• Emsofia

    Betala för uppsättning och smink eller göra själv?

    Jag gifter mig om ca 2 månader och står nu i valet och kvaler om jag ska boka håruppsättning och smink eller om jag ska satsa på att göra det själv. Det kommer kosta ca 3000 att göra det på en salong där jag bor vilket jag tycker är ganska mycket pengar, samtidigt vill man ju vara fin på den stora dagen. Hur har ni andra gjort och hur har ni resonerat kring denna kostnad?

  • Svar på tråden Betala för uppsättning och smink eller göra själv?
  • Kristin179

    Jag och maken hade lagt ner ganska mycket pengar på bröllopet så jag kände att jag ville försöka "spara pengar" på de sätt jag kunde. Jag bad min syster om hjälp. Hon har ingen utbilning alls utan tycker bara om att sminka sig, that´s it.


    Vi provade ett par gånger innan och det rekommenderas verkligen, så att man får känna efter så att allt känns bra. Det blir stressigt annars om man ska göra allt på den stora dagen.


    På den stora dagen så fixade min syster och tärnorna iordning mig, samtidigt som vi drack bubbel och hade trevligt. En väldigt bra start på dagen.


    Jag köpte löshår via Rapunzel of Seden, ville nämligen ha lite fylligare frisyr och dte blev kanon!


    Det enda jag la ner på smink och hår var löshåret, hårspännena och spray.


    http://blogg.loppi.se/amammax2/2013/08/03/rapunzel-of-sweden/


    Lycka till!


     

  • Alyllyra

    Jag har bokat smink eftersom jag själv i princip aldrig sminkar mig och känner att det är något jag verkligen kommer behöva hjälp med. Håret däremot ska jag fixa själv med hjälp av mina bästa vänner. Visst kan jag känna att det skulle vara kul att få det uppsatt av en professionell frisör, men jag har så kort hår att det knappt är värt att sätta upp...

  • knackamackadam

    Jag betalade för allt och det var värt vartenda öre!! Bara att slippa ha de uppgifterna själv och bara sätta sig ner och låta andra fixa, perfekt

  • JIEB

    Jag fick håret uppsatt av frisör och blev sminkad av en kompis som är väldigt duktig, köpte en massa bra smink inför det och det satt som berget hela dagen, kvällen och natten. Glad

    Håruppsättningen kostade 1700 kr, fast såhär i efterhand vet jag inte om jag borde "gå och klaga" som vissa bekanta har uppmanat mig att göra. Jag valde att ha håret utsläppt med överhåret uppsatt. Jag ville ha lockat hår, och pratade med frisören på konsultationen om det och förvarnade henne om att mitt hår aldrig får behålla lockarna (efter att hon sagt åt mig att tvätta håret kvällen innan), särskilt inte om det är nytvättat. Hon sa då att hennes lockar ALLTID har hållit och det har ALDRIG hänt att håret har raknat.

    Påtalade en gång till att mitt hår är väldigt knepigt vad gäller lockar (vågor brukar dock funka bra), men hon sa att det skulle jag inte oroa mig det minsta över. Så jag gjorde som hon sa, och på bröllopsdagen så körde hon följande ordning: spraya, tupera, spraya, locka, spraya spraya spraya. Det borde ju hålla tyckte hon. Men nej då.. tog 1½ timme, sedan såg det bara ut som lite självfall.

    Problemet kom senare på kvällen/natten.. Då var mitt hår en enda stor tova (förutom överhåret). Det syntes inte så mycket eftersom jag hade slöjan över, men jag fick gå med balsam i håret i två dagar efter bröllopet, lyckades till sist reda ut det. Personligen så vet jag inte om jag orkar bry mig så mycket, själva uppsättningen var fin (fick dock peta tillbaka håret från ansiktet och fästa tillbaka slingorna med hårnålarna hela tiden eftersom det lossnade) och jag var otroligt lycklig under hela dagen, så det känns som en bagatell egentligen. Men visst - lite tråkigt att man ser den fula tovan som ska föreställa mitt hår under hela bröllopsdansen (då slöjan svänger åt sidorna).

    Sorry om jag gick lite off-topic här... ^^

  • Allis

    Jag gör det själv, flätat hår har jag gjort sedan jag var liten och något annat än det vill jag inte ha. Ansiktsbehandlingar tycker jag mycket om men make up vill jag nog helst göra själv, mest för att jag tycker att det är obehagligt om någon annan pillar i närheten av mina ögon.

    Men ompysslandet är ju görmysigt! Min mamma bokade in mig på en helkroppsmassage förra veckan som en så där lite pre-bröllopspresent :)

  • Lija

    Jag har bokat båda, lite nervöst men skulle aldrig få till en snygg frisyr själv... är inte bra på sånt. Sminkingen funderade jag på att göra själv men lämnade över även det då jag tänkte att det kanske va bra att ha rätt grund osv för att det skall bli snyggt på bilderna. Dom hade ett paketpris för 2500, det billigaste jag hittade trots att det är väldigt dyrt. Tar ca 3 timmar.

  • Diphylla

    Jag har nog tänkt göra uppsättningen själv eller med hjälp av vän, jag vill ha den lite romantiskt slarvig så det passar mig bra.
    Sminkningen vill jag låta någon annan göra. Känner en tjej som är sminkös, kanske anlitar henne... För mig handlar det inte om att jag inte kan göra det bra själv, men jag vill att det ska hålla heeeela dagen plus att jag, som många andra redan har uttryckt, vill slippa stressa och kommer att må bra av att få sätta mig ner en timme och bara andas.

  • Cattacia

    Många olika erfarenheter har vi alla och jag blir mycket ledsen över att ta del av de erfarenheter JIEB som JIEB beskriver. Det finns en oseriös markand ute bland Make up artister och frisörer mm. De utger sig för att vara något som de inte är. I den här branschen finns det mycket pengar att hämta. De flesta yrkesgrupper, frisör/make up artist osv genomgår och får ett s.k GESÄLL BREV/SEYF som visar att de har den yrkesskicklighet som krävs av dem. De har gått på en auktoriserad skola och  är därmed behöriga att genomföra provet.Sen finns det personer som skriver att de innehar dipl. där kan man vara lite mer vaksam. Vilken skola? längd på utbildning? Varför inte "gesäll" osvSe upp vad ni får innan ni betalar. Det är frågan om mycket pengar.Ibalnd står det "matnyttig" information på "rejta.se". Tyvärr går företagen själva in och skriver positiva saker om sig själva. Finns det negativ information om frisören/makeup artisten, kan det vara en kund som har gett sitt omdöme.           

  • CoG

    Om man är duktig på att sminka och har allt som behövs och känner sig säker på att inte allt blir fel pga nerver, varför inte göra det själv?

    Känner man en duktig vän som vill göra det, varför inte?

    Vill man bli extra ompysslad bara och låta ngn utbildad fixa smink o hår och det inte spelar ngn roll att det kostar extra, varför inte?
    :)

  • JIEB
    Cattacia skrev 2013-08-11 13:31:40 följande:
    Många olika erfarenheter har vi alla och jag blir mycket ledsen över att ta del av de erfarenheter JIEB som JIEB beskriver. Det finns en oseriös markand ute bland Make up artister och frisörer mm. De utger sig för att vara något som de inte är. I den här branschen finns det mycket pengar att hämta. De flesta yrkesgrupper, frisör/make up artist osv genomgår och får ett s.k GESÄLL BREV/SEYF som visar att de har den yrkesskicklighet som krävs av dem. De har gått på en auktoriserad skola och  är därmed behöriga att genomföra provet.Sen finns det personer som skriver att de innehar dipl. där kan man vara lite mer vaksam. Vilken skola? längd på utbildning? Varför inte "gesäll" osvSe upp vad ni får innan ni betalar. Det är frågan om mycket pengar.Ibalnd står det "matnyttig" information på "rejta.se". Tyvärr går företagen själva in och skriver positiva saker om sig själva. Finns det negativ information om frisören/makeup artisten, kan det vara en kund som har gett sitt omdöme.           
    Nu var det ju visserligen så att frisören jag gick till hade all utbildning som krävdes samt lång erfarenhet och det var ingen skum salong till jag gick heller utan istället ganska välkänd i stan. Tror att frisören helt enkelt gav sig f-n på att lockarna skulle hålla! Tungan ute Men just delen med att tvätta håret kvällen innan och sedan att hon körde på hårt med tupering och hårspray - jag hade hellre sett att hon föreslog ett alternativ till ursprungsidén med lockar istället för att fortsätta om hon nu ens såg själv att håret faktiskt rätade ut sig. Jag hade väl inte blivit överlycklig, men hellre det än tovan jag hade efteråt (och då hade jag dessutom tagit med en hårborste till kvällen ^^)
  • linnea ros
    Cattacia skrev 2013-08-11 13:31:40 följande:
    Många olika erfarenheter har vi alla och jag blir mycket ledsen över att ta del av de erfarenheter JIEB som JIEB beskriver. Det finns en oseriös markand ute bland Make up artister och frisörer mm. De utger sig för att vara något som de inte är. I den här branschen finns det mycket pengar att hämta. De flesta yrkesgrupper, frisör/make up artist osv genomgår och får ett s.k GESÄLL BREV/SEYF som visar att de har den yrkesskicklighet som krävs av dem. De har gått på en auktoriserad skola och  är därmed behöriga att genomföra provet.Sen finns det personer som skriver att de innehar dipl. där kan man vara lite mer vaksam. Vilken skola? längd på utbildning? Varför inte "gesäll" osvSe upp vad ni får innan ni betalar. Det är frågan om mycket pengar.Ibalnd står det "matnyttig" information på "rejta.se". Tyvärr går företagen själva in och skriver positiva saker om sig själva. Finns det negativ information om frisören/makeup artisten, kan det vara en kund som har gett sitt omdöme.           
    Hade samma känsla. Jag använde mig av minmakeupartist.se för att kunna kolla på portfoliobilder, jämföra artister och priser samt kolla in cv. Kan jag varmt rekommendera!
  • Cattacia

    Jag riktade ingen negativ kritik till Din frisör, JIEB. Det var allmänt beskrivet och vi har många outbildade aktörer på marknaden som tar ut fullt pris på hårbehandlingar och smink. Det kan vara svårt att upptäcka dem också för oftast har de bra gjorda hemsidor. Men saknas "loggor" samt att det finns andra brister kan man dra öronen åt sig. Skatteverket har också rekomendationer. Och som Linea Ros beskriver kan man kolla upp Make Up artister och vid "Frisörföretagarna"s hemsida kan ni enkelt kolla om "frisören" som gör Era uppsättningar är utbildad/behörig.

    Om ni väljer en elev/ej utbildad kan ni få behandlingarna till ett kraftigt reducerat pris.

Svar på tråden Betala för uppsättning och smink eller göra själv?