• ETNovember

    Undvika fet hy, kom med tips?

    Jag hade tänkt mig att göra mitt eget smink på bröllopsdagen.Och idag provade jag lite och använde jag mig av det smink jag har hemma. Då det varit sommar så har jag knappt haft smink och inte tänkt på hur det varit för hyn men nu känner jag hur min foundation känns fet på hyn. Jag har redan fet hy.Jag använder mig av fit me seien från maybelline.Så min fråga är ifall någon av er har tips på bra och prisvärd foundation och puder som är matt? Som inte gör huden ännu mer fet/glansig.Gärna fler tips på vad man kan behöva tänka på när man ska göra sin egen sminkning. Alla tips tas emot tacksamt!       

  • Svar på tråden Undvika fet hy, kom med tips?
  • jeanettejohansson

    Tvätta ansiktet med vanlig honung (inte tvål efter) och varmt vatten innan du sminkar dig. Gör gärna en ansiktsmask med honung nån gång i veckan :)

  • Tessa

    Jag har alltid haft problemhy (dock aldrig riktigt extrem acne men en hel del utslag även efter 25) och har testat massvis av olika produkter. Jag har typisk kombinerad hy som är torr på kinderna men blir lätt glansig och fet i t-zon och på hakan.

    Gällande hudvård så använde jag Cliniques hudvårdsserie anpassad för min hudtyp i ca ett år och tyckte det blev mycket bättre. Kan tipsa om att skaffa en bra mattande ansiktskräm, det grundar för en hållbar make-up.
    För ca en månad sedan bytte jag huvårdsserie och kör nu på Body Shops Tea Tree-serie. (Mycket billigare!) Och måste säga att min hy inte alls är glansig längre, utan matt och fin. Måste dock komplettera med lite extra fuktcremé på kinderna.

    Jag använder just nu Cliniques Even Better Foundation och trivs bra med den. Mattar och smälter fint in i huden. Har också gillat Max Factors olika foundations, de sitter bra och mattar ner.
    Puder brukar jag alltid avsluta med och använder just nu Max Factors kompakta puder (för en 100 och tycker den transparenta mattar bra. Gillar även Isadoras kompakta puder, de är prisvärda och håller hela dagen.

    Mina råd är alltså:


    Bra grund med hudvård. Gärna en mattande ansiktskräm eller primer (gör att sminket sitter bättre hela dagen, Smashbox Photofinish är en bra primer) Max Factor och Isadora - mina budgetfavoriter! 
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • ETNovember

    Tessa skrev 2013-08-14 22:53:29 följande:Jag har alltid haft problemhy (dock aldrig riktigt extrem acne men en hel del utslag även efter 25) och har testat massvis av olika produkter. Jag har typisk kombinerad hy som är torr på kinderna men blir lätt glansig och fet i t-zon och på hakan.Gällande hudvård så använde jag Cliniques hudvårdsserie anpassad för min hudtyp i ca ett år och tyckte det blev mycket bättre. Kan tipsa om att skaffa en bra mattande ansiktskräm, det grundar för en hållbar make-up. För ca en månad sedan bytte jag huvårdsserie och kör nu på Body Shops Tea Tree-serie. (Mycket billigare!) Och måste säga att min hy inte alls är glansig längre, utan matt och fin. Måste dock komplettera med lite extra fuktcremé på kinderna.Jag använder just nu Cliniques Even Better Foundation och trivs bra med den. Mattar och smälter fint in i huden. Har också gillat Max Factors olika foundations, de sitter bra och mattar ner. Puder brukar jag alltid avsluta med och använder just nu Max Factors kompakta puder (för en 100 och tycker den transparenta mattar bra. Gillar även Isadoras kompakta puder, de är prisvärda och håller hela dagen.Mina råd är alltså: Bra grund med hudvård. Gärna en mattande ansiktskräm eller primer (gör att sminket sitter bättre hela dagen, Smashbox Photofinish är en bra primer) Max Factor och Isadora - mina budgetfavoriter!  Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.Tack så mycket för alla tips. Jag har också börjat använda the body shops tea tree serie. Ganska nyligen men jag känner också skillnad, en av favoriterna i serien är rengörings moussen.Ska kolla in diverse förslag du gett mig. =)

  • ETNovember

    jeanettejohansson skrev 2013-08-14 20:31:44 följande:Tvätta ansiktet med vanlig honung (inte tvål efter) och varmt vatten innan du sminkar dig. Gör gärna en ansiktsmask med honung nån gång i veckan :)Det har jag aldrig provat, så det ska jag göra. Innebär ansiktsmask att man bara tar honung i ansiktet? Inte blanda med något? 

  • Mmakeup

    Det du kan göra är att "smacka" på pudret, helst löspuder, med en puff. Behövs det kan du sedan borsta på mer med en stor puderborste. Skulle det kännas för pudrigt kan du fukta puffen lite och lätt dutta/trycka den över ansiktet. Den metoden brukar användas till tex artister när man sminkar dem till deras scenframträdanden.

  • Plättis
    ETNovember skrev 2013-08-14 20:21:48 följande:
    Jag hade tänkt mig att göra mitt eget smink på bröllopsdagen.Och idag provade jag lite och använde jag mig av det smink jag har hemma. Då det varit sommar så har jag knappt haft smink och inte tänkt på hur det varit för hyn men nu känner jag hur min foundation känns fet på hyn. Jag har redan fet hy.Jag använder mig av fit me seien från maybelline.Så min fråga är ifall någon av er har tips på bra och prisvärd foundation och puder som är matt? Som inte gör huden ännu mer fet/glansig.Gärna fler tips på vad man kan behöva tänka på när man ska göra sin egen sminkning. Alla tips tas emot tacksamt!       
    Jag har också alltid haft problem med fet hy, och problemet kan ligga i att man tvättar sig för ofta och använder scrub (så var det för mig i alla fall). Huden tycker den är torr och kompenserar genom att producera massor av olja. För mig blev det lite bättre av att sluta använda scrub och istället använda apotekets ansiktstvätt. Den känns jättefet när man använder den, men resultatet har blivit renare hy, mindre acne och smink som sitter kvar längre. 

    Att fråga på apoteket eller make up-butiker är annars ganska bra, men deras lösning är ofta "köp den här produkten som fixar allt" och det har inte funkat i de flesta fall jag provat. Så kolla på flera ställen och se vad de säger som är gemensamt, det borde man kunna lita på  
  • ETNovember

    Tack för tipset! Just det med scrub är något jag kan använda ofta. Inbillar mig att huden inte blir lika ren av bara "rengöringsmousse"/ansiktsgel eller liknande. Men ska nog prova att bara använda scrub ca 1 gång i veckan.Plättis skrev 2013-10-25 09:41:37 följande: ETNovember skrev 2013-08-14 20:21:48 följande: Jag hade tänkt mig att göra mitt eget smink på bröllopsdagen.Och idag provade jag lite och använde jag mig av det smink jag har hemma. Då det varit sommar så har jag knappt haft smink och inte tänkt på hur det varit för hyn men nu känner jag hur min foundation känns fet på hyn. Jag har redan fet hy.Jag använder mig av fit me seien från maybelline.Så min fråga är ifall någon av er har tips på bra och prisvärd foundation och puder som är matt? Som inte gör huden ännu mer fet/glansig.Gärna fler tips på vad man kan behöva tänka på när man ska göra sin egen sminkning. Alla tips tas emot tacksamt!        Jag har också alltid haft problem med fet hy, och problemet kan ligga i att man tvättar sig för ofta och använder scrub (så var det för mig i alla fall). Huden tycker den är torr och kompenserar genom att producera massor av olja. För mig blev det lite bättre av att sluta använda scrub och istället använda apotekets ansiktstvätt. Den känns jättefet när man använder den, men resultatet har blivit renare hy, mindre acne och smink som sitter kvar längre. Att fråga på apoteket eller make up-butiker är annars ganska bra, men deras lösning är ofta "köp den här produkten som fixar allt" och det har inte funkat i de flesta fall jag provat. Så kolla på flera ställen och se vad de säger som är gemensamt, det borde man kunna lita på  

  • Plättis
    ETNovember skrev 2013-10-25 10:33:29 följande:
    Tack för tipset! Just det med scrub är något jag kan använda ofta. Inbillar mig att huden inte blir lika ren av bara "rengöringsmousse"/ansiktsgel eller liknande. Men ska nog prova att bara använda scrub ca 1 gång i veckan.  
    Ja, en gång i veckan är tydligen vad som rekommenderas. Jag har haft samma inställning, så att se mig i spegeln nu efter bara någon vecka utan scrub och se världens slätaste hy utan acne - det är ganska otroligt. 
  • niriel

    Mitt bästa tips är att gå till något ställe som säljer smink och övriga hudvårdsprodukter och helt enkelt fråga vad som passar din hud! BodyShop har väldigt bra produkter och min hy har blivit fantastiskt mycket bättre sedan jag började använda en serie som var anpassad till min hudtyp. Använde först en som var just anpassad för fet hy, men den torkade ut mer och fick liksom motsatt verkan.. Så fråga! Jag älskar BodyShop och deras produkter, mycket tack vare deras värderingar, så jag tipsar självklart om dem men det finns garanterat andra!

Svar på tråden Undvika fet hy, kom med tips?