• Äldre 22 Aug 12:21
    1711 visningar
    3 svar
    3
    1711

    Definera rätt klädkod..

    Jag vet att det finns massor med olika trådar om just klädkod men hittar inte just detta problemet.
    Vi kommer ha vår vigsel utomhus i en bokskog och festen inomhus i en bygdegård. Jag är väldigt förtjust i färgglatt och inte för stelt men ändå vackert och inte för bonnigt, knepig kombo kanske. Jag skulle vilja att tjejerna har klänning/kjol för det känns mer som bröllop då men vet redan nu att minst 3 pers ALDRIG kommer ta på sig detta och det är tyvärr min blivandes mamma och hans 2 systrar, hur formulerar man att man vill ha klänning/kjol men acceptabelt att komma i byxor men helst inte?..

    För männen vet jag inte riktigt, visserligen snyggt med mörk kostym men fan va tråkigt med en hel hög med kostymnissar i samma färg, har nog hellre lite mer fritt som ex olika färger, chinos med skjorta och fluga. Men många av gästerna är ganska bekväma i klädstil och känns som att väldigt många kommer att vara för enkelt klädda typ helt vanliga jeans och enkel skjorta.

    Vad skirver man på inbjudan? klädkod kavaj blir för stelt men sommarfin känns för osäkert för gästerna, förslag på hur man skriver? Kan man skriva "elegant sommarfin, gärna färgglatt"

  • Svar på tråden Definera rätt klädkod..
  • Äldre 22 Aug 12:25
    #1

    Kavaj är inte så stel som man kanske tror, det är helt ok att komma i udda kavaj om man läser exempelvis Ribbings etikettspalt Glad
    Jag skulle nog skrivit:

    Klädkod Kavaj.
    (Ej jeans, men inte nödvändigt med hel kostym. Gärna klänning eller kjol i valfri längd för damerna. Välj gärna glada färger) 

    Då har ni ändå en riktlinje man kan googla fram och en förklaring på att det är ok att avvika, men kom inte i vardagskläder *typ* 

  • Äldre 22 Aug 12:31
    #2

    Tack det var en riktigt bra formulering!

  • amerik­a
    Äldre 22 Aug 13:42
    #3

    Vi kommer att ha klädkod kavaj och sedan en liten förklaring till det på vår bröllopshemsida. Vi har valt kavaj för att vi inte vill att gästerna kommer i shorts eller jeans, vilket en del av dem hade kunnat göra annars, men egentligen kanske vi inte är så himla petnoga med kostym (även om det är snyggt!) 

Svar på tråden Definera rätt klädkod..