• Sanct

    Utmanande klädsel på bröllop...

    Hjälp!

    Min blivande fästman är född i sydamerika och där är klädkoden lite annorlunda än här hemma. I stort sett alla småflickor, kvinnor och även äldre damer klär sig väldigt... utmanande när de ska vara finklädda för att uttrycka det milt. Och det verkar vara en del av kulturen att "bejaka sin kvinnlighet" oavsett ålder.

    Jag skulle dock känna mig väldigt obekväm om de dök upp på mitt bröllop i genomskinliga toppar, bröst och rumpor som faller ur kläderna osv.

    Kan någon hjälpa mig med en passande formulering gällande klädkod i inbjudan för att hålla det lite dämpat under vårt bröllop utan att de tar illa upp?

    Eller får jag helt enkelt acceptera att det är så de klär sig och försöka titta åt andra hållet...? 

  • Svar på tråden Utmanande klädsel på bröllop...
  • CoG

    Om du var i Sydamerika och skulle klä dig fint, skyle du följa ditt smak och tycke eller deras?

  • annapia

    Skriv den formella klädkod du önskar på ert bröllop. Därefter får du nog acceptera att gästerna kommer utefter sina egna tolkningar. Du kommer att ha ett fantistiskt bröllop ändå. Ta dert som att gästerna klär sig fina efter bästa förmåga för att verkligen fira er stora dag, sedan att det inte alltid är din smak och efter ditt omdömme får du nog blunda för. Ett sätt att "hjälpa" de utländska gästerna är att bifoga ett förtydligande av våra svenska klädkoder till dem i inbjudan, i alla vänlighet så klart. Det skulle jag vara tacksam över om jag var bjuden utomlands för att kunna klä min rätt.

  • Sanct

    Om jag blev bjuden på ett bröllop eller annan tillställning och fick reda på att det ansågs opassande att visa t.ex axlar eller armar som jag själv inte anser vara för sexigt skulle jag absolut följa det. Men det blir svårt att veta om värdparet ifråga inte vet hur de ska formulera den önskan, som i detta fall.

  • Marione

    Ska ni gifta er i Sverige eller i din sambos hemland? Om ni gifter er på hans hemmaplan så att säga dår du nog acceptera den klädkultur som råder där. Om ni gifter er i Sverige kanske du även kan förutom en förklaring till klädkoden även bifoga någon sorts information om hur lång en kjol bör vara i en svensk kyrka o att urringat samt baraxlat inte är kutym utan att man då i allafall har en sjal över axlarna. Sen tror jag att det bästa är att försöka att inte hänga upp sig på att traditionerna är så olika - lättare sagt än gjort, jag vet.

  • Tulipan

    Vill poängtera att alla i "Sydamerika" inte klär sig utmanande på sättet du beskriver, utan detta hör till vissa sociala kretsar, precis som här i Sverige ;). Du kan alltid skriva "Vestimenta discreta" och hoppas på det bästa. 

  • Sanct
    Tulipan skrev 2013-07-14 16:38:54 följande:
    Vill poängtera att alla i "Sydamerika" inte klär sig utmanande på sättet du beskriver, utan detta hör till vissa sociala kretsar, precis som här i Sverige ;). Du kan alltid skriva "Vestimenta discreta" och hoppas på det bästa. 
    Tulipan, jag ber om ursäkt om jag lät förolämpande angående mina antaganden om hur alla "där borta" klär sig. "Vestimenta discreta" var precis vad jag var ute efter. :) Tusen tack!
Svar på tråden Utmanande klädsel på bröllop...