• ToT

Ringarna matchar inte

Min m2b köpte en jättefin förlovningsring till mig, som jag verkligen gillar. Vi har även köpt vigselringar, även de är jättefina. Saken är den att de passar inte ihop alls. Varför det blev så vet jag faktiskt inte, jag visste ju vilken förlovningsring jag hade och ja.. det blev fel iaf.

Min förlovningsring är i vitt och gult guld, med två diamanter. Den är dessutom lite "vågig". Vigselringen är i rött guld, och "rak". Färgerna skulle kanske inte vara ett problem, men designen är ju helt olika. Jag frågade vad det skulle kosta att göra vigselringen lite "vågig", och det skulle kosta typ 2000 kr. Det är kanske ingen jättesumma, men då skulle ju min mans ring fortfarande vara rak (han har ju bara en ring, vigselringen).

För min del skulle vi bara kunna köpa en annan förlovningsring, som matchar bättre, och så skulle jag ha den "ursprungliga" ringen som en fin present. Dessutom med tillhörande örhängen. ;) Men min m2b tog väldigt illa vid sig när jag föreslog det, han menar att han har ju valt ut den här nu och jag har dessutom haft den ett par månader. Det skulle kanske blir konstigt att plötsligt byta?

Spontant känner jag att jag älskar min m2b mer än jag älskar ringar, så egentligen spelar det ingen roll att de inte riktigt matchar, så länge han är glad. Men jag ska ju ha dem tillsammans resten av livet, det kommer kanske se lite märkligt ut?

• Svar på tråden Ringarna matchar inte
  • snowstars

Det här med ringar är svårt. Man måste nog följa sin egen magkänsla och göra något som känns bra för båda. Kan bara berätta att jag och min blivande inte alls hade samma smak på ringar så jag har en slät guldring som är lite kupad och han en väldigt rak ring i titan. Matchar inte för fem öre, han är min ändå    Men känner man att det är viktigt att det matchar är det ju en annan femma.

• yavanna81

Varför inte ha vigselringen och förlovningsringen på olika händer? Inte helt traditionsenligt men det löser problemet på ett sätt som borde göra alla nöjda.

• lerum82

Kan du inte lägga upp bild så vi får se om det verkligen är så illa som du tycker Ofta är det ju så att man tänker så mycket mer när det är ens egna (även jag är likadan)

• marolo

jag har gjort samma sak, mina passar inte alls ihop, men jag kommer bara köra på min vigselring och ha förlovningsringen kvar som minne, men eftersom du inte kan ha bara den ena utan att han blir ledsen skulle jag nog också som tidigare förslag köra en på varje hand :) annars tror jag att de endå kan matcha ganska bra dina ringar, så länge det inte är två ringar som har en uppåtståeende diamant tycker jag att det kan passa trots att den ena har vågigt mönster  :)

• ToT

Förlovningsringen är alltså inte vågig i mönstret, utan i formen. Och vigselringen är som ni ser, rak. Så, hur illa är det? ;)

• Jackie85

Oj, ja det såg lite märkligt ut även om alla ringarna var väldigt fina i sig. Säger som några andra...Ha förlovningsringen på den andra handen.

• lmcl

Förlovningsringen är jättefin! Var kommer den ifrån?

Jag tycker inte att det spelar så stor roll att de inte matchar faktiskt... Jag stör mig lite på mina ringar, som vi köpte lite väl snabbt. Expediten på Hallbergs sålde på oss Schalins-ringar som förlovningsringar, och de är ju jättefina, och så hade Hallbergs en solitärring i egen design som hon sa matchar Schalinsringen, så vi köpte båda. När vi väl var gifta och jag har båda ringarna på mig är Hallbergsringen betydligt gulare än Schalinsringen... Jävligt irriterande, men samtidigt - det är bara ringar. Jag bär dem för att jag påminns varje gång jag ser dem om att jag delar mitt liv men den bästa man jag hade kunnat få, och då kvittar det lite om det matchar eller inte.  

• Anniina

Jag röstar för att göra vigselringen vågig. Inte gör det något att din och killens ring inte matchar. Det är massor som har olika, och det är väldigt få gånger båda era ringar kommer granskas samtidigt (förutom på bröllopet). Viktigare är att ringarna passar på ditt finger, för där kommer de synas samtidigt. Lycka till!

• a ring on my finger

Om han nu blir så stött tycker jag också att du ska försöka få vigselringen att få samma form som förlovningsringen. Att ni inte har samma typ av ringer tycker inte jag spelar någon roll. Tycker att det numera är mer ovanligt 'n vanligt att man har likadana ringar.
    Tycker det är viktigare att båda har en ring de trivs i...äktenskapet sitter inte i ringarna

• ToT
    lmcl: Den kommer från Guldfynd, men jag kan inte hitta den där längre så jag vet inte om de har den kvar. Men visst är den fin, jag gillar den mycket!

Precis som sagts så sitter ju inte kärleken i ringarna, det viktigaste är att vi har varann! Nu när jag funderat på det känns det dumt att byta förlovningsringen, den är trots allt noga utvald och ett tecken på hans kärlek och allting. Men kanske formar jag om vigselringen, eller har dem på varsin hand. :)
  • marolo

tycker verkligen du ska behålla förlovningsringen den var väldigt fin och ganska ovanlig :)

• blivandeforsmark

Jag tycker faktiskt inte att det såg så fel ut. 

Jag tyckte om det var en distinkt skillnad på dem och jag gillade att det blev helt unikt. Förlovningsringen är fantastiskt vacker.

Men det som är viktigast är hur du vill ha det.  

• Chicita

Jag har aldrig förstått varför det måste vara så matchande och "likt"... Ok våra ringar är det, men det var bara för att vi båda ville ha samma sorts ring utan att ens ha pratat om det innan Tungan ute
    Min svärmor har både guld (rödguld, vitguld, rosé), silver, diamanter, pärlor osv blandat på ringarna. Och hon har en eller två ringar på i princip alla fingrar utom tummarna. Det är jättefint, alla ringar representerar olika saker och stunder i livet och det är det som gör det så fint.

Om du tycker om det, så behåll det så.
    Du och maken behöver inte ha likadana ringar. så om han gillar sin ring och du gillar dina ringar så är det allt som spelar någon roll Solig 

Svar på tråden Ringarna matchar inte