• cata86

Flyga med klänningen som handbagage

Hej!

Nu behöver jag er hjälp... jag ska nämligen köpa min klänning i Helsingfors och därefter ta flyget till Stockholm. Jag ringde precis sas och frågade om hur jag ska gå tillväga då jag behöver ha med mig en brudklänning som handbagage..
    Enligt kvinnan  jag pratade med kan jag inte ta med mig klänningen om den inte passar i en väska med de rätta måtten (det gör den inte) eller ev. kan de göra ett undantag på flygplatsen om jag pratar med dem där. Ifall de inte gör ett unfantag då, hur gör jag då med klänningen...jag kan ju inte lämna kvar den på flyplatsen..

Någon som har erfarenheter av att flyga med klänningen som handbagage? 

• Svar på tråden Flyga med klänningen som handbagage
  • Marie Malmö

Om du står där och den inte blir godkänd som handbagage får du ju checka in den som bagage. Du behöver ju inte lämna kvar den på flygplatsen.

• Chicita
    Marie Malmö skrev 2013-10-16 22:19:19 följande:
    Om du står där och den inte blir godkänd som handbagage får du ju checka in den som bagage. Du behöver ju inte lämna kvar den på flygplatsen.
    Precis.
    Ta med en tom resväska så att du kan packa ner den där ifall du inte får ta med dig den som handbagage.
    Märk upp väskan på alla möjliga sett. Telefonnr, adresser (till stället du ska till, oavsett om det är hemma eller något hotell eller annat). Knyt något färgglatt band runt handtaget och kanske runt hela resväskan också så att det blir svårt för någon att ta fel. Men också lätt att beskriva om den skulle tappas bort... 
  • Nyfiken gul , nu fru

använd en klädgarderob att lägga klänningen i och vik ner den försiktigt i en rymlig resväska.  checka in den. 

inte måste du väl ha den hängandes på en galge? 

• sommar2014

Är bröllopet snart inpå resan? I sådana fall förstår jag om du är rädd att bagaget ska komma bort på vägen, och därmed också klänningen.

Men om det är flera månader kvar till bröllopet, så hinner nog klänningen komma fram OM den på något sätt skulle komma bort på vägen. Min erfarenhet av folk i min närhet som fått bagaget borttappat på flygresan är att det kommer åter, men att det kan ta några dagar i värsta fall. Så gör som andra skrivit ovan, märk upp väskan ordentligt med namn, adress, telefonnummer osv.

• säker

Jag köpte min klänning i London. Tog med den som handbagage på flyget dvs den var i en resegarderob. Min upplevelse var bara positiv. Folk vände sig om i säkerhetskontrollen  samt personalen kom fram till mig och utropade "Are you gettin' married? Oh! Congratulations!" Även flygpersonalen var snäll. Jag flög med British airways. Tror SAS är lika trevliga de med. (Ingen vill komma i kläm med en blivande brud... haha!) 

• married observer

Jag flög hem min brudklänning från Oslo. Kollade då med Norwegian om det fanns möjlighet att få lägga in den i något specialutrymme under flygningen men det fanns det inte - och jag ville ju inte lägga den på hatthyllan där folk knölar in sina saker - så därför checkade jag in den. Jag hade den i sitt fodral och trädde dubbla sopsäckar över. Därefter rullade jag ihop klänningen och stoppade "rullen" i en resväska. Det gick alldeles utmärkt och den kom fram i samma fina skick som jag checkade in den i. Jag rekommenderar att rulla hellre än att vika, mindre risk för veck och rynkor som måste strykas bort.

• Pejtra

Jag flög hemfrån Chicago med SAS förra veckan, och det var inga problem att ta med den på flyget. De hängde in den i garderob i Business Class. Som någon skrev tidigare, alla var jättetrevliga och positiva och tjoade runt hela klänningen. Lite annan stämning i USA än i Finland kanske, hehe :)

Kan tillägga att jag hade klänningen i en sån där tyggarderob, den hade man i värsta fall kunnat vika ihop lite försiktigt och lagt i handbagageutrymmet.

instagram.com/p/fkmS0jHTWH/ 

• Modigh

Jag jobbar som flygplansstädare och städar bla SAS, och har sett flera som haft, kanske inte brudklänningar, men större föremål och andra klädesplagg, med sig ombord och som personalen haft längre fram i planet, i crews egna garderob. Så tror absolut inte att det är något problem! Tror många vill vara extra snälla mot brudpar, så ha bara den där glimten i ögat så går de nog bra ;)

• Chicita

Problemet som kan uppstå är väl om det redan är fullt i garderoben / garderoberna. Det är ju faktiskt teoretiskt möjligt att det är fler än en blivande brud som vill flyga med sin klänning på samma avgång (exempelvis) eller att dom har fått lov att ställa in något åt en barnfamilj, eller någon handikappad osv.

Det är antagligen därför dom inte kan lova något i förväg.
    Men om det finns plats så ska det väl inte vara några problem. Men det går ju inte att garantera som sagt 

Svar på tråden Flyga med klänningen som handbagage