• ESW

Mingel dagen innan vigsel

Hej, jag ska gifta mig med min amerikanska fästman i början av juni 2014 på Österlen.
    Är det någon som haft mingel med gästerna kvällen innan bröllopet? Då de flesta av våra gäster kommer långväga ifrån (USA och olika delar av Sverige) vill vi gärna hinna träffa alla så mycket som möjligt. Det kommer också vara den första gången våra familjer träffas.
    Vi vill helst hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt.

Har någon haft något liknande, och hur la ni upp det?

• Svar på tråden Mingel dagen innan vigsel
  • Chicita

För oss blev det ett "arbetsmingel" då många hjälpte till att ställa iordning lokalen kvällen innan.

Men jag antar att många av era gäster kommer att bo på hotell.
    Prata med hotellet de flesta (alla?) bor på och kolla om ni kan få vara i någon lokal där om ni tar dryck från dom.
    Bjud på ett glas bubbel och se till att det finns isvatten i kannor i lokalen och kanske fruktfat. Någon form av tapas eller liknande borde hotellet kunna ordna till en inte allt för dyr slant. Ni behöver ju inte en hel portion till varje person liksom.
    Sen kan de som vill handla mer drickbart i hotellets bar.
    Hotellet kommer att vinna på det även om dom bjuder på lokalkostnaden för er (har jobbat på hotell i 11 år nu och om ni dessutom rekommenderar just detta hotell till era gäster som behöver boende så får dom reklam och en bra beläggning den kvällen... så dom har verkligen allt att vinna på att hjälpa er Glad )

• Alyllyra

Vi kommer väl inte ha ett regelrätt mingel precis, men däremot kommer många gäster upp kvällen innan bröllopet så det blir lite middag (vi lagar något enkelt som passar att göra stora portioner av, typ soppa) och sen finns det lite snacks, plats att sitta och snacka och bastun slås igång för de som vill. Dvs inte så komplicerat...

Men om ni vill ha lite mer uppstyrt så kan ni ju dra igång det ganska sent, efter 20 så folk fattar att de ska äta middag före och sen bjuda på lite snittar eller nått och nått bubbligt som inte behöver vara champagne eller ens alkoholhaltigt. Om ni vill kan ni hålla ett litet välkomsttal och bara tacka för att folk är där. Och sen är det fritt fram att stanna så länge man vill, lite öppet hus-stil.
    Det behöver nog inte bli så dyrt, förutsatt att ni har en lokal som ni kan vara i. Kanske hemma hos någon av era föräldrar eller syskon så att ni slipper känna att ni ska agera värdar och behöva fösa ut folk för att få er skönhetssömn? 

• boda

Vi kommer att ordna en kajaktur dagen innan (var och en betalar sin kajakhyra) och på kvällen har vi grillning där var och en tar med nåt att grilla. Enkelt upplägg, men verkar vara mycket uppskattat eftersom en tredjedel av gästerna ska med och paddla och hälften ska med och grilla. :)

• ESW

Tack för svaren :)

Hotellet kan bli lite svårt för det är där vi ska ha vår bröllopsfest och de behöver göra iordning salen kvällen innan. Men jag kan ju nog övertala min föräldrar att vi håller det i deras trädgård och bjuder på lite tapas och bubbel.  

• niriel

Vi hyrde en ångbåt för en sväng på Fryken och lite grillmat till gästerna kvällen innan, i och med att många hade åkt långt. Det var för självkostnadspris men det blev inte så fasligt dyrt och de flesta ville vara med på det. Det var väldigt uppskattat (förutom vissa missar i kommunikationen, men det var nog mest vi som märkte det och inte gästerna) och något att prata om på själva middagen om det skulle ha varit så att samtalsämnena tröt. Jag minns det som något helt fantastiskt och som ett lite avstamp mot själva dagen B som gjorde att jag kanske kunde slappna av mer än jag hade kunnat annars..

• joe2012

I mina kompiskretsar (och även på vårt bröllop) så har det varit väldigt vanligt med en grillkväll kvällen innan. Gästerna tar med egen mat och dryck och brudparet har stått för tallrikar/bestick/glas mm. (oftast plast/papper).

Det var väldigt trevligt för man får lätt känslan av att inte hunnit prata så mycket med många av gästerna.
    Ett annat tips för att hinna träffa fler av gästerna är att ha två stolar/pallar mitt emot er vid honnörsbordet. Då kan gästerna gå fram och sätta sig och prata lite under middagen. Mycket poplärt både hos oss och hos våra gäster (de som hann iaf).

Svar på tråden Mingel dagen innan vigsel