• Jessica327

    Hur pass mycket kan man påverka?

    Hej.

    Vi har velat mellan borgerlig och kyrklig vigsel ett par dagar nu. Nu är det så att vi har tänkt mer på att ta det i kyrkan för att vi vill ha stämmningen där inne och att det blir lite mer utfyllt och att gästerna kan sitta ner etc. Det känns mer bröllop.

    Men nu, undrar jag hur mycket man kan påverka? Kan man be prästen att inte prata så mycket om gud? Måste man välja psalmer att sjunga? Och kan man ha andra låtar att gå in till och ut till istället för orgeln? Vad kan man påverka och vad kan man inte?

  • Svar på tråden Hur pass mycket kan man påverka?
  • Sjörå

    Av just den anledningen valde vi en borgerlig vigsel. Vi är inte troende och då känns det fel att gifta sig under en gudstjänst. Vilket en vigsel är. För mig är kyrkan ett religöst ställe och jag valde bort kyrkan av samma anledning som jag skulle välja bort en moske eller synagoga, jag är inte troende.

    En borgerlig vigsel kan man mer utforma som man vill. Och visst kan gästerna sitta om det finns möjlighet till det. Vi hade stående gäster men med sittplatser för åtta av dem. (De stolar som ingick i arrangemanget). Och röd matta som vi gick på. Och ett blombord där vigselförrättaren stod. Och ingen av gästerna tyckte att det var mindre högtidligt än en kyrkovigsel.

    Bifogar en bild från vår borgerliga vigsel för att visa på hur det kan se ut. 



     
  • Chicita

    Bra Sjörå  Glad
    Det är viktigt att visa den bilden av borgerliga bröllop också Solig


    Helenis skrev 2013-11-13 02:15:30 följande:
    Oj, psalmerna har jag inte tänkt på. Jag hoppas de hjälper till med val av psalmer om man vill det.. känner inte att jag har superkoll på vad som kan passa.
    Prästen (eller kantorn) har koll. Det behöver du inte oroa dig över. På ert vigselsamtal kommer ni att gå igenom vilka önskningar ni har och dom kommer att berätta vad som är ok och vart dom kan mötas på halva vägen osv.
    Om du inte har koll på psalmerna så kommer dom att föreslå några lämpliga.
     
    Här kan du lyssna på psalmer också :
    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=648089 
  • Kjell Präst

    Chicita och Aniara4 har egentligen sagt allt som behöver sägas. Solosånger, i de fall man väljer att ha sådana (långt ifrån så vanligt som man kan tro om man läser på BT) behöver inte vara kyrkliga, där kan mycket väl en sång av Totta Näslund funka - så länge den inte uttalat är "anti-kyrklig" eller på annat sätt olämplig i gudstjänsten. För in och ut-musik gäller detsamma. Ytterst få väljer att gå in och ut till pslamer. Psalmerna , som altlså ska vara minst två till antalet, sjungs av församlingen tilslammans och väljs ur Svenska psalmboken. Där får man hjälp av prästen och eventuellt musikern att välja.

  • Alyllyra

    Det här är väl inte direkt den bästa bilden från vårt bröllop, men jag har inte tillgång till fotografens bilder här på jobbet...

    Vi hade en borgelig vigsel där alla gästerna satt ner, i ett gammalt stall som var en jättefin lokal och med en vigselförrättare från trakten. Vi hade hyrt stolar till alla och la ut en "matta" (läs: fiberduk) i mitten för att mitt släp inte skulle fastna i det grovhuggna trägolvet. Därmed blev det mer av en klassisk vigsellokal utan att blanda in "prat om Gud" eller inslag från en religion som varken jag eller min man bekänner oss till.


  • Aniara4
    Aniara4 skrev 2013-11-12 19:39:20 följande:
    Prästen kommer alltså att prata om Gud, eftersom det är en gudstjänst. Det kommer även att ingå minst två psalmer, och två bibeltexter, eftersom det är en gudstjänst som styrs av kyrkans handbok för gudstjänster.
    Glömde en sak: Prästen kommer dessutom att be för er. Högt och länge. Flört

    Och församlingen (som i det här fallet utgörs av era gäster) ber Fader vår/Vår fader. Man FÅR naturligtvis avstå från att läsa med, men det momentet ingår.

    Här är allt som ingår i en vigselgudstjänst: www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Det är mycket som inte är förhandlingsbart, utom som Chicita säger, om enskilda präster går med på saker för att de är konflikträdda, vilket egentligen inte är ok. Strängt taget anses inte vigseln riktigt gjord om inte prästen följer ordningen, vilket teoretiskt skulle kunna leda till problem för både brudparet och prästen!
  • TheD

    Kyrka, Gud och psalmer hör till. Vill ni inte ha det så gift er inte i kyrkan. Det är som sagt riktigt oförskämt.

  • Sjörå

    Måste bara tillägga att många tror att en borgerlig vigsel är väldigt kort. Vår var nästan 30 minuter så man kan göra den så lång eller kort som man vill. 

  • Juni 2012

    Vår präst erbjöd oss inte ens att ha psalmer och vi glömde fråga efter det. Vi hade en låt på cd bara.

  • amerika
    Juni 2012 skrev 2013-11-17 11:50:22 följande:
    Vår präst erbjöd oss inte ens att ha psalmer och vi glömde fråga efter det. Vi hade en låt på cd bara.
    Oj! Det låter ytterst märkligt att er präst inte "erbjöd" psalemer - de ingår ju liksom i hela gudstjänstordningen såsom Chicita m fl redan påpekat ovan!!

    Är du säker på att det var en präst som vigde er? En präst kan inte frångå den kyrkliga vigselordningen, oavsett om cermonin sker i trädgården, i kyrkan eller på stranden och oavsett hur många personer som är med. Är ni bara brudpar + präst + vittnen så är det ändå minst två psalmer, Guds välsignelse, Fader Vår, bibeltexter.

    I övrigt tycker jag att både Sjörå och Alyllyra har lyckats få fram att borgerliga vigslar inte alls behöver vara överstökade på trettio sekunder som man lätt förknippar det med.
    Se  gärna tråden om "pampig borgerlig vigsel" här på BT - många fina och högtidliga tips!
     www.brollopstorget.se/Forum-22-122/m4318111.html
    24 maj 2014
  • Juni 2012
    amerika skrev 2013-11-17 12:50:39 följande:
    Oj! Det låter ytterst märkligt att er präst inte "erbjöd" psalemer - de ingår ju liksom i hela gudstjänstordningen såsom Chicita m fl redan påpekat ovan!!

    Är du säker på att det var en präst som vigde er? En präst kan inte frångå den kyrkliga vigselordningen, oavsett om cermonin sker i trädgården, i kyrkan eller på stranden och oavsett hur många personer som är med. Är ni bara brudpar + präst + vittnen så är det ändå minst två psalmer, Guds välsignelse, Fader Vår, bibeltexter.

    I övrigt tycker jag att både Sjörå och Alyllyra har lyckats få fram att borgerliga vigslar inte alls behöver vara överstökade på trettio sekunder som man lätt förknippar det med.
    Se  gärna tråden om "pampig borgerlig vigsel" här på BT - många fina och högtidliga tips!
     www.brollopstorget.se/Forum-22-122/m4318111.h...
    24 maj 2014
    Jadå, hon har varit präst i många, många år.

    Ja, visst är det lite märkligt, men vi visste inte vad som skulle ingå i "paketet" så det är först efteråt, här på BT; som vi har fått reda på att det var fel. Lite sent nu dock....
  • Nyfiken gul , nu fru

    Något jag vill påpeka är att valet av vigsellokal inte är oavhängigt om det är religiös vigsel...

    En fin bygdegård kan mycket väl bli mer högtidlig och pampg än en kyrka - allt beror helt på hur man smyckar och möblerar lokalen.
     
    En kyrkvigsel kan också bli oerhört stel och formell om man har en präst man inte klickar med, om kyrkan är mer modern och inte så smyckad , en del kyrkor har ju tex enkla stolar som mer liknar sammanträdesstolar än kyrklig sittbänk.   En vas med rosor lättar inte upp stämningen så mycket heller om brudparet också i sig är tveksam till prat om gud osv.

    jag skulle istället råda er att titta runt på alternativa vigsellokaler och låta en borgerlig vigselförättare viga er på den finaste platsen där istället.
    Själva vigseln som sådant när ni svarar ja och byter ringar är både i kyrkan och i borgerlig vigsel det som går snabbast. Bara någon minut så är det juridiska färdigt.

    En borgerlig vigsel kan ni fylla ut med solosång, gitarrspelande, musik från cd, nån som läser en dikt osv osv.

    Men en kyrklig vigsel med psalmer, bibelläsning, böner osv tar sina 30 min i minsta fall....   30 min prat om gud som ni mist måste stå ut med.

     

  • PimPim83


    Här är en bild från vår vigsel. Vi vigdes borgerligt på en herrgård.

    Vi kände att vi inte kan stå helt för den kristna tron och  ville därför inte ha "prat om Gud". Det hade därför känts helt fel för oss att vigas i kyrkan.

    Vår vigsel tog ca 15 minuter.  Utöver den juridiska delen hade vi ingång och utgång, välkomsttal av vigselförrättaren, två solosånger framförda av solist och gitarrist, samt en dikt som vi valt ut. Alla gäster satt ner med en gång mellan stolarna (så det blev som en altargång).

    En borgerlig vigsel behöver inte betyda 2 minuter i rådhuset. Det kan bli precis så högtidligt och pampigt som man själv väljer att göra det. Om jag vore ni skulle jag kolla alternativa vigsellokaler. Jag vet exempelvis några som vigdes på en scen på en teater, några som vigdes i en biosalong och ett pa som gifte sig i en konsthall. Det finns många alternativ!

    (Bilden är tagen av Therese Hagstedt)
  • Nyfiken gul , nu fru

    är det pampighet och känsla av högtidlighet du är ute efter så kan jag rekommendera att leta bland slott och herrgårdar. Dom har ofta festvåningar att hyra och det går utmärkt att hyra ett rum för bara vigsel. 

     

Svar på tråden Hur pass mycket kan man påverka?