• 2015

    Vad har ni för typsnitt på inbjudningskort, tackkort, osv. BILDER TACK!

    Min blivande är grafiker och vi vill naturligtvis skicka iväg snygga inbjudningskort, samt göra fina festprogram och tackkort, osv.

    Men vilket typsnitt är snyggast till de olika kategorierna?

    Hittade en gammal tråd om det här:  www.brollopstorget.se/Forum-15-32/m2574588.html
    Men blev irriterad över att länkarna där inte fungerade.
    Och blev tipsad om att starta en egen ny tråd om detta. Vilket jag gör nu. Glad 

    VISA GÄRNA BILDER! 

  • Svar på tråden Vad har ni för typsnitt på inbjudningskort, tackkort, osv. BILDER TACK!
  • jennyckbengtsson

    Hej!

    Jag tycker det hänger väldigt mycket på hur ni vill ha ert bröllop. Vi anävnde oss av ett typsnitt som ser ut som skrivmaskins text men det för att vi valde att göra ett tema på vårt tryckta material som passade med detta. Dvs vi ivlle att det skulle se lite rått ut och kanske inte så vackert.

    Dvs jag tycker ni ska fundera på hur ni vill göra. Jag tycker det är lite som att göra ett varumärke för bröllopet.

  • Chicita

    Jag håler med ovanstående Glad

    Istället för att fundera på hur andra har gjort - så gör ert eget.
    Sätt er ner och hitta något som kan gå som en röd tråd genom allt. Oavsett om ni ska ha en färg eller ett tema (hav, land, skog, sommar, tidsepok, shabby chiq osv) så låt det följa med genom allt...

    Vi hade ju vårt medeltidstema.
    Och vi jobbade därför en del med majuskler och minuskler (stora dekorerade bokstäver i början av stycken och sen mer lättläsliga små bokstäver i själva stycket) 
    Tanken var först att jag skulle ha textat detta själv med kalligrafipenna. Men det skulle ha blivit krångligt att få bra sen när vi kopierade upp det. Och jag var inte så sugen på att texta 60 inbjudningar + 60 festprogram/ menyer osv. Så för att få det enkelt så blandade vi två fonter.
    Old English font är det som utgör första bokstaven i styckena och sen minns jag inte vad den andra fonten på brödtexten är. Vi ville ha någon som kändes handtextad, men som var lätt att läsa.


  • Alyllyra

    Om din blivande är grafiker borde han ju ha massa idéer på detta!
    Som ovanstående har sagt så är det viktigaste att ni är nöjda och att ni hittar en stil som verkligen känns som "ni".

    Vi valde typsnitt som var ganska lättlästa men ändå inte "Times New Roman" utan lite annorlunda. Och vi blandade två, ett som var mer skrivstilsaktigt och ett lite mer stukturerat. Hittar dock inte mina dokument just nu så jag kan tyvärr inte visa nån bild.... 

  • ACap

    Hej, ett tips är att beställa hem Calligraphens katalog, de har skrivit ut alla typsnitt som de använder längst bak i tidningen. På så sätt kan ni kolla olika varianter och sedan ladda hem dem som ni tycker är snygga.


    www.calligraphen.se


    Man kan köpa fina papper på Akademibokhandeln med, billigt och bra!


    Lycka till nu!


     


    /Anna

Svar på tråden Vad har ni för typsnitt på inbjudningskort, tackkort, osv. BILDER TACK!