• Äldre 14 Oct 15:23
    3687 visningar
    25 svar
    25
    3687

    Professionell bröllopsfotograf - Behövs det?

    Denna fråga ställer min m2b. Han är själv väldigt duktig på Photoshop och de flesta bilder vi kikar på på nätet hos olika fotografer hävdar han bestämt att han kan fixa likadant, räcker med en fotointresserad släkting med bra kamera som sköter fotograferandet tycker han. Så ska alltså m2b behandla och retuschera och greja alla bilder. Jag vet inte riktigt, är inte så bra på sånt här själv.. Vad säger ni? För och nackdelar, hur gjorde/gör ni? (skriver mobilen, så ursäkta att allt är ihopklumpat)

  • Svar på tråden Professionell bröllopsfotograf - Behövs det?
  • Äldre 15 Oct 00:07
    #11
    Chicita skrev 2013-10-14 20:16:30 följande:
    Vi hade två amatörfotografer, varav den ena gått en utbildning i foto / media men aldrig fotograferat ett bröllop.

    Skillnaden mellan "en släkting med bra kamera" och en amatör som ändå är duktig på porträttfotografering är bra stor.
    Släktingen med den bra kameran kanske inte tänker på hur bakgrunden ser ut.
    Det är inte så kul att få bilder som ser ut som om det växer ett träd ut ur huvudet eller bara bilder där man blinkar och gör konstiga grimasher...
    Skillnaden mellan proffs och amatör är ännu större.
    Ett proffs kan både locka fram och dirigera er så att ni får fram era bästa vinklar. Ett proffs kan också förstå hur bilden faktiskt kommer att se ut i slutänden. För det man ser i sökaren och det som hamnar på bilden behöver inte bli exakt samma sak.

    (exempel- min make tycker alltid att han får fina bilder av mig. När jag ser dom så ser jag ut som om någon har satt sig på mig. Jag ser ut att vara 1,10 lång och minst lika bred. Detta för att han omedvetet vinklar kameran lite neråt när han tar en bild, även om han böjer lite på benen för att hamna i en bättre vinkel)

    Men svaret på frågan... behöver man proffs?
    Nej - det behöver man inte... 

    Behöver man någon som faktiskt förstår sig på den där fina dyra kameran?
    Ja - det behöver man... Solig 
    Bra skrivet, Chicita!

    Jag skulle aldrig lita på "en släkting med bra kamera"... För det första, för att en släkting utan fotovana helt enkelt inte tar bra bilder. Men också för att släkt och vänner ju faktiskt ska få en möjlighet att få vara GÄSTER också!

    Om man absolut inte har budget för att betala en professionell fotograf (och vill ha bra bilder) tycker jag att man ska försöka hitta en hobby-/amatörfotograf som har viss erfarenhet av att fotografera, och kanske precis startat en liten enskild firma vid sidan av sin vanliga anställning, eller kanske en elev på foto-/mediaskola. Och så kanske anlita fotografen bara för porträttbilderna. Så att man åtminstone får några fina bilder. Sen kan släktingen med bra kamera ta bilder från festen och resten av kvällen.

    Det går ju att göra massor i Photoshop, men det viktigaste jobbet görs väl ändå av fotografen ute på fältet? Visst kan man gör en bra bild bättre i Photoshop, men knappast en riktigt dålig bild bra?
  • Aniara­4
    Äldre 15 Oct 07:55
    #12
    Chicita skrev 2013-10-14 20:16:30 följande:
    Skillnaden mellan "en släkting med bra kamera" och en amatör som ändå är duktig på porträttfotografering är bra stor.
    Släktingen med den bra kameran kanske inte tänker på hur bakgrunden ser ut.
    Det är inte så kul att få bilder som ser ut som om det växer ett träd ut ur huvudet eller bara bilder där man blinkar och gör konstiga grimasher...
    Skillnaden mellan proffs och amatör är ännu större.
    Ett proffs kan både locka fram och dirigera er så att ni får fram era bästa vinklar. Ett proffs kan också förstå hur bilden faktiskt kommer att se ut i slutänden. För det man ser i sökaren och det som hamnar på bilden behöver inte bli exakt samma sak.
    Precis vad jag tänker! Visst, mycket går att göra i Photoshop, men det går inte att ändra kamerans placering och vinkel, beskärning, poseringen, ljuset (det går att ändra men är väldigt svårt att få det snyggt och naturligt) osv. Har fotografen skurit av bilden precis ovanför huvudet utan att lämna någon luft går det inte att få in resten av bilden i efterhand, och det är extremt svårt att skapa något slags hittepåbakgrund som ser rimlig ut.

    Jag kan faktiskt önska att vi hade lagt ännu mer på fotografen. Det var lite av en kompromiss - för mig är det viktigt både eftersom jag själv är fotointresserad och för att jag såg en chans att för en gångs skull bli snygg på bild Kyss, medan makens inställning var att "vaddå, det är väl alltid någon där som har en kamera". Därför anlitade vi ett halvproffs, kan man säga, som är ganska välkänd på BT, och tar väldigt humana priser. På det sättet slapp vi lägga halva bröllopsbudgeten på fotograf, men fick ändå tillräckligt bra bilder. Men ska jag vara helt ärlig gnager det liiiiite i mig att jag inte fick de artsy foton jag drömde om. Jag var tydlig med att jag ville ha fina porträttbilder med kort skärpedjup och suddig bakgrund, men det är bara några få bilder där bakgrunden är suddig, och ingen med så kort skärpedjup som jag tänkte mig (på vissa bilder förstås, inte alla). Dessutom tyckte jag inte om att hon hela tiden tjatade på oss att vi måste skratta och le på varje bild. Jag hade velat ha några mer allvarliga och innerliga porträtt också (med kort skärpedjup). Resultatet blev att jag på ganska många bilder har ett ilsket ironiskt grin istället för ett leende.... En av mina favoritbilder på maken är desutom beskuren snett och precis intill ansiktet så att den inte går att fixa till. Men det här är lite petitesser, på det stora hela är jag rätt nöjd med bilderna.
  • Äldre 15 Oct 08:38
    #13

    Det häger så klart väldigt mycket vad ni har för förväntningr. Vi lät en kompis och min pappa fotografera oss innan vigseln och sedan lät vi vänner se till att fotografera festen och vi bad alla lägga upp alla bilder i vårt Photago-album (Photago.com) så dår fick vi snabbt tillgång til alla gästers foto. Både de spontant tagna med mobilen och de som var riktigt bra som fotografintresserade änner tagit min sina systembilder. Jag är absolut mycket nöjd med de bilder vi fick. 

  • Äldre 15 Oct 08:40
    #14
    Aniara4 skrev 2013-10-15 07:55:26 följande:
    Precis vad jag tänker! Visst, mycket går att göra i Photoshop, men det går inte att ändra kamerans placering och vinkel, beskärning, poseringen, ljuset (det går att ändra men är väldigt svårt att få det snyggt och naturligt) osv. Har fotografen skurit av bilden precis ovanför huvudet utan att lämna någon luft går det inte att få in resten av bilden i efterhand, och det är extremt svårt att skapa något slags hittepåbakgrund som ser rimlig ut.
    Tummen upp till detta! Skrattande
  • Äldre 15 Oct 09:55
    #15

    Av egen erfarenhet och av det som sagts hittills i tråden, så tror jag att man kan säga att man ångrar sällan att man lagt lite extra pengar på bröllopsfotografen. Man får ofta bättre kvalitet (och ofta även kvantitet om man väljer rätt fotograf) om man lägger lite extra och väljer att ha en professionell fotograf, och de fotona kommer man att titta på resten av livet. Vi gläds fånigt mycket över våra fina bilder och är så glada för att vi anlitade en fotograf.


     


    Vi hade inte en jättestor budget och kunde inte lägga hur mycket som helst på fotografen, men vi hade en maxgräns och siktade på att hitta någon som gav oss så mycket som möjligt för de pengarna. Hittade en som var någon tusenlapp billigare än vad vi var beredda att betala, men som verkade väldigt lovande, och han levererade med råge tyckte vi. Så det bästa är nog att tänka igenom hur mycket man vill/har råd att lägga, och sedan kontakta olika fotografer och se vad de kan ge för det priset. Kanske räcker det för er att ha tre timmars fotografering, snarare än heldag med brudsminkning etc, men får extra många fina bilder från de tre timmarna? Så tänkte i alla fall vi och var väldigt nöjda med det upplägget. Rätt skönt att slippa ha en fotograf i fejan hela morgonen också! Men där tänker ju alla olika.


     


    Med det sagt så är det något speciellt med att bli "omhändertagen" av ett proffs som kan fixa vinklar, ändra poser och ge uppmuntrande kommentarer samtidigt som han/hon fotar i skarpt läge. Ofta har man ju inte så mycket tid på sig och vädret kanske inte är toppen när man tar utomhusbilderna, och då underlättar det att ha någon som kan sitt jobb. Vi tyckte att det var väldigt kul med fotograferingen, och vår något excentriske fotograf såg till att det blev en oförglömlig eftermiddag både för oss och för våra gäster :)

  • Äldre 15 Oct 10:59
    #16

    Ett tillägg till det jag skrev: Naturligtvis menar jag inte att man "bara ska ta någon" utan man ska så klart ta någon som har en bra kamera och ett intresse!

    Min kusin som vi ska ha har en bra kamera och de bilder jag sett är fina och bra. Jag vet också att hon är duktig i photoshop. Hon blev väldigt glad när jag frågade och gav sig genast på att åka till stället vi ska vara på och kika, se på bra fotoplatser, och läste upp sig på massor angående fotografering inne i kyrkan, som hon inte har gjort tidigare. Hon (och jag) ska också åka och provfota och tillsammans gå igenom vad før typ av bilder vi vill ha.

    Så det jag menar är att ta någon som är genuint intresserad av att ta bra bilder av er! Inte bara farmors systerdotter...

    Men så har ju inte vi budget för att ta bilder. Alls. Vi ligger redan 20 000 över den budget vi vill ha så det är bara att spara in så mycket man kan. Hade vi haft råd med fotograf hade vi kanske låtit ett "proffs" ta några porträttbilder men ändå haft med min kusin också, för hon kan ta kvantitet med kvalitet och det vill vil ha! Flört

  • kj79
    Äldre 15 Oct 13:06
    #17

    Jag tycker inte det är nödvändigt och att betala en "riktig" fotograf för några timmars fotografering. Det kostar ju hur mycket som helst. Pengar man kan lägga på annat, tycker jag. Men det beror ju såklart på vad man vill prioritera. Jag är nöjd över våra bilder även om både jag och våran fotograf (en nära släkting) senare kommit på bilder som vi "borde" ha tagit. Vi har också fått mycket bilder av vänner och det är jättekul att ha och titta på, oavsett om de är tagna med en bättre kamera eller i mobil. 

  • Äldre 15 Oct 13:49
    #18

    Jag är såå nöjd att vi anlitade en professionell fotograf. Bilderna blev så otroligt vackra. Vi hade gäster som är intresserade av foto och tog kort, de var fina men inte lika fina som fotografens. Att anlita en professionell fotograf var värt varje krona och är det något som man har kvar efter bröllopet så är det bilderna att titta på och minnas tillbaka. Glad

  • iQbee
    Äldre 15 Oct 18:29
    #19

    Det beror väll också på hur stort bröllopet är för annars blir ju er gäst/släkting mer pressad på att "jobba" på att ni skafå fina bilder..
    Fotograf är alltid värt om man själv vill njuta och inte tänka på själva fotograferingarana men sedan finns det ju också väldigt skickliga hobby fotografer =)
    Lycka till

  • Äldre 15 Oct 22:25
    #20

    Tack så mkt för all input!
    Vi tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bland annat prova med en testfotografering innan då m2b får visa mig vad han klarar av att göra i photoshop, så får vi se sen. Jag lutar nog ändå åt att ha en fotograf för porträttbilder innan vigseln, men det är ett tag kvar innan vi måste bestämma oss så...
     

  • Äldre 16 Oct 09:08
    #21

    Se till att provfota inne i kykan om ni väljer en släkting..det kan vara rätt svårt att få till bra bilder där eftersom det ofta är rätt kasst ljus (och se till att personen har stenkoll på programmet så inte tex ringväxlingen eller något annat viktigt missas) 

    Ska den personen fota "som gäst" eller som fotograf inne i kyrkan? Dvs, ska släktingen sitta på en bänk eller kunna förflytta sig?

    Vi hade flera gäster som är väldigt bra på foto och för att ta ett exempel så har vi fått en hel del bra foton (kvalitetsmässigt) från en tjej(som jag tror t.o.m har fotat lite bröllop),. förutom att det sitter masa folk i vägen som blockerar stora delar av mig och eftersom vi stod med ryggarna mot gästerna hela vigseln förutom vid ringväxlingen och solosången så är det typ bara där hon känt att det varit värt att fota (annars hade vi bara fått massa bilder på våra ryggar)
    Fotografen var ju lite rörligare så han kunde ta sig fram fram i kyrkan och få bilder även från andra hållet, där man ser våra ansiktsuttryck och dom bilderna är jag väldigt glad över att vi har:) 

  • Äldre 16 Oct 09:29
    #22

    Jag hade inte blivit nöjd med en släktings foton tror jag.. Dock hade det blivit för dyrt med en "riktig proffsfotograf" Vi hade en fotograf som precis börjat jobba på sidan om, dock haft bröllop innan oss. Det är troligen de foton man tittar mest på i sitt liv så värt att lägga lite pengar på.

    Dessutom kan en fotograf komma med motiv-ideér som man kanske inte tänker på själv. Följande bild hade vi definitivt inte haft om tex min mamma fotat.. Nu är jag jätteglad åt att vi har bilder där nån har sagt åt oss hur vi ska stå/sitta osv, det är svåarare än man tror att hitta rätt.

  • stormh­elen
    Äldre 16 Oct 10:12
    #23

    Jag har inte läst några inlägg.


    Men jag tror att det beror på VAD NI prioriterar. Är bilderna viktiga för er eller är det något som ni känner att ni kan komprimissa lite med?


    För oss var fotorna bland det viktigaste, då det är en av de få sakerna som man faktist har kvar rent fysiskt efter bröllopet. Därför la vi ner lite extra pengar på en proffs fotograf som hade en stil som vi gillade. Vi tycker att det var värt varenda krona.


     


    Men som sagt alla har olika prioriteringar.

  • Äldre 16 Oct 15:55
    #24

    Skriver på mobilen så kan inte citera. Vi ska inte gifta oss i kyrkan, utan utomhus. Jo, jag tror det är lite olika prioriteringar, att jag prioriterar mer än m2b.. Men jag tar tacksamt emot alla argument, så får vi se lite längre fram hur det blir. Vi ska iväg på semester nu så m2b ska få roa sig med semesterbilderna i Photoshop så får vi se hur det blir..

  • stormh­elen
    Äldre 16 Oct 16:28
    #25
    Trattkantarellen skrev 2013-10-16 15:55:05 följande:
    Skriver på mobilen så kan inte citera. Vi ska inte gifta oss i kyrkan, utan utomhus. Jo, jag tror det är lite olika prioriteringar, att jag prioriterar mer än m2b.. Men jag tar tacksamt emot alla argument, så får vi se lite längre fram hur det blir. Vi ska iväg på semester nu så m2b ska få roa sig med semesterbilderna i Photoshop så får vi se hur det blir..
    Det blir ju en jätt bra "övning". Då ser ni ju båda hur ett möjligt resultat blir, och kan bestämma er utefter det. =) 
Svar på tråden Professionell bröllopsfotograf - Behövs det?