• Jojo88

Jämförelse mellan vitguld och palladium

Hej! Jag ville bara visa er skillnaden mellan en vitguld- och en palladiumring. När vi skulle köpa förlovningsringar tipsade säljaren på guldfynd om palladium (mix av palladium och silver) som var mycket billigare än vitguld. Hon sa att man i princip inte kunde se nån skillnad mellan dem och vi fick jämföra två olika ringar. Det dumma var bara att ringarna var av helt olika modell så det var svårt att se skillnaden tyckte jag. I alla fall så bestämde vi oss för att köpa palladiumringar som kostade mindre än hälften av vitguldsringarna. Men så for tvi hämtade ut dem kände jag att de var för mörka. Jag hade redan tittat på en jättefin vigselring i vitguld och ville inte att det skulle vara någon färgskillnad mellan vigsel- och förlovningsringen. Så vi köpte vitguldsringar ändå. Tyvärr gick palladiumringarna inte att returnera och vad vi trodde skulle bli ett klipp visade sig bli precis tvärtom. Men men, nu är vi jättenöjda i alla fall :) jag har lagt upp en bild där jag har båda ringarna på mig (palladium överst) så att ni kan se skillnaden. Tyckte inte jag hittade så mycket info om palladium när vi skulle köpa så jag hoppas att jag kan hjälpa någon annan som undrar :) Johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-17 21:36
    Ojdå, skrev från mobilen och därför blev tydligen allt i ett enda stycke och bilden kom inte med. Ska prova lägga in bilden igen :)

• Svar på tråden Jämförelse mellan vitguld och palladium
  • Tessa

Jag och fästmannen har förlovningsringar i palladium och de är inte alls så mörka i jämförelse med andra ringar. Vi har Pd 950, vilket anses som rent palladium.

Du skriver att Guldfynd sa att det är en blandning av silver och palladium, vilket jag tror är orsaken till den stora skillnaden i färg. Ringen ska ha en stämpel med just 950 om det är rent palladium.

Palladium är en ädelmetall och tillhör platinametallerna och har samma egenskaper som just platina. Det är alltså ingen legering (blandning av flera metaller).

Jag tyckte dock det var fint med färgskillnaden, blev en snygg effekt, faktiskt snyggare än om du hade haft två likadana ringar! Och viktigast är att ni är nöjda! 

Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Jojo88

Ja, våra ringar var 50 % palladium och 50 % silver, därav det billiga priset =) 

Svar på tråden Jämförelse mellan vitguld och palladium