• izredam

Ytmonterat sten?

Jag vet inte vad det heter egentligen, så ytmonterad sten får duga i formulering...

Alltså, en sten som sticker upp från ringen, kommer det störa i vardagen? River man sig på den i sömnen och sådär?

Jag har nästan aldrig några smycken på mig annars och försöker välja vigselring, det lutar åt en som har just en sån, ytmonterad, sten, men jag blir osäker över om den kommer störa mig...

• Svar på tråden Ytmonterat sten?
  • Cajo

Jag har ingen erfarenhet av att ha en "utstående" sten men valde bort det på min förlovningsring just för den anledningen du beskriver, att den är i vägen i olika sammanhang. En annan anledning var att jag tycker det passar bättre med en slät förlovningsring då det ska dit en vigselring också, - men smaken är som baken :)

• Chicita

Du tänker på typ prinsessinfattning 

Jag personligen kan inte ha sådana ringar.
    Men de flesta verkar säga att man vänjer sig, att man inte fastnar i, river sig osv. Men jag gör det. jag har aldrig klarat av sådana ringar.
    Jag har en ring som ser ut så här:

Den är alltså inte slät och en del av "stjälken" ligger upp mot knogen på handen (eller mot fingerknogen om man hellre vill vända den så) och även om jag haft den i snart 1 år så fastnar jag fortfarande i. 

• Tessa

Man brukar oftast beskriva det som en solitärring med någon form av klo/kron/prong-infattning.
    Det finns en ganska ny tråd om detta. Den kan du läsa här:

www.brollopstorget.se/Forum-27-86/m4326340.html

Jag har en solitär och ÄLSKAR den. Tycker inte den är ivägen, jag har aldrig fastnat med den och jag tar aldrig av den. Har själv inte heller övriga ringar speciellt ofta, men jag vande mig jättefort vid att ha min solitär på handen! Tycker du om den looken så kör på det! Klassiskt, glammigt och drar verkligen blickarna till sig. Glad

Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • izredam

Ja precis, typ en sån ring är det jag har tittat på... Det är en ganska liten sten jag har tittat på men den passade så bra till förlovningsringen... Ska åka och kika igen någon dag i veckan och se om jag kan bestämma mig då - sambon tror att jag kan bestämma mig då, men just nu känns det omöjligt...

• izredam

Haha, den andra tråden lät PRECIS som mig, har visserlgen 5 diamanter nu, men det är 7 i den andra jag funderar på som alternativ...

• Chicita
    izredam skrev 2013-09-02 19:36:32 följande:
    Ja precis, typ en sån ring är det jag har tittat på... Det är en ganska liten sten jag har tittat på men den passade så bra till förlovningsringen... Ska åka och kika igen någon dag i veckan och se om jag kan bestämma mig då - sambon tror att jag kan bestämma mig då, men just nu känns det omöjligt...
    Köp en silverring med glassten i liknande modell och testa att ha den på dig någon helg eller nåt och se hur det känns? Glad
  • afturelding

Jag har en solitär med prinsessinfattning. Jag har varit gift i drygt två månader nu, och aldrig fastnat eller rivit mig på den :) Och då syr och handarbetar jag dessutom, men jag har aldrig ens fastnat i en stickmaska. Det är dock en ganska liten sten (med infattningen så är den c.a 3.5 mm bred).

• izredam

nu när du säger det Chicita så har jag en krims-krams ring från hur länge som helst sen som har en rätt stor utstående sten, satte på den nu så får vi se hur det känns...

• Chicita

Ja det är ju ett enkelt och billig sätt att få veta hur det funkar för en själv.
    Som sagt så finns det många som inte har problem alls, och det finns också många som gör illa både sig själva och andra och repar/skadar saker...
    Så det är nog bra att testa ett längre tag. Gärna flera dagar Glad 

• stormhelen

TS, om du känner dig osäker på om du skulle trivas med en sådan typ av ring så köp en billig för någon hundralapp (eller vad de nu kostar) på Åhlens eller Glitter eller någonannanstans.

Prova arr ha på dig den i några dagar eller i en vecka dygnet runt för att se om du trivs med ringen eller om du stör dig på den.

Jag brukar inte häller ha på mig smycken, men jag valde en sådan typ av ring som du beskriver och jag tycker inte at man stör sig av att stenen sticker upp. Man vänjer sig väldigt fort med det.

Men om du känner dig osäker så tror jag att det kan vara en bra ide att prova med en billig ring som jag beskrev ovan.

Svar på tråden Ytmonterat sten?