• CaMillan

Kan man gå in/ut till dom här låtarna i kyrkan?

Ja, än så länge ligger mitt bröllop långt bort i tiden, den blivande finns men vi måste börja med något så "enkelt" som förlovningen... Men som den tjej jag är så kan jag ändå inte låta bli att drömma Jag är ett Stort Astrid Lindgren fans och både jag och sambon är uppvuxna med filmerna. Jag kan än idag fortfarnade titta på en hel del av dom. Men min tanke/fråga är, kan man gå in/ut till den här?

Det är låten från Bröderna Lejonhjärta, jag tycker den är så fin! Men min tanke är, fungerar den verkligen? Hela filmen handlar ju om död, krig osv, fungerar den verkligen då på ett bröllop? En annan som jag gillar skarpt är musiken från Barnen i Bullerbyn. Verkar vara svår att hitta utan "bakrundsljud" (hundar, höns osv), men jag hittade den faktiskt på spootyfy.

- Här är den från ytube för er som inte vet vilken jag menar . Men vad tror ni, skulle det "gå"? Vad skulle du tänka om du hörde låtarna??      

• Svar på tråden Kan man gå in/ut till dom här låtarna i kyrkan?
  • Tokig

Det härliga med bröllop är att man får göra precis som man vill (eller, ja, nästan iallafall - gifter man sig i kyrkan så är det ju faktiskt prästens predikan, men annars så är det bara du och din blivande som säter gränserna).

Jag tycker personligen att Bröderna Lejonhjärta är lite sorglig, den känns lite ödesmättad. Men det beror ju helt på vad ni vill sätta för stämning på bröllopet. Bullerbyn däremot tycker jag är härlig, glad, lätt och hoppfull.

Ska ni gifta er i kyrka? Rövarsången gör sig väldigt bra på orgel. Lyssna via länken: http://www.kyrkomusik.se/index.php?route=product/product&filter_name=rövar&product_id=80

Sen är jag väldigt förtjust i Rid över skog
    ">

Sen gillar jag ju Lina och hennes En Liten Visa Om Huruledes Livet är Kort
    ">

MIn absoluta favoritberättelse och film är Allra käraste syster. Den musiken som är i början är otroligt vacker. Kanske kan ni be någon med musiköra att ta fram noterna. Jag kan tänka mig att den blir väldigt vacker bara med en gitarr.
    ">

• CaMillan

Tokig skrev 2013-07-31 08:36:30 följande:Det härliga med bröllop är att man får göra precis som man vill (eller, ja, nästan iallafall - gifter man sig i kyrkan så är det ju faktiskt prästens predikan, men annars så är det bara du och din blivande som säter gränserna).Jag tycker personligen att Bröderna Lejonhjärta är lite sorglig, den känns lite ödesmättad. Men det beror ju helt på vad ni vill sätta för stämning på bröllopet. Bullerbyn däremot tycker jag är härlig, glad, lätt och hoppfull.Ska ni gifta er i kyrka? Rövarsången gör sig väldigt bra på orgel. Lyssna via länken: www.kyrkomusik.se/index.php är jag väldigt förtjust i Rid över skog

gillar jag ju Lina och hennes En Liten Visa Om Huruledes Livet är Kort

absoluta favoritberättelse och film är Allra käraste syster. Den musiken som är i början är otroligt vacker. Kanske kan ni be någon med musiköra att ta fram noterna. Jag kan tänka mig att den blir väldigt vacker bara med en gitarr.

! Att jag inte ens tänkt på dom här *skäms * Dom är ju sjävklart mycket bättre!

• TheD

Låten till Barnen i Bullerbyn känd eigen nu nr jag lyssnade på den och den är fin, men utan djur som låter. Bröderna Lejonhjärta är en film som jaginte gillar. Har sett den gång, om ens hela, som barn... Låten känner jag inte igen och jag kan inte påstå att den får mig att se ett bröllop framför mig. Låter tragisk och mer som begravning.

• Chicita

Så länge som kantorn kan spela musiken så brukar det inte vara några problem.
    Men om ni måste spela upp från skiva så kan det bli stopp där. Vissa präster tillåter inte inspelad musik, och vissa kyrkor har inte heller någon anläggning för att spela upp musik.

Annars brukar det bara vara om musiken bryter mot det kyrkan står för som du kan bli stoppad.
    Exempelvis är Highway to hell inte så superlämplig även om många faktiskt verkar vill ha den som utgångslåt Tungan ute 

Svar på tråden Kan man gå in/ut till dom här låtarna i kyrkan?