• Längtandsfull

Hur få med allt som sägs i kyrkan på inspelningen?

Filma är ju inga konstigheter men att fånga upp allt vad prästen och vi säger kan va svårare. Har hört flera som har filmer där man knappt hör vad som sägs. Hur gör ni andra? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Hur få med allt som sägs i kyrkan på inspelningen?
  • Längtandsfull

Ja sambon va där idag och det var tydligen bara 2 vanliga mikrofoner. Kanske kan lägga någon slags bandspelare med inspelningen på framme vid oss

• 1337Lise

När jag filmade min mosters bröllop så var det inga problem att höra vad som sades. Ta kameran till kyrkan, sätt den på en bänk och gå fram och prata och se om den snappar upp allt. Är det en bra kamera så ska ljudet inte vara några problem

• amerika
    1337Lise skrev 2013-07-20 03:05:54 följande:
    När jag filmade min mosters bröllop så var det inga problem att höra vad som sades. Ta kameran till kyrkan, sätt den på en bänk och gå fram och prata och se om den snappar upp allt. Är det en bra kamera så ska ljudet inte vara några problem
  • Längtandsfull

Ja vi får leta upp en kamera som har välldig bra ljuduppfång. Ska även kolla om det går att förlänga en liten mick så vi kan lägga den framme hos oss.

• Vichy

Det finns så kallade rumsmikrofoner som man kan ställa i den riktningen man vill att den ska ta upp ljud i, så förstärker den bara ljudet utan att man behöver hålla i den eller prata direkt i den...

• Längtandsfull

Det verkar bra men tror inte kyrkan har det. Sen vill vi ju inte att våra röster ska gå ut i hhögtalarna utan bara gå tydligare in i inspelningen.

• Helenis

Måste man ha med ljud? Kan man inte bara klippa ihop det snyggt och lägga passande musik till? Det hade jag tyckt var fint.

• TheD

Om det är en rikitg kamera som används vid filmingen så hörs det då den har mikrofon...

• Längtandsfull

Jag tycker det är självklart att man skall ha ljud med. Har hört många som haft en filmkamera men som tyvärr endå inte fått med bra ljud

• Flotten

Förlåt en dum fråga men skall ni ha visning på filmen? Jag har sett andras bröllop på film och det är inte särskilt rolig (då har jag sett dem för att veta hur utsmyckningar och annat placerats). Glöm inte att ett bröllop på 30 minuter upplevs som en långfilm på 2 timmar.

• 1337Lise
    Flotten skrev 2013-07-20 18:03:03 följande:
    Förlåt en dum fråga men skall ni ha visning på filmen? Jag har sett andras bröllop på film och det är inte särskilt rolig (då har jag sett dem för att veta hur utsmyckningar och annat placerats). Glöm inte att ett bröllop på 30 minuter upplevs som en långfilm på 2 timmar.
    Nu är det ju inte det hon är bekymrad över - om och vem hon visar vigseln för sedan är ju orelevant att diskutera och helt upp till Längtandsfull.
  • Längtandsfull

Flotten: kan inte alls förstå varför du frågar detta. Håller med 1337Lise om att det spelar ingen roll alls vad vi ska göra med filmen. Om du tänkt på det så kan det vara kul att spara denna och ta fram den när man vill mknnas tillbaka.

Svar på tråden Hur få med allt som sägs i kyrkan på inspelningen?