• Äldre 1 Oct 13:13
    2825 visningar
    6 svar
    6
    2825

    Vad önska sig?!

    Halloj!

    Nu gifter jag mig om knappt en månad och har inte ett traditionellt svenskt bröllop om man kan säga så.
    Det kommer vara ett stort bröllop och i kulturen så existerar inte direkt presentlistor osv. Folk kommer oftast med pengar eller eventuellt smycken som gåva.
    Dock har vi ju bjudit vänner och kollegor också och i dagarna efterfrågade mina kollegor en presentlista. Förklarade att vi i regel inte har såna (och mina kollegor är väl förtrogna med kulturen osv så det förvånade inte dem alls) men att jag får knåpa ihop något eftersom det faktiskt är några stycken som frågat efter det.

    Min fråga är då... vad önskar man sig?! Låter väl som en dum fråga. Men vi har allt vi vill ha och det vi inte har än har vi planer på att införskaffa oss ändå. Vi behöver heller inte bidrag till smekmånad eller så. Vi vill bara att våra gäster ska komma och trivas, ha kul, äta och dricka gott och dansa!!
    Men de vill ändå ha något att gå på...
    Kan man önska sig presentkort på lite olika ställen? Typ Cervera etc? Finns alltid något man kan behöva därifrån ju. Eller upplevelse (trots att vi inte är några äventyrare...men man kan ju få en spa-upplevelse eller så ju)?
    Tycker det är jättesvårt att önska sig saker, men samtidigt känns de tråkigt att skicka ut en lista med presentkort på olika ställen.

    Så snälla hjälp mig...vad är ok och vad är inte?

  • Svar på tråden Vad önska sig?!
  • Äldre 1 Oct 13:21
    #1

    jag hörde om ett par som önskade sig bidrag till olika fonder. t.ex cancerfonden. har själv funderat på det, men kanske ta MS-fonden eller WWF istället. kanske vore något för er? 

  • Äldre 1 Oct 13:32
    #2

    Upplevelser är ju alltid kul tycker jag.
    Vi kommer passa på att önska oss lite finare vinglas, bestick och liknande som är kul att ha men inget vi gärna springer och köper själv bara sådär.
    En ordentlig gryta? Någon fin skål, ljusstakar eller vas som är klassisk och ett fint minne att kunna ha framme även när man är äldre

  • Äldre 1 Oct 13:41
    #3
    Filibustern:
    Det där var en jättebra idé!!!
    Ulla-Carin Lindquists stiftelse för ALS forskning eller Hjärnfonden, tänker jag mig då.
    Det ska jag lägga till! Tack!

    a ring on my finger:
    Tack för tipsen! Har också funderat på något bestikset osv...men grejen är att både jag och fästmannen verkligen köper allt vi ser och tycker om mer eller mindre direkt. Hittills är det en iMac vi lagt ögonen på men inte köpt än (väntar tills vår lägenhet är helt färdigrenoverad) men den vill vi inte heller att någon annan "sponsrar". Det är i mina ögon en "lyxpryl" som vi egentligen inte alls behöver men vill ha som en inredningsdetalj, och sådant vill jag inte att andra ska bekosta. Annars har jag en bror som erbjudit sig.
    Vinglas osv har vi köpt, både finare och "vanliga"...
    En bordskandelaber kan jag väl tänka mig...inte hittat någon än dock, så jag vet inte vart jag skulle hänvisa folk för det. Men det kanske man inte behöver eller?

    Usch, va jobbigt!!

    Men tack för tipsen!!
  • amerik­a
    Äldre 1 Oct 16:05
    #4

    Om dina "svenska" vänner vet och förstår att man inte brukar önska sig prylar i din kultur, så tycker jag att presentkort är ett bra alternativ, om de inte vill ge pengar.

    Då slipper ni pryttlar ni inte vill ha och kan välja själva t ex på Cervera el likn.

    Jag fick presentkort på IKEA när jag fyllde jämnt en gång, det tyckte jag var en jättebra present, för vem behöver inte handla på IKEA någon gång? Man kan ju önska sig från en mer exklusiv inredningsbutik oxå om man hellre vill det. 

    Om ni bor i närheten av Sthlm så är det japanska badet Yasuragi Hasseludden väldigt lyxigt och absolut en värdig bröllopspresent! 

  • Äldre 1 Oct 17:21
    #5

    Presentkort är alltid gångbart och du behöver heller inte specifera dig i vilken butik du vill ha presentkortet.  

    När vi gifte oss var det några gäster som tänkte till och vi fick en stor fin rhododendrohnbuske till vår trädgård. Tillsammans med en planteringsspade.   Det var jätteroligt att få och väldigt otippat.

    Har ni inget utanför era fyra väggar som kan vara värt att tipsa om presenter för?  Snygga balkonglådor? Rattmuff till bilen?  Presentkort på Statiol o tvätta bilen?  

  • Äldre 1 Oct 18:18
    #6

    Vi ska önska oss bidrag till olika välgörenhetsorganisationer. Vi tänker på precis samma sätt som du skriver, att vi bara vill att alla ska komma och ha en kul kväll. I inbjudan ska vi skriva bidrag till valfri välgörenhetsorganisation och på vår bröllopshemsida skriver vi sen tips på ställen de kan ge till och då också bg.-nummer så blir det smidigt för alla som vill ge!

Svar på tråden Vad önska sig?!