• Lillan­S
    Äldre 23 Oct 11:41
    2246 visningar
    6 svar
    6
    2246

    Behöver hjälp! Akut

    Sen jag har träffat min fästman så har jag bestämt att inte skydda mig. Det bara skulle kännas rätt om jag nu skulle bli gravid. 
    Jag tänkte att varje gång vi har haft sex så lyckas jag aldrig bli gravid.. Måste påpeka också att jag är överviktig. Kan det vara därför?  Eller är det något fel på mig? Måste man bli gravid just när man har ägglossning eller går det oavsett?Obestämd

  • Svar på tråden Behöver hjälp! Akut
  • Äldre 23 Oct 11:44
    #1

    Man måste pricka in ägglossningen för att ha en chans att bli gravid. Det finns mängder av orsaker till varför man kan ha svårt att bli gravid. Det bästa är väl att diskutera med en barnmorska eller läkare.


  • Äldre 23 Oct 11:46
    #2

    att vara överviktig minskar chanserna att bli gravid ja. men man måste ju även tajma in ägglossningen. en spermie överlever i kvinnan i... 3-5 dagar om jag inte minns helt fel. så om du är ganska säker på att ägglossningen sker inom dessa dagar, och ni då har sex, så bör det gå. men som sagt. övervikt kan göra det svårare, men även kan det ibland bara inte fastna. kan krävas några månader innan det går. kalla det "ödet" om du vill. 

    man brukar säga att har man inte blivit gravid efter ett år av försök, så ska man söka hjälp . 

    jag hoppas jag kunde hjälpa lite i alla fall :)  

  • Anonym
    Äldre 23 Oct 12:11
    #3

    Har DU bestämt dig och tycker så eller har NI? Vet han om detta? Framgår inte av texten liksom...

  • Äldre 23 Oct 22:57
    #4

    Man kan bara bli gravid när man har ägglossning, och som det står i tidigare inlägg så kan spermier överleva i kvinnan i upp till 6 dagar. Finns alltså egentligtligen bara 6 dagar per menscykel som man kan bli gravid på och även under dessa dagar finns inga garantier. Det är vanligt att det tar ett tag innan man blir gravid, vissa spermier har sämre överlevnadstid och vissa av kvinnans ägg kan vara missbildade eller av någon annan anledning inte fästa sig i livmodern när de blivit befruktade. Övervikt är absolut en faktor som spelar in när man inte lyckas bli gravid, det gäller även om mannen är överviktig eftersom det påverkar spermiernas kvalitet.

  • Äldre 28 Oct 18:04
    #5

    Det finns ägglossningsstickor att köpa på apoteket för att få reda på när man har ägglossning.


    Man har som sagt ca 5 dagar innan ägglossningen där spermierna kan överleva innuti en och befrukta när ägget släpper. Jag blev gravid trots att vi inte myste direkt på ägglossningsdagen utan dagarna innan.

  • Äldre 28 Oct 20:24
    #6

    Man kan bli gravid precis hela tiden :) Men kroppen har ett eget liv.

Svar på tråden Behöver hjälp! Akut