• Anonym (Fatti­glapp)
    Äldre 5 Aug 23:04
    2906 visningar
    8 svar
    8
    2906

    Ingen vigselring...

    Vi har pga många operationer tvingats skjuta upp bröllopet ett antal ggr. Nu har dessutom mormor börjar bli sämre (väldigt gammal) , så vi tänker ordna ett överraskningsbröllop i samband med ett kalas. Problemet är att vi båda går arbetslösa och mannen har hela tiden trott att han ska få komma tillbaka till jobbet. Struntsamma, poängen är att vi inte har de pengar vi trodde att vi skulle ha haft vid det här laget, men varken kan eller vill inte längre skjuta på bröllopet.Klänning har jag haft i flera år och mannen har också sina kläder klara, så våra "sista" pengar la vi på smycken, skor och att sy in klänningen som hunnit bli för stor.  Det vi inte hade råd med är dessvärre vigselringar. Jag bryr mig inte nämnvärt att bara ha en ring, egentligen, även om jag självklart helst vill ha en vigselring. Men nu är läget som det är och då undrar jag hur man gör vid själva ceremonin.  Hoppar man över "ring-på-sättandet" eller tar vi av våra förlovningsringar och trär på dem igen?

  • Svar på tråden Ingen vigselring...
  • Äldre 6 Aug 06:36
    #1

    Att ta av er förlovningsringarna och använda dom igen verkar dom en bra idee, då gör man ju oftast med mannens ring :) Köp hem lite puts och putsa upp dom ordentligt innan så känns dom fina och nya.

  • Alylly­ra
    Äldre 6 Aug 09:16
    #2

    Är det ett borgerligt bröllop? För i så fall behövs inte ringarna alls. Det finns inget krav på ringar i den borgerliga ceremonin. Är det däremot ett kyrkligt bröllop så tycker jag absolut ni kan använda förlovningsringarna igen! Så kan ni köpa vigselring vid ett senare tillgälle när ni känner att ni har råd.

    Själv trivs jag väldigt bra i min förlovningsring och skulle gärna behålla den, men vi köpte ringar i silver och de slits som tusan... Så jag tänkte byta helt vid vigseln, dvs det blir fortfarande bara en ring men en lite hållbarare denna gången

  • stormh­elen
    Äldre 6 Aug 10:04
    #3

    Håller med Alyllyra om att det går bra att använda sig av förlovningsringarna, men att det inte är nödvändigt vid en borglig vigsel.


    Vigselring(ar) kan ni ju köpa den dagen ni har råd. Det måste ni ju nödvändigt vis ha nu. ;)

  • Eleya
    Äldre 6 Aug 10:10
    #4

    Kör på förlovningsringarna eftersom de redan har en stor betydelse för dig/er. Sedan när ekonomin börjar rätta till sig, kan ni köpa nya ringar till er i bröllopsdagspresent.

    Stressa inte över småsakerna, det viktigaste är ni två och att din gamla mormor får vara med. =)


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Anonym (Fatti­glapp)
    Äldre 6 Aug 22:32
    #5

    Underbart att läsa era svar, tack! Ja, våra ringar betyder faktiskt enormt mycket. Så det skulle nog inte kännas fel att använda förlovningsringarna. Men det är faktiskt ett borgligt bröllop, så den delen kanske hoppas över helt ändå. Vi ska träffa vigeselförättaren på fredag (weeee!!) och bestämma alla detaljer. Jag ville bara känna mig någorlunda förberedd. Tack alla goa! :) 

  • Smaula­n89
    Äldre 8 Aug 23:04
    #6

    Det är inga problem att ta förlovningsringarna. Min man hade sin förlovningsring och jag fick en ny vigselring. Är det kyrkbröllop, så behövs hinderprövning, vigselförrättare, ringar och två vittnen (och brudparet) =)

  • Äldre 8 Aug 23:08
    #7

    Gravera in det nya datumet i förlovningsringarna och putsa upp dem så är problemet löst :)

  • Anonym (Fatti­glapp)
    Äldre 8 Aug 23:13
    #8

    Vi hinner inte få dem omgraverade, utan vi får ta ringarna som de är, men efter att ha läst era svar (och googlat lite till) så inser jag att det är inte alls ovanligt att man behåller endast förlovningsringarna. Känns jätteskönt! Tack för era svar :) 

Svar på tråden Ingen vigselring...