vill vara i. Och prästen vill träffa oss om ett par veckor. Spännande!Drömmer

• TheD

Jag röstar på vigselplats. Vi bestämde ett datum, bokade kyrka och sen var middagen skulle vara.

Svar på tråden Vilket skall man boka först?