• victor­iaw
    Äldre 22 Aug 22:13
    4737 visningar
    8 svar
    8
    4737

    Hur fungerar det med helt nytt efternamn?

    Om vi vill byta namn helt, alltså inte något av våra efternamn och inte heller ett namn som ligger i släkten - hur fungerar det?

  • Svar på tråden Hur fungerar det med helt nytt efternamn?
  • 201402­22
    Äldre 22 Aug 23:42
    #1
    victoriaw skrev 2013-08-22 22:13:59 följande:
    Om vi vill byta namn helt, alltså inte något av våra efternamn och inte heller ett namn som ligger i släkten - hur fungerar det?
    Vi undrar samma sak.
  • Äldre 23 Aug 00:47
    #2

    Man beställer en blanket från Patent och registrerngsverket eller gör en ansökan direkt på hemsidan. :)

    http://www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/

    Betalar in 1800kr och lämnar in tre olika förslag med rangordning. Det får inte vara namn som redan finns eller är företagsregistrerade eller dylikt. 
    Om något av dessa blir "godkänt" så publiceras det på en viss hemsida och i en tidning där folk har möjlighet att överklaga. Är det ingen som gör det så blir det efter ett antal veckor, ca 5 tror jag, godkänt och ni har det nya namnet.
    Om ingen av de tre förslagen ni lämnat in är ok får ni möjlighet att välja tre nya, tills något är ok enligt deras regler och blir godkänt. Man betalar endast första gången.

    Hoppas det gav ltie klarhet. :)

     

  • Äldre 23 Aug 00:47
    #3

    Stavfel så här mitt i natten också.... Skäms

  • Äldre 23 Aug 08:14
    #4

    Mycket bra förklarat av Sanct, vill bara förtydliga att man betalar dock 1800kr per person om man ansöker innan man gift sig. Ansöker ni efter så är det 1800kr per familj.

  • victor­iaw
    Äldre 24 Aug 14:57
    #5

    Tack för alla svar :)

  • victor­iaw
    Äldre 25 Aug 12:25
    #6

    Fråga igen, de kostar då 1800:- för mig och sambon, men vår dotter på ett år? Kostar de 1800:- för henne också?

  • Äldre 25 Aug 14:30
    #7

    Allt står på sidan jag länkade. 1800 för ensam sökande eller familj med barn under 18 år. 3600 när flera släktingar söker samtidigt. samtidigt.

  • 201402­22
    Äldre 2 Sep 16:50
    #8
    Sanct skrev 2013-08-23 00:47:21 följande:
    Man beställer en blanket från Patent och registrerngsverket eller gör en ansökan direkt på hemsidan. :) www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta... Betalar in 1800kr och lämnar in tre olika förslag med rangordning. Det får inte vara namn som redan finns eller är företagsregistrerade eller dylikt.  Om något av dessa blir "godkänt" så publiceras det på en viss hemsida och i en tidning där folk har möjlighet att överklaga. Är det ingen som gör det så blir det efter ett antal veckor, ca 5 tror jag, godkänt och ni har det nya namnet. Om ingen av de tre förslagen ni lämnat in är ok får ni möjlighet att välja tre nya, tills något är ok enligt deras regler och blir godkänt. Man betalar endast första gången. Hoppas det gav ltie klarhet. :)  



    Tack för ett bra och tydligt svar!Glad 
Svar på tråden Hur fungerar det med helt nytt efternamn?