• KCJ
    Äldre 17 Jul 08:39
    3371 visningar
    6 svar
    6
    3371

    Bästa sminkning för blåa ögon

    Hej!


    Jag kan inte mycket om smink så jag undrar hur jag bäst ska framhäva mina blå ögon på den stora dagen...


    Mitt hår är brunt.

  • Svar på tråden Bästa sminkning för blåa ögon
  • Äldre 17 Jul 10:37
    #1

    Om du inte är van vid att sminka dig skulle jag överlåta det till ett proffs eller en mkt duktig vän. Ett alternativ är att du går till typ make up-store eller kicks o får hjälp med färg stil.

  • Äldre 17 Jul 10:51
    #2

    Blåa ögon framhävs bäst med orange.
    Om du inte vågar dig på en riktig orange färg (och det vill man kanske inte ha på bröllopsdagen ändå Flört ) så skulle jag valt en brun/koppar tonad skugga.

    Om du inte är van vid att sminka dig så skulle jag rekommendera att du låter någon annan göra det. Se bara till att ni bokar in en provsminkning någon vecka innan så du får känna lite på hur resultatet skulle kunna bli och att ni kan ändra något som du inte tyckte om till den stora dagen sen också.
    Att ha stressen av att behöva göra något man inte brukar göra - men "perfekt" kan resultera i en väldigt nervös mage. Och det är inte roligt att ha på bröllopsdagen Flört 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 17 Jul 19:21
    #3

    Vad jag läst och sett så framhävs blåa ögon bäst av bruna och gula toner så orange funkar ju då =) Jag kör på guld och brunt oftast plus svart eyeliner och svart mascara. Jag gillar att sminka mig men på den stora dagen får frissan fixa det även om jag nog lägger på just mascaran själv eftersom jag hatar när folk pillar vid mina ögon Skrattande

     


  • Äldre 17 Jul 20:35
    #4
    Grodprinsens brud skrev 2013-07-17 19:21:38 följande:
    Vad jag läst och sett så framhävs blåa ögon bäst av bruna och gula toner så orange funkar ju då =)

    Motsatsfärger (kontrastfärger kan man också säga) funkar bäst om man vill framhäva något. Och i en färgcirkel ligger blått och orange mittemot varandra - därför ger dom störst kontrast och alltså framhäver varandra bäst.


    Men det är svårt att hitta en ordentligt orange skugga.
    Brunt är en snällare (diskretare) version, speciellt om man väljer en brun som går lite åt terracotta eller har kopparnyanser i sig.
    Gult kan ju också funka. Men många ser sjuka ut med gul ögonskugga. Orange / terracotta ser mer ut som solbränna / solpuder och ger en sån där hälsosam "glöd" om det appliceras på rätt sätt :)


    Efter 3 år som modell på en makeuputbildning så känner jag mig nästan som en utbildad MUA ;)
    Och studier i färglära (konstnärsutbildning) hjälper ju också en bit på traven *hihi*


    Men till en brudmakeup så skulle jag nog säga att brun ögonskugga, med kanske en lite orange eller koppartonad skugga närmast ögonfransraden + svart eller brunsvart mascara skulle vara det mest naturliga - men som ändå framhäver ögonen väldigt bra :)

  • Äldre 18 Jul 11:43
    #5

    Jag har blågrågröna ögon men Body Shop har en fantastisk bronsfärgad lite skimrande ögonskugga (jag tror att den finns kvar i sortimentet...) som får åtminstone mina ögon att se helt fantastiskt klarblå ut. Den är väldigt fin och om du vill lägga på den själv kan de garanterat berätta/beskriva hur du på bästa sätt kan göra. Men om du inte är van vid smink rekommenderar jag att du får tips och hjälp någonstans innan dagen B, de kan så himla mycket små tips och tricks som jag åtminstone aldrig har haft koll på! Många affärer vet jag har rabatt på produkterna sedan man har fått en provsminkning också, kanske värt att testa?

  • Äldre 18 Jul 12:17
    #6
    niriel skrev 2013-07-18 11:43:49 följande:
    Jag har blågrågröna ögon men Body Shop har en fantastisk bronsfärgad lite skimrande ögonskugga (jag tror att den finns kvar i sortimentet...) som får åtminstone mina ögon att se helt fantastiskt klarblå ut. Den är väldigt fin och om du vill lägga på den själv kan de garanterat berätta/beskriva hur du på bästa sätt kan göra. Men om du inte är van vid smink rekommenderar jag att du får tips och hjälp någonstans innan dagen B, de kan så himla mycket små tips och tricks som jag åtminstone aldrig har haft koll på! Många affärer vet jag har rabatt på produkterna sedan man har fått en provsminkning också, kanske värt att testa?
    Ja den skuggan är jättefin och den sitter bra också om man jobbar in den lite i huden Glad
    Make Up Store har en jättefin terracottafärgad skugga (finns både med och utan skimmer).
    En nackdel med skimmer i skuggor på bröllopsdagen är att man kan se svettig ut på fotona. Men en bra fotograf kan oftast jobba runt det, det är i så fall värre med släktingarnas bilder Flört 
Svar på tråden Bästa sminkning för blåa ögon