• Anonym (besviken)

    Familj som inte vill hjälpa till

    Vi har valt en hyrd lokal föra att själva kunna ta med dryck och liknande. Vi ville också kunna duka och dekorera som vi själva vill. Vi har inga tärnor/marskalker eller så men vi har bett närmaste familjen (föräldrar och syskon) om hjälp med dukning och städning. Det tråkiga är att jag får kommentarer som hintar att en del av dem inte vill hjälpa oss och jag är så besviken. För mig var det självklart att man hjälper till, jag hade utan att blinka gjort det för dem. Hade jag tyckt att det var jobbigt hade det få gå bra långt innan jag sagt något. Vi är dessutom ganska nära båda våra familjer. Vi brukar ofta fira storhelger exempelvis alla tillsammans hemma hos oss och det blir ju onekligen en del jobb för mig då, även om vi hjälps åt när de är här. Nu får jag kommentarer som att de nog inte kan dricka eller stanna på bröllopsfesten, om de ska behöva  hjälpa till med städningen dagen efter eller "Kan inte dina kompisar hjälpa till med dukningen istället?" Min mamma sade först att hon tagit ledigt dagen innan bröllopet för att hjälpa till, men nu har hon bokat in andra saker som även involverar min bror, samtidigt som hon säger att det inte var så akuta saker egentligen. Alla ifrågasätter om det verkligen behöver vara så många som dukar (underförstått att det kanske räcker med mig och sambon?) Svärmor är en pärla, hon och hennes sambo ställer alltid upp, även om jag inte alltid vet om de vill. Våra bröder verkar också vilja fixa en del, hoppas jag, men de bor långt bort. Droppen var när min mamma hade letat upp ett nummer till ett bemanningsföretag och tänkte anlita dem för att hjälpa mig med dukningen istället. Är det såå hemskt att tillbringa några timmar med att förbereda sin dotters bröllop, undrar jag. Vi är dessutom de första barnen som gifter sig, på båda sidor.  Jag har försöker hålla mig cool inför bröllopet, är verkligen ingen bridezilla, utan tänker att jag tar detaljerna med en klackspark. Enkelt och prestigelöst.  Dessutom håller jag på med att förbereda allt så långt det bara går vad gäller dekorationer och dukning själv, för att allt ska gå smidigt. Jag förstår ju att jag inte kan kräva att de ska hjälpa till, men jag hade hoppats att de självmant skulle vilja det...Jag är självklart väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, men det känns så jobbigt att behöva vädja om den. Känner mig lite dum också som trott att de skulle tycka att det var roligt.

  • Svar på tråden Familj som inte vill hjälpa till
  • Chicita

    Om din mamma hellre betalar för ett bemanningsföretag så skulle jag nog ta emot det med öppna armar.
    Det är mycket mer jobb än man tror, vi höll på i flera timmar både dagen innan + samma dag som bröllopet och då var det ändå kvar saker för mina jobbarkompisar (som kom och skulle servera) att göra när vi gick iväg för att fotograferas och gå till kyrkan.

    Dina föräldrar och syskon kanske hellre vill få göra sig fina och komma till festen utvilade och fräscha och kunna njuta av dagen med er istället för att behöva "jobba" den dagen.
    Och jag förstår dom faktiskt.

    När jag var tärna på min kompis bröllop så jobbade jag i princip nonstop i 2 dagar. Förberedde, dukade, gjorde blomsterarrangemang, satte upp hennes hår (hade sytt klänningen till både henne och mig innan), hjälpte till att duka av, diska, plocka bort bord och stolar inför dansen, städa lokalen innan vi åkte hem medan dom minglade och släppa av dom vid sviten (jag bokat och betalt) och hämta dom där dagen efter... *pust*
    Jag hann inte njuta av dagen... Alls... 

  • Anonym

    Jag håller helt och hållet med Chicita!


    Tänk på att det är en stor dag för din mamma också. Hennes älskade flicka gifter sig ju och kanske värderar hon att lägga lite pengar på hyra in någon för att kunna känna sig fin och komma i bröllopsstämning och framför allt kunna vara med och finnas där för dig under förberedelserna.


     

  • Alyllyra

    Det beror väl på hur mycket det är att göra?
    Vi var ca 10 personer och dukade och dekorerade hela lokalen för 100 sittande på några timmar. Inklusive dukar, stolsöverdrag, allt porslin, dekorationer på borden, kaffebord, godisbuffé etc. Så inte behöver det ta hela dagen om man bara är några stycken och man har en bra plan. Om det däremot ska lagas mat och sånt, då tar det tid!
    Jag förstår om du blir lite sårad, men om nu din mamma vill betala för att någon annan gör jobbet så kan ni väl låta henne göra det? Det är ju inte era pengar som går åt och därmed får ni ju jobbet gjort utan att det tär på bröllopsbudgeten. Istället kan ni ju ordna någon mysig fika/lunch/middag för era familjer och få det där umgänget ändå!

  • Anonym (besviken)

    Dukningen sker dagen innan, så det var ju lite ett sätt att umgås innan bröllopet också, tänkte jag. Min familj bor långt bort. Och min mammas tanke var nog inte att hon skulle umgås med mig på annat sätt, utan snarare att hon skulle kunna fixa det där hon bokat med min bror istället. Vi lagar inte maten själva och vi har redan serveringspersonal (proffs) på festen, de fixar det sista av förberedelserna också. Jag har svårt att tänka mig det ändå, att duka och dekorera med vilt främmande människor... Jag känner hursomhelst att jag och sambon behöver vara med vid dukningen, det är ju en del som ska fixas som bara vi vet om (eftersom vi planerat bröllopet själva) och på festkvällen är det annan personal, så det är bra om någon vet var grejerna står. Till håruppsättningar och allt annat har jag proffs, så är "bara" dukningen och städningen jag bett om hjälp med. På bröllopsdagen ska de inte behöva göra så mycket, möjligen hjälpa till med barnen (barnbarnen) när vi sminkas/frissas/fotograferas.  

  • Allis

    Om din mamma vill betala för städning så tacka och ta emot, det är ASDRYGT att ställa i ordning allting dagen efter festligheterna.

    Lägg hellre upp det som att ni tycker att det skulle vara mysigt att umgås och göra fint inför bröllopet, jag tror detta med dagen-efter-städningen avskräcker de flesta. Till och med mammor.

  • Villvillvill

    Jag har några tankar...Hur långt bort bor dina föräldrar? Och bor din bror i samma stad som du?Bor de väldigt långt bort så förstår jag att du vill tillbringa så mycket tid som möjligt med dem.Bor din bror nära dig, och ni båda ser era föräldrar sällan, förstår jag att de även vill umgås med din bror.Att duka och fixa iordning kan vara mysigt. Men har man rest långt(?) har man kanske inte all ork.Du säger att de inte ska behöva göra så mycket. Men jag skulle vara matt av det du räknat upp...Hjälpa till att duka dagen innanPassa barnen under ett antal timmar på bröllopsdagen (undrar hur gamla barnen är också?) Vem passar barnen under vigselakten och under festen?Och även städa dagen efter bröllopet?Känner du att du vill ha hjälp så tacka och ta emot om hon betalar "proffs"! Själv sulle jag även leja bort städningen dagen efter.Tänk vilken tid ni då skulle få loss för att kunna umgås. :) Och alla är pigga och glada när det väl gäller. ;)           

  • frkmaria

    Jag tror jag förstår dig!
    När vi ska gifta oss räknar jag med att alla i min familj hjälper mig då vi vill ha ett budgetbröllop och göra det mesta själv. Sen om det är dukning, matlagning (vi ska ha buffé), stolsbärning eller dyl så räknar jag med att alla ställer upp på det! Och jag vet att de gör det. Och jag vet att jag också skulle göra det om någon i min familj krävde det av mig. Och jag hoppas att min m2bs familj också hjälper till. Jag tänker även att det kan bli en chans för våra respektive familjer att lära känna varandra lite mer, de har inte träffats än och jag tänker att det kan vara en trevlig umgängesstund. vi tänker hyra en bygdegård över en hel helg så då kan man ställa iordning dagen innan! :)  

  • FruForsmark

    Tycker inte man kan kräva eller räkna med det för det är väldigt slitsamt (tog själv ledigt dagen innan ett bröllop för att hjälpa till). Isåfall är det schysstare att fråga sina nära och kära innan man beslutar sig för en sådan lösning om de kan tänka sig att ställa upp. Sen är alltid förberedelsena för ett bröllop mycket större och viktigare för brudparet än för de runt omkring även om de älskar en och vill en allt väl.

  • frkmaria

    I mitt fall så var det det första min mamma sa när de fick reda på att vi förlovat oss. Att de gärna hjälper till så att det blir billigare och att hon kan hjälpa med mat osv. Jag tror min familj dessutom tycker det är kul. Sen är det upp till min m2b att kolla med hans familj, men kan tänka mig att hans syster iaf är sugen, hon är grymt duktig på mat och pyssel! :) Men jag hade ju som sagt gjort samma sak utan problem för någon annan i min familj, och jag tycker det är roligt jobb även om det är slitsamt. Är dock gammal studenräv och satt i x antal olika föreningar under studenttiden där man fixade och donade med sittningar minst 1 gång / månad helt utan att få någon lön så ja, det ärväl så att jag tyckre det är lite kul även om det är jobbigt! Och jag tror jag fått det från min mamma eftersom hon och pappa ofta annordnat stora fester, lagat maten själva och alla har hjälpts åt (olika mkt beroende på hur gamla vi var osv).  Därför vet jag också att jag kan räkna med dem när det är min tur att annordna en stor fest! :)

Svar på tråden Familj som inte vill hjälpa till