• jenniferochaugust

    Hjälp! Vad ska jag ha för jacka/bolero/sjal till klänningen?

    Jag ska ju gifta mig den 31/8, men detta gäller inte mitt bröllop utan ett frackbröllop som jag och min blivande är bjudna till den 17/8. Jag undrar vad jag kan ha för jacka till denna klänningen? Tycker att det är otroligt svårt!
    Till klänningen kommer jag att ha silverpumps och en kuvertväska i silver.
    Kan man ha en vanlig svart kavaj med sig? Om det passar med sjal - vilken färg och gärna tips på var jag kan köpa! Hjälp! Förhoppningsvis kommer det vara så varmt att jag inte behöver, men jag är väldigt frusen av mig så jag vill gärna ha en backup med!



  • Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag ha för jacka/bolero/sjal till klänningen?
  • amerika

    Visst *kan* du ha en vanlig svart kavaj men det är kanske lite tråkigt?

    En fin liten kofta, typ den Kate Middleton hade tycker jag vore snyggt till en sån där klänning. Den kan man ju använda fler ggr och till allt möjligt, även jeans, klockad kjol osv.



     
  • Nova

    Hej!

    jag har två tips, på Coast har de väldig fina wraps/sjalar som jag tror skulle passa:

    www.coast-stores.com/milly-metallic-wrap/wraps/coast/fcp-product/7766387907
    Jag har själv en sån och tycker den är riktigt snygg, den har lite tyngd iom pärlorna i ändarna och håller den på plats, och just denna passar ifall du ska ha silver skor och väska. Finns även i andra färger.

    På coast har de även finare boleros och fest kavajer som passar aftonklänningar, men de kostar ju en del :)

    På Åhlens i malmö hittade jag två espirit kavajer/boleros, som jag tyvärr inte hittar på deras (Espirits) hemsida :/ väldigt snygga i marinblått och vitt, med lite glitter detaljer. Ska se ifall jag kan få in en bild på mina :)

    Hmm, jag kan bara ladda upp en bild i taget. Så du får gärna gå in på mitt album o kolla på bilderna :)

    Och jag måste bara säga att din klänning var riktigt snygg :)


     

  • jenniferochaugust

    Å tack hörrni för tipsen!
    Jag vill nog gärna ha en vit sjal, tror att det blir snyggast.


    MEN det jag undrar är: får man ha vit sjal som gäst eller är det lite väl "brudigt"? Vad tycker ni?

  • Marione

    Eftersom klänningen är i färg kan du ha en vit sjal. Det är ingen som kommer missta dig för bruden. Tycker att sjal nog är det bästa alternativet till den klänningen du valt.  

  • Chicita

    Jag skulle nog valt en sjal i grått eller mörkare rosa eftersom klänningen är så ljus i färgen.
    Att tillsätta vitt när du redan är så ljus så att säga - kan ju göra att det ser ut som att du försöker konkurrera med bruden, i alla fall om det är en nervig brud som bryr sig om sånt Tungan ute 

  • jenniferochaugust
    Chicita skrev 2013-07-17 11:18:21 följande:
    Jag skulle nog valt en sjal i grått eller mörkare rosa eftersom klänningen är så ljus i färgen.
    Att tillsätta vitt när du redan är så ljus så att säga - kan ju göra att det ser ut som att du försöker konkurrera med bruden, i alla fall om det är en nervig brud som bryr sig om sånt Tungan ute 
    Ja det vill jag ju verkligen inte! Livrädd för sånt!
    Äsch, har börjat tänka att jag kör utan sjal och har med mig en vanlig svart kavaj om jag skulle frysa, då kan jag ju ha den på middagen bara. Under dansen/festen lär jag ju ändå bli varm :)

    Men om jag nu skulle vilja köpa en sjal, har du några tips på var jag kan hitta en?
    Vill ju ha en stor och lite finare sjal som passar till festklänning. Jag har googlat som en galning, men hittar inget bra!
  • Chicita
    jenniferochaugust skrev 2013-07-17 12:04:40 följande:
    Ja det vill jag ju verkligen inte! Livrädd för sånt!
    Äsch, har börjat tänka att jag kör utan sjal och har med mig en vanlig svart kavaj om jag skulle frysa, då kan jag ju ha den på middagen bara. Under dansen/festen lär jag ju ändå bli varm :)

    Men om jag nu skulle vilja köpa en sjal, har du några tips på var jag kan hitta en?
    Vill ju ha en stor och lite finare sjal som passar till festklänning. Jag har googlat som en galning, men hittar inget bra!
    http://www.mypashmina.se/?gclid=CKulj6OktrgCFQd7cAodQzkAlw

    En pashminasjal är alltid rätt Flört
    Jag föredrar de som brukar kallas för "ringsjalar" (eftersom dom är så tunna att man kan dra dom genom en vigselring).
    Trots att dom är så tunna så värmer dom otroligt mycket mer än en annan sjal i samma tjocklek.
    Ok det är ju inte en fodrad vinterjacka, man får ju liksom inse det Oskyldig  men det är en smidig och vacker sjal...
    Även den som heter "klassisk pashmina" är rätt tunn, inte lika tunn som en ringsjal då, men ändå.
    Dom finns i massor med nyanser också så du borde kunna hitta en som passar Glad 
  • jenniferochaugust
    Chicita skrev 2013-07-17 12:13:59 följande:
    www.mypashmina.se/
    Tack Chicita, jag checkar :)
    Har även skickat ett sms till bruden och faktiskt frågat om de är ok med vit sjal (med en uppmaning om att hon ska vara ärlig, att jag kan ta en annan färg) då jag tror att en vit sjal skulle göra sig bäst till klänningen! Annars tar jag en gråare nyans som passar br till det silvriga.
  • Chicita
    jenniferochaugust skrev 2013-07-17 12:17:53 följande:
    Tack Chicita, jag checkar :)
    Har även skickat ett sms till bruden och faktiskt frågat om de är ok med vit sjal (med en uppmaning om att hon ska vara ärlig, att jag kan ta en annan färg) då jag tror att en vit sjal skulle göra sig bäst till klänningen! Annars tar jag en gråare nyans som passar br till det silvriga.
    Ja det är ju alltid bäst att fråga först Glad
Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag ha för jacka/bolero/sjal till klänningen?