• Sskbrud

Solitärring eller inte?? Erfarenheter & tips tack!

Har litr tjockare fingrar samt relativt stor hand. Har nu en ring med tre diamanter i som förlovning och funderar på att köpa en solitär (bred skena) till som alliansring. Men kan inte bestämma mig.. Eller en med sju mindre diamanter i. Hur fungerar vardagen med en större solitärring?? Är ni som har de nöjda? Är väldigt snyggt!! De jag sett på bilder. Vill ju inte de ska se billigt ut eller bli för mkt bling bling! Snälla ni,tips om solitärring alla därute! Tack!!

• Svar på tråden Solitärring eller inte?? Erfarenheter & tips tack!
  • Tessa

Jag har en solitärring som förlovningsring. En prinsesslipad diamant på 0,39 ct som är ca 4,5mm i diameter och sticker ut kanske 5-7mm från ringen. Jag tycker inte min diamant är jättestor, men den syns verkligen! Jag hade definitivt kunnat gå upp mot 1 ct tror jag utan problem. Det beror helt på hur man definierar stort. Som du skriver har du relativt stor hand så du kan säkert ha en större sten utan att den skulle vara ivägen.

Jag gör alla mina vardagssysslor med ringen och plockar aldrig av den förutom när jag ska utföra "grisiga" arbeten (knåda deg, rensa avlopp). I början var jag orolig för att den skulle fastna eller slå i saker hela tiden, men det var aldrig något problem och man vänjer sig efter bara några dagar att den sitter där.

Min solitärring är verkligen helt underbar, den glittrar vackert och jag kan fortfarande sitta och beundra den. Viktigt tror jag är att välja en sten med bra klarhet och färg för att den inte ska se billig ut. Jag älskar "bling" men inte så det ser tacky ut.

Här ser du min ring:

• Sskbrud

Tack Goa du för ditt långa & bra svar! Fantastiskt vacker ring du har, föestår att du är nöjd. Den är i bred skena också va? Tror precis som du säger att de är värt att betala lite mer för bra kvalite på stenen.har en guldsmed vi handlat mkt av i alla år som skulle kunna ge oss ett bra pris. Men drygt 20-25 är nog de minsta vi kan räkna med. Och just därför känner jag att jag vill bli 100% nöjd och inte tänka att jag skulle tagit en vanlig alliansring med flera diamanter. De är svårt detta. Mer tips är varmt välkomna.

• Tessa
    Sskbrud skrev 2013-08-07 17:29:05 följande:
    Tack Goa du för ditt långa & bra svar! Fantastiskt vacker ring du har, föestår att du är nöjd. Den är i bred skena också va? Tror precis som du säger att de är värt att betala lite mer för bra kvalite på stenen.har en guldsmed vi handlat mkt av i alla år som skulle kunna ge oss ett bra pris. Men drygt 20-25 är nog de minsta vi kan räkna med. Och just därför känner jag att jag vill bli 100% nöjd och inte tänka att jag skulle tagit en vanlig alliansring med flera diamanter. De är svårt detta. Mer tips är varmt välkomna.
    Inga problem. Glad Tack för komplimangen! Jag vet inte riktigt vad du menar med bred skena, bifogar en bild hur den ser ut från sidan också.
    Jag har precis själv också börjat jobba på min vigselring tillsammans med en rekommenderad guldsmed och räknar på att hamna på 25-30'. Jättesvårt att veta vad man ska välja, men jag tror guldsmeden kommer hjälpa dig att hitta något som kompletterar förlovningsringen och framhäver båda ringarna!

• Sskbrud

Någon annan som valt solitärring som alliansring?:)

• Sskbrud

Tack så mkt Tessa! Försöker ladda upp en bild men får de inte att fungera. Din Har ingen bred skena. De är bara jag som är lite dum och tror jag skulle störa mig om de blir ett litet glapp mellan ringarna. Samt för att jag har så breda fingrar :)

• CoolJen

Vad jobbar du med?
    Jag tycker att det är snyggt men jag jobbar på lager så för mig skulle det inte funka.

• Sskbrud

Jag är sjuksköterska så får inte ha ngn ring på arbetet ändå:(!! Tråkigt, har min förlovningsring i halskedja ibland nör jag glömmer ta av den hemma. Så de spelar ingen större roll egentligen.

• Marione

Jag har solitärring o älskar min. Man vänjer sig vid den väldigt snabbt vid att den sticker ut från handen.

• Sskbrud

Marione; hur många carat har du samt vilken klarhet? Nöjd med kvalitén?

• Marione

Jag har valt att ha topas istället för diamant då jag ville ha en klarblå sten, o då blir ju karaten lite annorlunda gentemot diamant. Jag har en sten på 6,8 karat med små diamanter runt. Storleken på stenen är nog 14*10 mm om det gör det enklare, så min är rätt stor om man tänker rent storleksmässigt. Jag upplever dock inte att den stör över huvudtaget o det går både att laga mat o ta hand om barn utan problem.

• Marione

Hmmm... glömde visst. Jag precis som du har en rätt stor hand. Väldigt långa o smala fingrar vilket gör att ringen inte ser så stor ut i jämförelse.

• kinchy

Jag har en solitar som forlovningsring och det funkar jattebra! Man vanjer sig vid att den sticker ut och precis som Tessa skrev ovan, ska jag gora nat grisigare jobb sa tar jag bara av mig den.

Dock kan ju jag anvanda min varje dag, jobbar pa kontor, men om jag hade ett mer fysiskst arbete kanske jag hade valt en enklare sa att jag kunde ha den pa mig varje dag utan att kanna mig orolig for att den ska fastna nanstans. Poangen ar val att man vill ha pa sig den sa mycket som det gar (om man inte jobbar t ex som sjukskoterska som Sskbrud, men det ar ju lite skillnad da har man ju inget val oavsett ring)

Saaaa....mitt tips vore helt enkelt att testa en solitar, kanske t om kopa en billig skitring fran typ Glitter bara for att kanna hur det kanns en hel dag med jobb och allt. Nar man lagger sa mycket pengar pa en liten sak ar det ju extra viktigt att man blir nojd med den

• kitkät

Jag har en solitärring med rätt så hög fattning. Det är en 0,30 ct. 
    Kan tillägga att jag aldrig tar av mig ringen - sover, duschar, jobbar och städar med den på fingret. Kanske inte så skonsamt för ringen men den är inte i vägen och jag märker knappt av den! Enda gången jag tar av mig den eller vänder den "inåt" är när jag ska sätta på mig strumpbyxor, typ. 

Så om det är en solitärring du vill ha, kör på det! :)  

Svar på tråden Solitärring eller inte?? Erfarenheter & tips tack!