• Svartsocka

För stor och ståtlig kyrka?

Min m2b funderar på att gifta oss i den otroligt vackra Sofiakyrkan i Jönköping.

MEN; vi är rädda för att det ska känna tomt och liksom lite "för mycket" att gifta sig i den kyrkan, speciellt om det kommer kanske max 100 personer... Folk kanske tycker att vi tar i?

Sen tänker jag även på att man (förhoppningsvis) gifter sig en gång i livet. Sofiakyrkan har allt man kan önka sig och lite till! Men kanske blir det för överdådigt?

Annars blir det en mindre kyrka som också är vacker och egentligen lite mer oss, men ineg kyrka kan mäta sig med Sofiakyrkan!

Vad tror och tycker ni? 
  • Svar på tråden För stor och ståtlig kyrka?
  • Svartsocka

Stormhelen: tack för ytterligare ett bra råd :)

Vi ska om sagt kolla vidare på kyrkor nästa vecka. Vem vet, det kanske blir något helt annat än man tänkt sig från början!

Tycker i alla fall det är roligt att höra vad andra tycker (opartiska)

pnufs: när gifter ni er? :)

• Anniina

Pratade med en musiker, vars bästa råd inför bröllopet var Att inte ta en för stor kyrka, för att musiken och sången låter så ynklig då. Vet dock inte om 100 pers är lite, men det är ju en enorm kyrka. Kanske kan ni ringa och fråga?

• Svartsocka
    Anniina: Det är det jag har hört också, Jag får ringa någon av mina musikaliska släktingar och se vad de säger och tycker :) Tack för tipset!

Ska du också gifta dig?
  • stormhelen
    Svartsocka skrev 2013-09-06 21:10:24 följande:
    Stormhelen: tack för ytterligare ett bra råd :)

Vi ska om sagt kolla vidare på kyrkor nästa vecka. Vem vet, det kanske blir något helt annat än man tänkt sig från början!

Tycker i alla fall det är roligt att höra vad andra tycker (opartiska)

pnufs: när gifter ni er? :)

Det tycker jag låter klokt att ni kollar upp flera olika kyrkor.

Det är alltid bra att kolla upp vilka alternativ man har. Gör en lista men för - och nakdelar för de kyrkor ni tittat på. vad var det ni gillade/ogillade.

Hoppas att ni hittar en kyrka som passar just er oavsett om det blir en liten eller en stor.

Ofta tenderar det ju att inte bli som man först tänkt sig. ^_^

• Svartsocka

Vi har hittills kollat 8 kyrkor, 2 kapell och en utomhusplats :) men ska kolla två till, sen får det vara nog :p men jag tror m2b redan har bestämt sig med låter mig hållas ;)

• Lavia

Den första kyrkan ser underbar ut! Det blir säkert ändå intimt och fint, det sitter ju inte i hur många gäster ni har. Lycka till!

• Lenblo

Vi hade runt 50 gäster i Uppsala domkyrka. Man hade ställt ut stolar till oss nästan framme vid altaret, som kören brukar sitta. Det kändes mysigt och intimt, samtidigt som vi kunde njuta av den vackra, praktfulla kyrkan.

• Allis
    Emma94 skrev 2013-09-08 17:35:26 följande:
    vi skall ha lunds domkyrka
    Var noga med att kolla hur eventuell sång kommer att fungera och hur ni ska göra med annan musik. Mitt barn sjunger i en av körerna där och trots att kyrkan rimligtvis borde ha bästa tänkbara akustiska förutsättningar funkar det inte alltid så bra. Men såsom kyrka betraktad är den ju svårslagen, fint val :)
  • Svartsocka

Tack för alla tips :) det lutar i alla fall mot den "tråkiga" kyrkan i Skärstad :) eftersom sambon fastnade för den så känner jag att det är värt att ge honom detta :) och självklart tycker jag om kyrkan! Ska ringa imorgon och prata med pastoratet :)

• eventfilm

Varje kyrka gör sig bra på bild / film.. :D

• Vichy
    Svartsocka skrev 2013-09-11 21:05:18 följande:
    Tack för alla tips :) det lutar i alla fall mot den "tråkiga" kyrkan i Skärstad :) eftersom sambon fastnade för den så känner jag att det är värt att ge honom detta :) och självklart tycker jag om kyrkan! Ska ringa imorgon och prata med pastoratet :)
    JAg vet att nån skrev att den skulle vara lite tråkig men det tycker inte jag.. Eller varför skulle den vara det? Ni kommer vi vara där med erat bröllop och dekorationer och stämning!
Svar på tråden För stor och ståtlig kyrka?