• Anonym (trött­)
    Äldre 9 Aug 13:14
    3231 visningar
    15 svar
    15
    3231

    Vad är det som händer?

    Jag vet inte vad som händer med mig. De senaste dagarna har jag inte haft lust eller ork att göra någonting. Jag vill bara ligga i sängen och sova. Jag är så trött och orkeslös.
    Nej jag är inte gravid, jag har spiral och hade mens förra veckan.
    Jag orkar inte träffa folk, inte gå utanför dörren, när jag är ledig ligger jag i sängen så länge som jag kan. Jag är nära till gråten och vet inte vad jag ska göra.
    I dag ska vi åka bort över helgen med ett annat par, jag måste packa, diska och fixa inför resan så allt är klart till 16.00 då killen slutar och vi ska åka. Men jag vill bara krypa ner i sängen igen och gråta. Jag vet inte vad det är som händer med mig..? Allt känns bara jobbigt. 

  • Svar på tråden Vad är det som händer?
  • Anonym
    Äldre 9 Aug 13:19
    #1

    Deprimerad?

  • Äldre 9 Aug 13:25
    #2

    Jag vet ju inget om din situation, men spontant låter det som grava stressymtom eller början till en utmattningsdepression. 

    Om du inte tror det beror på yttre saker som stress, jobbiga händelser etc så råder jag att testa dig för vitaminbrist på vårdcentralen. Det kan ge trötthet och symtom som påminner om depression. 

    Ta hand om dig! 

  • Äldre 9 Aug 13:29
    #3

    Jo, sedan ska jag kanske tillägga att om det bara har varit så här i några dagar, kan det förstås vara något mindre dramatiskt, som en infektion i kroppen, tillfällig stress eller sömnbrist. Ibland är man inte på topp och det måste få vara så också. Att inte orka träffa vänner under några dagar är inget fel. Men om det håller i sig måste man söka hjälp.

  • Eleya
    Äldre 9 Aug 14:10
    #4

    Det är normalt för vädret och ifall du stressar extra inför något. Kroppen ber dig att ta det lugnt och återhämta dig lite. Om du har en förkylning eller infektion som kroppen måste ta tag i, så drick c-vitaminer, drick mycket och vila.


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Äldre 9 Aug 14:17
    #5

    Även järnbrist (anemi) kan visa sig som en oerhörd trötthet. Annars låter det väldigt mycket som "långt gången" stress, som ofta tar sig uttryck som orkeslöshet och noll initiativförmåga.

    Boka in en hälsokoll bara för att vara på den säkra sidan.

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 16:54
    #6

    Det kan bero på en rubbning i sköldkörteln, kolla dina värden.

  • Äldre 9 Aug 18:58
    #7

    Stress, mineral & vitambrist som de andra skriver.

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 9 Aug 19:46
    #8

    Så har jag haft lääääänge och min " kloka " psykolog sa att alla har det så det är nog inte fara haft set såhär i flera år utan hjälp klarar jobbet med nöd och näppe och man är både dålig fru och mamma fast man inte vill det, jag tro att mitt problem att är attr jag borde gå ner i tid på jobbet men ekonomin tillåter inte det....

  • Anonym (trött­)
    Äldre 12 Aug 14:59
    #9

    Tack för era svar. Jag är inte stressad överhuvudtaget, jag funderade på det här med vitaminer. Jag har inte ätit så mycket frukt och varierad kost på några månader. Nu har jag börjat tagit vitaminer så får vi se om det blir bättre, annars får jag göra en hälsokoll eller nått.

  • Äldre 12 Aug 21:09
    #10

    Kolla upp vad du äter för lite av så du inte trycker i dig en massa av en sak som du inte alls är i behov av i en sådan mängd för då kommer ev biverkningar... Vi har gjort kostregistreringar i skolan men under sommarlovet har vi inte tillgång till det program vi jobbade i.

  • Alylly­ra
    Äldre 12 Aug 23:54
    #11

    Det låter precis som jag mådde när jag var som värst stressad...

    Men det kan ju också vara så att du är sjuk kanske? Jag blir typiskt extra gråtmild när jag är sjuk. Flört Och dessutom trött, orkeslös och noll lust. Det kan ju vara så att du har dragit på dig nått som inte ger så mycket symptom men som du blir trött av att ha i dig (jag bara spånar här, har ingen som helst medicinsk utbildning så mina ord ska tas med en nypa salt). 

  • Anonym (trött­)
    Äldre 13 Aug 09:37
    #12

    Alyllyra skrev 2013-08-12 23:54:09 följande:Det låter precis som jag mådde när jag var som värst stressad...Men det kan ju också vara så att du är sjuk kanske? Jag blir typiskt extra gråtmild när jag är sjuk.  Och dessutom trött, orkeslös och noll lust. Det kan ju vara så att du har dragit på dig nått som inte ger så mycket symptom men som du blir trött av att ha i dig (jag bara spånar här, har ingen som helst medicinsk utbildning så mina ord ska tas med en nypa salt). Jag vet inte, kanske. ingenting är omöjligt! Jag känner mig piggare nu än vad jag gjorde förra veckan iaf. Jag är fortfarande trött men jag är inte lika känslig och gråter längre iaf. Kanske jag behövde ta det lugn, få lite vitaminer och komma bort på lite semester? Får se hur det utvecklar sig.TheD skrev 2013-08-12 21:09:12 följande:Kolla upp vad du äter för lite av så du inte trycker i dig en massa av en sak som du inte alls är i behov av i en sådan mängd för då kommer ev biverkningar... Vi har gjort kostregistreringar i skolan men under sommarlovet har vi inte tillgång till det program vi jobbade i.Jag åt rätt mycket frukt förut men jag äter nästan ingen frukt alls nu. Jag tror att det kan bero på det. Men vad det är för vitaminer som jag saknar isf har jag ingen aning

  • Alylly­ra
    Äldre 13 Aug 09:39
    #13

    Vad bra att du mår lite bättre. Det kanske bara är sömn som saknas...
    Krya på dig! 

  • Anonym (trött­)
    Äldre 13 Aug 09:40
    #14

    Nu skrev jag från fel webbläsare (irriterande att man måste byta för att det ska bli radbrytning) Jag skriver om så det blir lättare att läsa:


    Alyllyra skrev 2013-08-12 23:54:09 följande:
    Det låter precis som jag mådde när jag var som värst stressad...

    Men det kan ju också vara så att du är sjuk kanske? Jag blir typiskt extra gråtmild när jag är sjuk. Flört Och dessutom trött, orkeslös och noll lust. Det kan ju vara så att du har dragit på dig nått som inte ger så mycket symptom men som du blir trött av att ha i dig (jag bara spånar här, har ingen som helst medicinsk utbildning så mina ord ska tas med en nypa salt). 
    Jag vet inte, kanske. ingenting är omöjligt! Jag känner mig piggare nu än vad jag gjorde förra veckan iaf. Jag är fortfarande trött men jag är inte lika känslig och gråter längre iaf. Kanske jag behövde ta det lugn, få lite vitaminer och komma bort på lite semester? Får se hur det utvecklar sig.
    TheD skrev 2013-08-12 21:09:12 följande:
    Kolla upp vad du äter för lite av så du inte trycker i dig en massa av en sak som du inte alls är i behov av i en sådan mängd för då kommer ev biverkningar... Vi har gjort kostregistreringar i skolan men under sommarlovet har vi inte tillgång till det program vi jobbade i.
     Jag åt rätt mycket frukt förut men jag äter nästan ingen frukt alls nu. Jag tror att det kan bero på det. Men vad det är för vitaminer som jag saknar isf har jag ingen aning om
  • Anonym (trött­)
    Äldre 13 Aug 09:40
    #15
    Alyllyra skrev 2013-08-13 09:39:56 följande:
    Vad bra att du mår lite bättre. Det kanske bara är sömn som saknas...
    Krya på dig! 
    Tack :)
Svar på tråden Vad är det som händer?