• Äldre 2 Sep 00:00
    3479 visningar
    12 svar
    12
    3479

    Kostnad för maten?

    Vad betalade ni för maten när ni gifte er och vilken sorts mat åt ni? Var det buffé, tre-rätters eller något annat? Hade ni efterrätt eller bara tårta? Fixade ni allt själv, anlitade ni catering eller kanske restaurang?

    Vår plan är 3-rätters med förrätt, buffé och efterrätt samt tårta. Just nu funderar vi på ifall det är värt att laga så mycket mat som möjligt själva, eller om man skall ta in catering. Har dålig erfarenhet av catering och restaurang känns lite väl dyrt även om det varit skönt.

    Även dryck känns som en svår budgetpunkt, hur mycket går det åt egentligen? Antar att man tjänar på att åka till Tyskland om man ska göra mycket själv :)

  • Svar på tråden Kostnad för maten?
  • Äldre 2 Sep 08:06
    #1

    Vi betalar 750 kr per per kuvert, då ingår förrätt, huvudrätt, efterrätt samt kaffe till tårtan. Räknar med att lägga 300-500kr per kuvert på dryck, men då kommer vi ha bar där de själva får betala på festen. Vi planerade först att åka till Tyskland, vilket absolut kan löna sig. Men glöm inte bort att räkna med kostnaden för att åka dit och hem, det höjer ju priset per flaska något. Dessutom får man lämna tillbaka det som blir över om man handlar på systemet, vilket kan vara praktiskt.

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 2 Sep 08:36
    #2

    Förrätt vuxna 63kr barn 30kr Buffé med potatisgratäng, koktpotatis, varmrökt lax, rökt fläskfilé och hjortstek 145kr/portion Maten kommer från en restaurang

    Vi kommer inte ha efterrätt men bjuder på praliner som går på ca 32kr/person och det är bara de vuxna som får.

    Tårta fixar vi från en glad amatör som är superduktig och betalar 17kr/biten

    Dricka handla vi från Tyskland då vi bor i Skåne så vi har inte så långt dit.

  • mammas­snosa
    Äldre 2 Sep 09:25
    #3

    Vi betalade 1450:-/kuvert. Då ingick champange till brudskålen, förrätt med 1 glas vin, huvudrätt med 2 glas vin, efterrätt med 1 glas dessertvin, tårta och kaffe med 4cl avec och vickning på natten.

    Helt okej tycker jag :)

  • Äldre 2 Sep 13:20
    #4

    Vi gjorde all mat själva för 45 personer. Vi betalade 3500 för all mat och då menar jag snittar till brudskål, buffe, bröllopstårtorna, snacks och nattamat och då köpte vi inte den billigaste maten. Men vi hade lite hjälp: Färdigskalad färskpotatis fick vi av ett lokalt företag efterson chefen är min extramoster mot att vi lämnade tillbaka lådorna de kom i, lingonsylten var av egenplockade lingon, den inlagda gurkan var egenodlad och all svamp hade jag plockat själv.

    Vi betalade 1500 för bubbel till brudskålen som vi köpte i Finland eftersom det som jag ville ha inte finns här i Sverige och 5800 kr för den alkohol som vi köpte på systemet i Sverige.  Då kunde vi lämna tillbaka det som vi inte använde och fick tillbaka 1800 kr. Vi bor i Norrland och vi ansåg att det inte skulle löna sig att köra till Tyskland för att köpa vår alkohol.

  • Alylly­ra
    Äldre 2 Sep 14:13
    #5

    Vi betalar cateringfirman 355 kr/kuvert. Då är det förrätt, varmrätt och efterrätt i det.
    Dricka fixar vi själv, likaså snittar till fördrink och vickning på kvällen.
    Tårtan tror jag kommer gå på 45-50 kr/bit.

    Så vi har blandat lite. Låtit cateringfirman fixa det omständiga (100 3-rätterskuvert tar ett tag att laga) medan vi fixar det lite lättare (ett besök till Systemet tar inte många timmar...). 

  • Äldre 8 Sep 13:34
    #6

    Vi hade en jättefin caterad buffé (varmrätt) och vi betalade ca 200kr/kuvert.
    Handlade vin och öl på bolaget för ca 8000kr (fick lämna igen för 2000kr och vi bjöd hela kvällen)
    Köpte ostar och annat snacks samt alkoholfritt och groggvirke för ca 1500kr. (vi hade ganska mycket läsk över)
    Ingen förrätt och ingen tårta. Istället hade vi en godisbuffé inkl lite bakverk som vi gjorde själva med hjälp av mödrar och några vänner. Smågodiset beställde jag för 1000kr och det räckte gott och väl!


    Vi var ca 80pers på festen.


  • Äldre 8 Sep 13:40
    #7
    mammassnosa skrev 2013-09-02 09:25:25 följande:
    Vi betalade 1450:-/kuvert. Då ingick champange till brudskålen, förrätt med 1 glas vin, huvudrätt med 2 glas vin, efterrätt med 1 glas dessertvin, tårta och kaffe med 4cl avec och vickning på natten.

    Helt okej tycker jag :)
    Förlåt men jag måste fråga, vad åt ni då? I min värld är det jättemycket pengar, så vi skulle aldrig ha råd med det, då 250 kr är mcyket för oss...  undrar då vad det är man betalar för? 
  • Äldre 8 Sep 13:49
    #8

    Vi hade trerätters (förrätt, huvudrätt och efterrätt) och tårta och kaffe till. Maten gick på 40 euro/person (ca. 350 kr/pers) och det var limemarinerad sik med rotfruktschips och smetana till förrätt, heltstekt nötfilé med svampsås och potatisgratäng till huvudrätt och rabarberkompott med smultronglass och maränger till efterrätt. Utöver maten bjöd vi på brudskål och 2 glas vin/öl/cider/alkoholfritt till maten. Till kaffet bjöd vi också på avec. 

    Totalt landade mat och dryck + tårta på drygt 8000 euro (ca. 70 000 kronor). Tårtan hade en amatörbagare fixat, så den gick på 300 euro (19 kr per bit) och resten var då vad restaurangen tog för mat, dryck, kaffe och lite "uppgraderingar" i form av vita linneservetter istället för pappersservetter t.ex. Ett rätt så okej pris tycker jag för 126 personer, men visst är det mycket pengar. Jag är dock tacksam för att inte ha behövt tänka på maten alls och för att inte behöva diska eller ställa i ordning eller handla sprit eller någonting sånt. Man betalar för bekvämligheten också.

     

  • Äldre 8 Sep 14:36
    #9

    Vi betalar 479 kr/pers för välkomstdrink, stor buffé (ca 10 olika rätter), 2 glas vin till maten, dessert (pannacotta) och kaffe. Vi funderar på mingelmat för ca 15 kr/pers, och vickning för samma pris. Sen tillkommer avec för ca 50 kr/pers och serveringsavgift på 25 kr/pers för dessertbordet (en god vän gör superfina muffins gratis till oss). Tyvärr får vi inte själva ta med alkohol så vi får ta oss en funderare på hur det får bli efter det som ingår tagit slut...

  • Äldre 8 Sep 20:01
    #10

    Pris per person 189:- Medelhavsbuffé. Laxspett, kycklingspett, oliver, melon, salami, något gudomligt gott bröd, sallad, tomat & mozzarella och en massa annat. Maten kom från hotellet där vi hade middagen. I priset var det inkluderat uppställning, dukning, bestick, lju, personal, servetter, porslin, städning osv. Sedan tillkom dryck men det var det olika priser på men för både mat och dryck för 50 pers gick notan runt 18.000:- vilket inte alls var farligt med tanke på hur god maten var. Betydligt godare än vanlig restaurantmat ;)

  • Äldre 10 Sep 09:15
    #11

    Vår buffe för ca 80 pers kommer gå på strax under 30.000, vi kör på catering..

  • Äldre 10 Sep 18:34
    #12

    Tycker det beror lite på hur stort bröllop ni skall ha. Mer än 30gäster tycker jag att servering vid bordet är bästa alternativet. Vi buffe med mer personer så blir det ofta köer till buffebordet vilket innebär att vissa gäster blir ensamma vid bordet och det kan krocka med tal om folk är uppe och rör sig runt.


    Tips när det gäller bröllopstårtan, slå ihop den med efterrätten. Många bröllop vi varit på har haft tårtmomentet efetr när dansen kommit igång och det momentet tar lätt död på stämningen. Man skall inte avbryta ett party som kört igång. Vi hade tårta ihop med efterrätt och det var superbra för sedan var det drag på dansgolvet hela kvällen :)

Svar på tråden Kostnad för maten?