• Ekorren

    Hjälp med hemlagad meny!

    Hej! Vi funderar på att laga maten till bröllopet själva hemma med lite hjälp av våra föräldrar och nu behöver vi lite hjälp med ideer. Vi ska ev. ha festen i en lada hemma på gården och vi har då tillgång till två vanliga kök varav ett har varmluftsugn. Vi vill helst ha någon lite "finare" och mer spännande mat än kallskuren stek och potatissallad, det är nödlösningsalternativet. Vi tänker ha kött till huvudrätt antingen älg eller nöt och det ska inte ta allt för lång tid att laga på dagen D. Öppen för alla förslag! :) Kanske ska tillägga att vi blir ca 50-60 gäster.

  • Svar på tråden Hjälp med hemlagad meny!
  • Marione

    Om ni har tillgång till mkt vilt kanske tjälknöl på älg vara en idé. Dels är det lite mer roligt än vanligt kallskuret även om det faktiskt äts kallt, men det är även fantastiskt gott och inte ngt som många äter särskilt ofta. Till det är det gott med det mesta - kanske ugnsstekta rotfrukter eller liknande. På vintern kanske en lyxigare variant av potatisgratäng kunna gå hem, den går att göra innan och sedan bara värma när det är dags, det går ju alldeles utmärkt att värma mkt i en varmluftsugn på en gång.  Det beror också lite på om det är ett vinter eller sommarbröllop. Till ett vinterbröllop skulle iallafall jag vilja ha ngn del som är varm medan det kan vara skönt att ha ngn del av middagen på sommaren som inte är varm, tex förrätten.   

  • Chicita

    Börja med att tänk på vad ni kan förbereda...

    Funkar potatisgratäng till er meny?
    Den kan ni förbereda genom att skiva potatisen och koka i grädd/mjölkblandning med lite kryddor i stora kastruller tills potatisen är nästan klar och innan servering öser man upp i formar och värmer /slutför i ugnen i 10-15 min ca.

    Kött kan ju också tillagas nästan helt (bryn filéer på utsidan och lägg i varm buljong exempelvis, plocka ur buljongen och kör klart dom i ugnen innan servering.

    Ska ni ha buffé eller bordsservering?  
    Det påverkar ju lite vilket upplägg man ska ha.
    Om ni ska ha buffé så kan ni ju variera med typ tjärknöl (kallt och enkelt att förbereda) och varm mat så blir det 

  • Ekorren

    Tack för svaren! Det blir ett sommarbröllop nästa sommar :) Men vi måste börja tänka på menyn redan då vi måste veta hur mycket och vilket kött som ska lagras upp. Båda mina föräldrar jagar plus att de har köttdjur på gården, och några får. Plus att de fiskar mycket, så sik i någon form är ett alternativ till förrätt. Och de har erbjudit sig att stå för maten och det tackar vi för! Vi har inte helt bestämt servering, men jag skulle tro att det blir gående bord då det inte behövs lika mycket serveringspersonal, men är inte säker på om det det blir buffe eller bara en rätt. Potatisgratäng gillar jag bättre, vet ni om det brukar gå att hyra värmeskåp? Blir lite fullt i ugnen annars kanske? Det är just köttet som oroar lite då blivande mannen helst av allt vill ha en blodig köttbit. Vi hade släktkalas i somras på samma ställe (70 pers+barn) och då hade vi just tjälaknul och potatissallad. Det är ju det enklaste alternativet, går att göra allt i förväg. Men vi har iaf testat köken för en folkstorm ;)

  • Cajo

    Åh, vilka härliga möjligheter ni har med köttet, mums!

    Ett alternativ till potatisgratäng kan ju vara potatiskaka (pommes anna).
    Det tycker jag är båda godare och "finare".
    Den går också att förberedas så den i stort sett bara är att värma på :)

Svar på tråden Hjälp med hemlagad meny!