• Diphyl­la
    Äldre 19 Nov 18:08
    1538 visningar
    3 svar
    3
    1538

    Soppa med höstsmak

    Önskar tips på soppa till höstbröllop. Vi ska ha tre varianter och letar efter "svenska", rustika och mustiga smaker. Kommer ha en slät, het pumpasoppa och en gräddig viltsoppa med svamp och enbär. Behöver ytterligare en variant men har fastnat lite. Vi äter mycket vegetarisk slät soppa här hemma så jordärtskocka dyker upp som ett alternativ men det blir lite för likt pumpasoppan...? Annars hade jordärtskocka med tryffelolja och bacon varit ett alternativ.

    Fisk känns inte aktuellt. Någonting med kyckling kanske? Kanske rent av en consommé-likanande soppa, dvs en klar soppa som vi ju inte har hittills? Vi är inte främmande för påkostade ingredienser.

    Har ni några bra idéer? :)

  • Svar på tråden Soppa med höstsmak
  • Äldre 19 Nov 22:00
    #1

    Fisksoppa hade varit mitt spontana svar. Går att varmhålla om man lägger i fisken på slutet. Annars tycker jag att palsternackssoppa är gott. Rotfrukter överlag är ju bra på hösten. 

  • Äldre 19 Nov 22:40
    #2

    En tomatbaserad soppa med rotfrukter och kött i?

    Jag brukar göra "soppa från gotland" (tror jag den heter från början) krossad tomat, potatis, morot, kött (fast jag har quornstrimlor istället) och kryddor. Supergod, superenkel och superbillig. Fast så bröllop är den ju inte. Men höstig och rustik!

    Kanske kan du bygga vidare på tomattanken iaf:) Lycka till!

  • Äldre 19 Nov 22:41
    #3

    Åh dom gör en så underbar soppa på jobbet. Har dock inte fått recept. 
    Men det är en tomat och kokos-soppa.
    Tror att dom i princip mixar krossade tomater (eller färska?) med kokosmjölk sen kryddar lite...
    Helt underbar och våra gäster som är återkommande brukar fråga "är det tomat och kokossoppa i kväll?" när dom komme roch checkar in Skrattande 

Svar på tråden Soppa med höstsmak