• Allis

Sömnadshjälp underkjol

Hej
    Jag håller på och syr en så gott som hellång klänning i ganska tungt sidentyg. För att den ska få lite vidd tänkte jag sy en underkjol med några våder tyll men från var och hur många? Först tänkte jag att det kanske är lagom att börja strax ovanför knät och köra två våder med ca 30 cm tyll på trippel bredd men räcker det verkligen?

Det ska alltså bara bli lite vidd, ingen jätteklänning. Tyll är ju inte så mysigt men om det dels finns en underkjol som täcker benen och kanske samma tyg ovanpå tyllen för att inte totaltrasha det tunna fodret i klänningen så borde det väl funka?

Hjälp!

• Svar på tråden Sömnadshjälp underkjol
  • Chicita

Det är helt omöjligt att säga hur du ska placera tyllen utan att se hur klänningen ser ut och hur du ser ut i den.
    Börja med att sy en underkjol (rak - slät) det som ska vara närmast benen. Och nåla eller grovtråckla fast tyllremsorna på den sen så att det är lätt att flytta på dom om det inte ser bra ut när du provar med brudklänningen utanpå sen.

Om du behöver något utanpå tyllen (mellan tyll och klänning) märker du också rätt snart när du provar dom tillsammans. 

• Allis

Kanon, det är ju förstås så jag ska göra - fast ibland behöver man höra någon annan säga det :)

Tack snälla!

Svar på tråden Sömnadshjälp underkjol