• Gräsetärgrönt

Stor festlokal i Göteborg + egen dricka

Hej alla forumvänner !

Ville se om ni kanske kan hjälpa till med att hitta en festlokal för vårt bröllop!

Jag har verkligen läst i massa trådar här på BT men inte hittat så mycket. Googlat en hel del har jag också gjort.

Förutsättningar för den lokal vi letar efter

krav:

Göteborg + 2-3 mil
    Drygt 180 sittande gäster
    Egen dryck ska kunna medtas 

önskemål:
    Kunna ta med viss egen mat(nattamat av olika slag från balkan)
    Välja egen cateringfirma
    Fin Lokal med plats för dansgolv osv

Vi har tittat på bland annat

Stora holms säteri(alldeles för litet och vi tyckte inte om det så jättemycket)
    Dragongården(Väldigt fin lokal, 13500 för bara lokalhyra om man vill göra allting själv)
    Nääs slott(Blir alldeles för dyrt, måste ta mat genom de, hamnar då på dryga 950 kr/kuvert, får dock medtas egen alkohol)
    Aschbergska egen(Blir också väldigt dyrt, man betalar 300 kr/gäst för lokalhyra + att man måste ta catering via dem) 

Vi ska titta på Assyriska föreningens lokal i Västra frölunda(erfarenhet kring denna ?)
    Kikat på berg212 eller vad heter men vi vill inte ha festen i ett berg på sommaren, inte riktigt vår stil!

Också fått nys av tonnvis med andra lokler, dessa har dock antingen varit för små eller att man inte ha få egen alkohol och måste ta maten genom dem.

Så, då undrar vi, halvt uppgivna, finns det något överhuvudtaget för oss?

Så som det ser ut just nu är Dragongården vårt första val. Vi är dock osäkra på kapaciteten om man vill ha det så som vi vill ha det.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Stor festlokal i Göteborg + egen dricka
  • mariamaria

Är på jakt efter i stort sett samma sak! Inte lika många gäster runt 100 ca. Har konstaterat att är man upp till 60 pers finns massor av lokaler där man får ordna själva! Blir man fler är det väldigt mycket svårare. Säg till om ni hittar något mer :) Vi var också intresserade av Nääs Slott men det blir ju alldeles för dyrt om man är många! Vi funderar på Fräntorps folkets hus där man får vara 120 pers, hade kanske tänkt mig något lite mer festligt bara! Börjar också bli lite uppgiven...

• ThereseV

Har ni kollat på berg 211? Det är ju en ganska speciell lokal så den kanske inte alls passar stilmässigt, men vad jag minns från när vi var och kollade på den så fick man nog plats med rätt många gäster i alla fall. Man får ta med sig egen dryck + mat, det fanns dansgolv och en liten scen, plus bar. 

• Helenis

Oj, vad många släktingar ni måste ha. skall man ha så många gäster så måste man nog sänka krav på mysighet och liknande och försöka hitta en bra, prisvärd och helt okej lokal. Det jag kan tänka mig skulle kunna passa för er är någon typ av samlingslokal. Kommunen har några som kan vara intressanta.
    Här är en länk:

goteborg.se/wps/portal/invanare/kultur-o-fritid/traffpunkter-lokaler/motes--och-festlokaler/priser-for-lokaler/!ut/p/b1/jYtLCsIwFADP4gHse2mSl9dlVPqntqJgs5EqUgpNuxG9vvUAorMbmAEH7VooQ6RDJgVncFP3HPruMcxTN37c0aUWecMbYXGfRDFmx6KOq6LknTBL0C7BNrGpMiUil4nGzKanQ9RIiVb-9-MXLP76c3DD1Qevmw8wkIaUIhFq1shKElTp7O_g3Rhzb1dvLe9xEQ!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Där kommer du direkt till kommunens prislista, aktuella lokaler för er kan vara Backa Folkets hus, Kortedala forum eller Gamlestadens Medborgarhus. Den sista var jag på fest i i höstas, i den mindre b-salen. Det var en helt okej lokal med parkettgolv och en scen. Det var några som hade bröllopsfest i den andra lokalen samtidigt, så det kan ju vara en nackdel att de hyr ut samtidigt, men det är ju bättre att inte ha någon lokal alls.

Festsalen i Kulturhuset Möllan kan också hyras, den kanske t.o.m är för stor? Max 500 pers..  ;) Lite dyrare dock, men värd att kolla upp.
    www.kulturhusetmollan.se/festsalen.htm

Stora salen i Kvarnkullen, Kungälv såg riktigt trevlig ut och rymmer 250pers. verkar kosta 3710kr att hyra för privat fest. Det är ju prisvärt! Jag har varit utanför och kikat in och det såg ut att vara liknande Gamlestan med parkett och scen.
    www.kungalv.se/Besoksanlaggningar/Boka_lokal/Kvarnkullen2/Kvarnkullen__taxor_for_samlingslokaler/

Det finns säkert fler som inte jag känner till på andra mindre orter i närheten. goggla på samlingslokal och namn på ort som kan passa.. Även kursgårdar, bygdegårdar, klubbstugor, föreningslokaler kan vara bra sökord. Lycka till! Hoppas ni hittar något.

• Annelie01
    ThereseV skrev 2013-07-17 13:58:59 följande:
    Har ni kollat på berg 211? Det är ju en ganska speciell lokal så den kanske inte alls passar stilmässigt, men vad jag minns från när vi var och kollade på den så fick man nog plats med rätt många gäster i alla fall. Man får ta med sig egen dryck + mat, det fanns dansgolv och en liten scen, plus bar. 
    Vilken häftig lokal!tittade på deras hemsida och där verkar den jätte häftig...vet du vad de tar för en kväll för bröllop festen?
Svar på tråden Stor festlokal i Göteborg + egen dricka