• Lakinna

    "Elektrisk" klänning

    Hej.


    Jag har beställt hem en klänning att ha som gäst på ett bröllop i helgen. Jag beställde i två olika storlekar eftersom jag var lite osäker på vilken jag skulle välja. Den ena sitter jättefint men problemet är att den blir helt "elektrisk" (statisk kanske är rätt ord) och klibbar då mot benen. Det konstiga är att den andra storleken inte gör detta.


     


    Någon som har ett tips vad man gör mot detta?


    Tack

  • Svar på tråden "Elektrisk" klänning
  • Vichy

    Jag har sett tips om att man kan ta vanlig hårspray och spreja mot insidan av kjolen när man har den på sig. Det funkar också om man vill ha strumpbyxor eller leggins under klänningen! Annars ska vanlig hudlotion funka, om man är bar-bent under klänningen.. Bara att smörja in benen som vanligt! I båda fallen behövs det bra lite sprej eller lotion!

  • malli716

    Jag rekomenderar inte hårspry om det är en klänning i finare material som siden/brudsiden organza osv. då det kan ge fläckar. Mitt tips är istället att om du kan (beroende på vad det är för typ av klänning + material och stenar el dylikt) så tvätta den en gång i tvättmaskinen och använd sköljmedel (detta ska du INTE göra om det är en klänning i elastiskt material). Sköljmedel tar bort det "elektrikska". Fungerar på sidennattlinnen, sidenklänningar osv =) Om du inte kan eller har möjlighet till detta så lämna in den på kemtvätt så fixar de det.

  • Chicita

    Du kan också smörja in händerna (eller ja varför inte benen) och det lilla överflödet du får kvar - alltså det där som kanske känns lite småklibbigt på händerna men som inte är synlig salva) stryker du över de statiska bitarna på klänningen

  • Chicita

    Hmm kanske ska tillägga att jag brukar stryka av händerna på undersidan av klänningen / tunikan eller vad det nu är som är elektriskt.

    Såna där antistat-servetter man använder i torktumlaren kan också funka. Det går att bara lägga klänningen + en eller två såna servetter i en påse (inte plast för det skapar statisk elektricitet) och skaka runt lite. Kolla först på en liten osynlig bit bara så att inte klänningen reagerar negativt på servetten (alltså får fläckar).

Svar på tråden "Elektrisk" klänning