• Äldre 16 Aug 13:25
    3415 visningar
    8 svar
    8
    3415

    Vill inte ha föräldrar vid honnörsbord, hur gör jag?

    Hej! Jag och sambon vill inte ha våra föräldrar till bordet. Min mamma kommer dock gå i taket om vi gör så. Ni som inte haft era föräldrar, hur har ni lagt fram det och vilka har ni suttit med? Hörde att det för övrigt är en amerikansk tradition och inte svensk. Någon som känner till den ursprungliga svenska, så man kan hänvisa till den?

  • Svar på tråden Vill inte ha föräldrar vid honnörsbord, hur gör jag?
  • Sofie R
    Äldre 16 Aug 14:52
    #1

    Behöver man göra det svårare än att bara säga att ni har valt att sitta med era vänner? (Eller vem ni nu ska sitta med istället). Ni kan ju "skylla" på att ni försöker sätta folk efter ålder så att alla känner sig bekväma med sina bordsgrannar. Ett sätt åtminstone :)

  • Äldre 16 Aug 15:03
    #2

    Vi hade våra syskon bredvid oss,och sen satt föräldrarna på mittbordet utifrån oss. Det är er dag, gör den sådan som ni vill ha den.

  • Magda8­2
    Äldre 16 Aug 15:04
    #3

    Jag och min blivande skulle först ha honnörsbord, men sen ångrade vi oss för att båda våra föräldrar är skilda, och det skulle bara blivit konstigt om vi satt de där, så vi ska ha ett "eget" honnörsbord, där bara jag och min M2B sitter.

  • kj79
    Äldre 16 Aug 23:22
    #4

    Bara säg som ni tänkt. Det är ju er dag och det finns ju massor av varianter. Vi kommer sitta bara jag och min m2b, hörde väl någon kommentar om det men inte att d blev någon stor grej av det.

  • Äldre 27 Aug 19:58
    #5

    När jag var på bröllop i USA hade de sina tärnor och marskalker vid honnörsbordet och föräldrarna nära.

  • Äldre 27 Aug 21:02
    #6

    Att ha brudföljet skulle vara en idé, men jag vet inte om jag tänker ha sånt. Skulle kanske kunna vara toast madame istället då. Syskon låter också väldigt bra. Någon som har något bra sätt att lägga fram det för föräldrarna utan att de blir sårade?

  • Äldre 28 Aug 11:01
    #7

    Ni får nog försöka hitta på en rimlig anledning. Annars kommer de antagligen bli väldigt sårade. Ni kan inte tänka er att ha dem vid honnörsbordet från början och sedan bryta borden redan vid efterrätten?

  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 28 Aug 11:32
    #8

    Vi har valt att sitta med marsalk, hans flickvän, tärnan och toastmaster för att det passde oss bäst. Vi ville inte heller sitta med föräldrar skilda, olika stora familjer och alla får inte plats. 

    Jag skulle stå på mig och förklara att det är så här vi har valt att sitta eftersom det känns bäst. Ni kan ju säga att ni vill att dem skall få en så trevlig middag som möjligt och därför sitter dem med XX och YY. 
     
    Ni kan också säga att etikettreglerna nu för tiden inte är lika strikta och därför så gör ni såhär.

    Om ni vill sitta med brudföljet kan ni säga att ni vill visa tacksamhet för att dem ställt upp.
    Är det vänner som inte ingår i följet kan ni säga att ni inte sett dem på evigheter och att ni har en del ni måste prata om.

    Lycka till och stå på er! Ni har all rätt att bestämma er egen bordplacering.

Svar på tråden Vill inte ha föräldrar vid honnörsbord, hur gör jag?