• Brandy77

    Gift med amerikan

    Jag har nyligen gift mig med en amerikan i Sverige. Nu funderar jag på och åka till USA på turist visum och sedan ändra status där. Vill helst inte vänta 1 år i Sverige på mitt green card. Jag har hört att det kan ta så lång tid. Finns det någon som gått i genom samma sak?

  • Svar på tråden Gift med amerikan
  • ESW

    Hej! Jag har inte gått igenom det ännu men jag gifter mig med min amerikan nästa sommar. Problemet med att ändra status i landet är ju att du inte kan åka därifrån innan allt är klart och jag har hört att det kan ta upp till 3 månader. Det är ett dilemma för oss också för jag har ju mitt jobb här hemma som jag inte bara kan lämna hur som helst.

    Ett par vi pratade med väntade 7 månader innan de fick godkänt greencard.

    Hur gjorde ni med hinderprövningen här i Sverige när ni gifte er? 

  • Brandy77

    Det är bara att ringa Skatteverket o be om en hindersprövningen. Ni behöver ett papper från usa som säger att din blivande man inte är gift. När han har fått det kan ni bara gå in på Skatteverket ta med det papperet och hans pass. Så tar dom kopior på hans pass. Sen tar det ca 3 v tills ni får hindersprövningen. När ni fått det så varar det i 4 mån.

  • amandadicker

    Hej! Hittade den här tråden och undrar om det är någon som åkt över till USA på förlovningsvisum (K-1 visa)? Jag ska göra det i vår då jag och min fästman flyttar ihop där, och är bara nyfiken om någon har erfarenhet av detta :) Tack!

Svar på tråden Gift med amerikan