• Sofie R

    Ni som gjort inbjudningskort själva, vad har ni använt för program?

    Jag har tänkt göra våra inbjudningskort själv, och vill verkligen slippa skriva för hand. Men jag har ju också upptäckt att word inte är så lättjobbat. Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Ni som gjort inbjudningskort själva, vad har ni använt för program?
  • 3Maj2014
    Sofie R skrev 2013-08-11 17:55:21 följande:
    Jag har tänkt göra våra inbjudningskort själv, och vill verkligen slippa skriva för hand. Men jag har ju också upptäckt att word inte är så lättjobbat. Hur har ni gjort?
    Vi använder photoshop. Lite knäligt om man inte är van, men jag har turen att ha en karl som är bra på det. Annars finns det hur mycket hjälp som helst om man bara googlar lite, eller kollar youtube :)
  • Alyllyra

    Vi använde ett gratisprogram som heter Scribus. Lite omständigt innan man lär sig det, men sen flöt det på...

  • tropicallime

    Jag har använt Publisher för våra kort, kommer även använda det för festprogram och andra trycksaker vi kommer ha. Lite knepigt i början men när man har lärt sig hur det fungerar är de superenkelt, mycket enklare än både word och photoshop, som jag ändå jobbat proffessionellt med.. 


  • jennyckbengtsson

    Jag Skulle använt Photosop eller ännu hellre Indesign om du har det. Det är lättare i dessa program att få en bra layout. Du kan ladda ner en 30 dagars testversion av båda programmen på adobes hemsida! :0)
    Jag laddade ner en testversion av insdesign som jag sedan använde för både inbjudan, placeringskort, vigselprogram och sånghäften. (Så länge du inte stänger programmet efter 30 dagar har gått ut kan du anävnda det några extra dagar... )

     

  • Chicita

    Jag använde Word rakt av.
    Både till inbjudningarna, festprogrammen osv. Allt som skulle skrivas på datorn gjordes i Word.
    Men jag använder word som många använder publisher. Jag lägger till bilder, roterar saker, ändrar bakgrunder osv.
    Så det viktigaste är väl att du kan programmet du använder - och inte vilket program du använder Glad 

  • Sailergirl
    Chicita skrev 2013-08-28 17:52:40 följande:
    Jag använde Word rakt av.
    Både till inbjudningarna, festprogrammen osv. Allt som skulle skrivas på datorn gjordes i Word.
    Men jag använder word som många använder publisher. Jag lägger till bilder, roterar saker, ändrar bakgrunder osv.
    Så det viktigaste är väl att du kan programmet du använder - och inte vilket program du använder Glad 
    Chicita har helt rätt i det hon säger. Det går att göra allt i word, och det finns säkert flera olika lösningar på hur. Hitta ett sätt som passar dig så löser du det. Mer eller mindre pilligt :) Se bara till att du får rätt på var vilken sida ska vara. En mall med sidnummer är aldrig fel att göra först, så att du får bra koll på att du är på rätt spår. Lycka till.
Svar på tråden Ni som gjort inbjudningskort själva, vad har ni använt för program?