• maggied

Hur mycket betalade ni eran solist i kyrkan?

solisten för att sjunga er/era låtar? Jag är i kontakt med en som tillsammans med sin gitarrist vill ha 4500 för två låtar. Är det rimligt? Vad betalade ni?

• Svar på tråden Hur mycket betalade ni eran solist i kyrkan?
  • jkjuni

2 låtar 1500 kr + körersättning.(piano och sång) Hon lever också på det...4500 för vanliga sololåtar låter sjukt mycket! Vi betalade däremot 14 000 för kvällsunderhållningen men det var ett professionellt band...

• Juli2013

1500 kr för tre sånger i kyrkan, kantorn ackompanjerade. Det var en tjej som visserligen inte lever på musik men som är grymt duktig och väldigt flitigt anlitad - värt pengarna tyckte jag!

• Lena59

Lever man som musiker är det ett rimligt pris. Min dotters bästa kompis är det så jag har ett litet inblick i hur det kan vara. Nästan hela dagen går åt när man ska bege sig till kyrkan, soundchecka och framföra musiken under vigseln, säga hejdå och åka hem. Sedan är det förarbete som i olika fall kan ta många timmar. Är det nya låtar måste man lära sig dom, både musiken och sen texten måste man kunna utantill. Sen ska du repa ihop dig med den du spelar med och få det att bli ett bra framträdande. Vad handlar sången om? Vad vill jag uttrycka? Vad ska brudparet känna när dom lyssnar? Hur ska jag röra mig och hur ska jag stå.. Allt är viktigt och allt är ett arbete. 

Det kanske blir 10 h totalt. Alltså 450 kr / h för två låtar. En låt alltså 225 kr/h och som man sen ska dela med den som kompar. Alltså 112.5 kr/h. Inte så mycket tycker jag.  

• Carina10

Vi kommer att betala 1500 kr för 3 låtar inkl körning + att hon fixar noter o texter till de låtar vi vill ha.

• TheD

500:- till tjejen som sjöng. Två låtar men priset skulle inte ändras om det vore en eller fem låtar.

• MadeleineL
    jkjuni skrev 2013-08-09 09:02:53 följande:
    2 låtar 1500 kr + körersättning.(piano och sång) Hon lever också på det...4500 för vanliga sololåtar låter sjukt mycket! Vi betalade däremot 14 000 för kvällsunderhållningen men det var ett professionellt band...
    Lever hon på det är det professionellt. 
  • Sara1991

Tycker inte alls att de låter som mycket pengar för det som ni får. När priset avser både sångare och gitarrist så tycker jag det är ett rimligt pris .

Anlitar man någon som jobbar som detta proffesionellt , alltså har ett företag och betalar skatt och avgifter för sin verksamhet så får man förvänta sig att priset blir högre. Då har man inte möjlighet att hålla sig på en så låg prisnivå som någon som bara har det som bisyssla och jobbar med någonting annat .

• Miss M

1000 kr för solist som kompade sig själv på piano. Två låtar sjöng hon.

• Humlo

Beror väl på om man betalar folk i handen, dvs svart eller om man betalar som man borde. 4500:- vitt är fullt rimligt om de är företagare eftersom det bara blir hälften kvar "i handen".  När ni alla diskuterar pengar, är det vita eller svart pengar ni pratar om?? För det gör ju hela skillnaden liksom.   

• Chicita
    Humlo skrev 2013-08-19 18:28:19 följande:
    Beror väl på om man betalar folk i handen, dvs svart eller om man betalar som man borde. 4500:- vitt är fullt rimligt om de är företagare eftersom det bara blir hälften kvar "i handen".  När ni alla diskuterar pengar, är det vita eller svart pengar ni pratar om?? För det gör ju hela skillnaden liksom.   
    Bra poäng
  • PimPim83
    Humlo skrev 2013-08-19 18:28:19 följande:
    Tummen upp!
  • frkmaria

Lever hon på musik är det säkerligen vitt. Jag gör lite sånt på fritiden och tar olika mycket beroende på hur väl jag känner personerna. Till mina vänner gör jag det gärna gratis men känner jag inte folket tar jag betalt. Kan bli arg ibland på diskussionen. Som någon nämnde innan är det inte bara de få minuterna under vigslen utan fruktansvärt mycket förberedelser. Låten (som man kanske inte personligen tycker om, då är det svårare att lära in) ska sitta i ryggraden så det absolut inte blir fel! Det är mycket förberedelser. Lyssna på låten. Ev. omtolka låten. Lära sig den. Antingen kompar man själv och då måste man lära sig kompet också. Eller delar man pengarna med någon som kompar och då måste man träna ihop också. 

Hade faktiskt bekanta som bjöd våra gemensamma vänner på bröllop men jag fick ingen inbjudan. Sen när det närmade sig bad de mig sjunga. Som tack kunde jag få vara med och äta på middagen. De förklarade med att "vi känner inte varann så bra". Jag fick inte ta med min sambo som isf. skulle kompa utan skulle göra allt själv. Då frågade jag vad jag skulle få betalt och då svarade han att jag ju skulle få vara med på festen (coh se det som en ära att få vara med). Jag tackade nej och sa att jag kunde äta middag hemma. Jag kände mig inte välkommen som vän och insåg att jag skulle lägga ner tid och pengar på att göra mig iordning inför festen, och då jag egentligen inte var "bjuden" kände jag att det inte var värt det, speciellt inte när inte sambon fick följa med.  
    Två av de som var med på bröllopet gifte sig i somras, så de tidigare brudparet var på deras vigsel. Där sjöng jag två låtar och sambon kompade. Det kändes skönt för jag tror de ångrade att de var så dryga när de frågade mig eftersom det blev så bra i kyrkan nu. Men som sagt. Dessa två som gifte sig nu visste jag att jag skulle vara bjuden till ändå. Dessutom hade jag liksom den tjänsten innestående sen nåt år tillbaka, så jag kunde inte ens säga nej (fast hade jag sagt det så hade det varit okej...) och jag såg det som en stor ära att få förgylla deras dag eftersom de är mina vänner. Men som sagt, hade det varit två okända eller bekanta hade jag nog tagit betalt. Jag lägger ju trots allt ner mycket tid och energi på det och är dessutom utbildad inom musik.  

• veronica84

Frkmaria: vart i landet finns du? :) Tycker inte att det är lätt att hitta någon som kan sjunga på mitt bröllop.

• frkmaria
    veronica84 skrev 2013-09-22 17:02:49 följande:
    Frkmaria: vart i landet finns du? :) Tycker inte att det är lätt att hitta någon som kan sjunga på mitt bröllop.
    Jag finns i småland! :) I växjö närmare bestämt.

• Chicita
    veronica84 skrev 2013-09-22 17:02:49 följande:
    frkmaria skrev 2013-09-22 17:18:32 följande:

Var lite försiktiga med såna här frågor och kontakter. Det är inte helt ok enligt BT och man kan bli avstängd för att man söker kontakt, eller liksom gör reklam för sig själv och sina talanger...
  • veronica84
    Chicita skrev 2013-09-22 18:49:09 följande:
    frkmaria skrev 2013-09-22 17:18:32 följande:
    Var lite försiktiga med såna här frågor och kontakter. Det är inte helt ok enligt BT och man kan bli avstängd för att man söker kontakt, eller liksom gör reklam för sig själv och sina talanger...

Förlåt!

Det var inte min mening.

frkmaria: Ok åt helt fel håll tyvärr för mig :(

Svar på tråden Hur mycket betalade ni eran solist i kyrkan?