lottisen skrev 2013-11-19 08:16:49 följande:
Tack för alla kommentarer,
Det framstår mer och mer som om att det inte är något fel på ringarna (sorry Schalins), men att Hallbergs Guld har varit alldeles för dåliga att informera om ringarna. Vi fick ingen information om att vitt guld är mer utsatt för repor och skador, att ringar med rak profil är mer sensitiva än avrundade etc. etc.
Har inte iheller fått något speciellt bra bemötande av butikken efter vi har klagat. De har erbjudit att putsa upp den "gamla" ringen för 400 kr eller få en ny för 1600 kr.....
Surt att behöva betala något efter bara 2 veckors använding.
Jag skulle tippa på att de flesta störrre butikskedjor dels inte har så utbildad personal och dels vet att många (de flesta) kunder är så pålästa redan att dom borde veta sånt själva och ändå tar ett kvalificerat beslut.
Men jag håller med om att dom borde upplysa på något sätt. Om så bara en affish i butiken där det står lite om olika material, skenor mm.
Putsa upp den borde dom göra gratis tycker jag. Tryck på lite om det och att ni trodde att man skulle få information om olika materials/ profilers reptålighet (stryktålighet) och att ni antagligen hade valt en annan modell eller annan metall om ni fått den informationen
Sen är det ju så också att ju fler små repor det blir - ju jämnare ringen blir repad alltså. Destå mindre märker man av reporna. Ringen kan upplevas som lite mattare än när den var ny. Men det är inte förrän man kommer in på nära håll som man liksom ser reporna och då är det som ett "nät" över ringen...
Så fråga dig själv. Vill du leva med just den här ringen?
Är den känslomässigt värd det för dig, eller borde du byta ut den till något tåligare material (istället för vitguld kan man ju ha en hel del andra vita metaller som är tåligare). För om du är känslomässigt investerad i ringen så kommer du till slut att lära dig tycka om även reporna - eftersom att dom har en historia också.
Och historien börjar med en jobbig period när du upptäckte att ringen var lite känslig...