• Äldre 28 Aug 09:35
    5157 visningar
    10 svar
    10
    5157

    Embossing

    Måste man köpa en speciell värmepistol för embossing eller funkar det med en "vanlig" värmepistol (har en jag tagit bort färg med)? Någon som vet?

    Kan någon tipsa om bra webbutiker att köpa "embossing detaljer" i förutom Panduro?
    Hittade så fina stämplar på deras hemsida: www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3010-Stamplar/301020-Trastamplar/1/510705-Sats-trastamplar-4-st-hjartan Men de hade utgått ifrån deras sortiment! =( (Sen varför man då har kvar de på hemsidan är en annan fråga....)

  • Svar på tråden Embossing
  • Äldre 28 Aug 09:39
    #1

    Du kan använda spisplattan. Håll det cirka 10 cm över plattan med motivet uppåt.
    Det fungerar inte med vanlig värmepistol. Glad

  • Äldre 28 Aug 09:41
    #2

    Om du vill kan du beställa på nätet, finns massor av fint. Sök på scrappbooking Sverige och liknande. Det finns också scrapbutiker som du kan gå in, googla det i din stad så finns det säkert något kul. Men över nätet brukar jag beställa. Jag bor dock i Norge nu så har inte så bra koll på Sverige.

    Här har du några butiker:
    www.svenskscrapbooking.se/butiker/

  • Äldre 28 Aug 09:45
    #3

    Och en sak till, var noga med att pensla bort överblivet pulver innan du värmer. Det syns väldigt bra om man har missat. Och det kan vara bra att ha typ en tång eller något att hålla motivet i om pappret är litet, annars bränner du fingrarna av dig (om du använder spisplattan).

    Det var mina tips! =)

  • Äldre 28 Aug 10:07
    #4
    Ello skrev 2013-08-28 09:39:04 följande:
    Du kan använda spisplattan. Håll det cirka 10 cm över plattan med motivet uppåt.
    Det fungerar inte med vanlig värmepistol. Glad
    Har tyvärr induktionsspis men tack ändå för tipset.
    Blir väl till att köpa en ny värmepistol då. Flört
  • Äldre 28 Aug 10:08
    #5
    Ello skrev 2013-08-28 09:41:47 följande:
    Om du vill kan du beställa på nätet, finns massor av fint. Sök på scrappbooking Sverige och liknande. Det finns också scrapbutiker som du kan gå in, googla det i din stad så finns det säkert något kul. Men över nätet brukar jag beställa. Jag bor dock i Norge nu så har inte så bra koll på Sverige.

    Här har du några butiker:
    www.svenskscrapbooking.se/butiker/
    Ok tack för tipset.

    Någon i Sverige som har koll på bra webbutiker?
  • Äldre 28 Aug 10:10
    #6

    Ah, ja, då blir det svårare.
    Kolla blocket eller tradera eller liknande, finns ofta någon som säljer av saker. Glad

  • vinga8­6
    Äldre 28 Aug 11:21
    #7

    Jag har beställt mycket ifrån www.pysseltagen.se, www.pyssloteket.se och www.cchobby.se. Mina embossingpulver köpte jag på Panduro men Pysseltagen och Pyssloteket har lite större variation på sina om jag inte minns fel. De har också väldigt mycket roliga stämplar och de har jag beställt en hel del av! Glad 

    Min värmepistol köpte jag på CCHobby, en sån här: http://www.cchobby.se/varmepistol-1-st.aspx

  • Äldre 28 Aug 12:19
    #8

    Jag är, som ni kanske förstår, helt grön på det här.Obestämd
    Funkar tex en sån här stämpel: www.pyssloteket.se/stamplar/inkido/inkido-dubbelhjarta-prick-litet.html ?
    "Detta är en EZ-monterad stämpel som du använder med ett akrylblock." Säger mig ingenting! Tungan ute

  • Äldre 28 Aug 12:53
    #9

    Då måste du køpa ett akrylblock också. Den stæmpeln ær helt "slak", gjord av gummi. Så du måste ha en grej som ser ut som en tjock plastskiva. Kan inte se att den websidan sæljer det, men jag har inte letat massor.

    Tænk på att køpa en stæmpeldyna som ær gjord før embossing. Den får inte torka før snabbt, då hinner du inte få på pulvret. Glad

  • Äldre 28 Aug 12:55
    #10

    www.pysseltagen.se/akrylblock--70x40x8mm-p-10860-c-347.aspx
    Sedan finns det i olika storlekar, så det beror på hur stor stæmpel du hade tænkt. Men på den stæmplen du visade ræcker det med ett litet block.

Svar på tråden Embossing