• Jezibe­l
    Äldre 2 Jul 10:13
    23072 visningar
    9 svar
    9
    23072

    Tips på dikter vid borgerlig vigsel

    24e aug gifter vi oss borgeligt ombord på en båt. Letar nu vackra dikter att utöka vigseln med. Vi har beslutat att inte läsa våra personliga löften högt, där och då, då vi garanterat kommer att börja storgråta båda två.
    Vigseln inleds och avslutas med livemusik.
    Supertacksam för hjälp och förslag.  

  • Svar på tråden Tips på dikter vid borgerlig vigsel
  • Äldre 2 Jul 10:34
    #1

    Det finns en jättefin dikt på engelska som är vanlig på amerikanska bröllop! Jag tycker den är jättefin och ska nog ha den på vårt borgerliga bröllop nästa år. Sök på Apache wedding blessing!

  • Äldre 2 Jul 10:40
    #2

    Ops, såg nu att det fanns flera olika versioner, denna var det jag tänkte på: www.arizonaenergy.org/Warriors%20of%20Peace/apache_wedding_prayer.htm

  • Jezibe­l
    Äldre 2 Jul 10:47
    #3

    Jättefin! Vi kommer att ha både engelsk- och spansktalande gäster också så det skulle passa bra med ngt på engelska... Tack för idéen! :)
     

  • lovisa­s
    Äldre 2 Jul 10:55
    #4

    Vi har också borgelig vigsel och vi har valt en svensk dikt av Karin Boye (kanske finns en engelsk översättning om ni inte vill ha svensk)


    När morgonens sol genom rutan smyger, glad och försiktig, lik ett barn, som vill överraska tidigt, tidigt en festlig dag -- då sträcker jag full av växande jubel öppna famnen mot stundande dag -- ty dagen är du, och ljuset är du, solen är du, och våren är du, och hela det vackra, vackra, väntande livet är du! Morgon av Karin Boye

    Lycka till! :)
  • lovisa­s
    Äldre 2 Jul 10:55
    #5
    Oj, den såg konstig ut av någon anledning, här kommer den igen:

    När morgonens sol genom rutan smyger, glad och försiktig, lik ett barn, som vill överraska tidigt, tidigt en festlig dag - då sträcker jag full av växlande jubel öppna famnen mot stundande dag - ty dagen är du, och ljuset är du, solen är du, och våren är du, och hela det vackra, vackra, väntande livet är du!

    Morgon av Karin Boye
  • Äldre 2 Jul 12:29
    #6

    Vi ska ha den här:


    Det handlar om att vara ett och två på samma gång


    Att vara sig själva, men delar av något större


    Det handlar om att se kärlek i varandras ögon


    Och att höra hemma var som helst tillsammans


    Det handlar om att steka pannkakor och kramas


    Att vardagen blir skimrande med den man älskar


    Det handlar om händer som vill hålla varandra


    Och om kroppar som vill somna och vakna tillsammans


    Det handlar om ett val som egentligen är självklart


    Att inte kunna tänka sig ett liv utan den andre


    Det handlar om att behöva varandra


    Och att alltid vilja vara tillsammans


    (Av Helena Ferry)


  • Jezibe­l
    Äldre 2 Jul 12:56
    #7

    Karin Boyes fina dikt har jag funderat på... Kändes dock så vanlig att den lite tappar det personliga..?
    PimPim, vilken jättefin! Har aldrig sett den tidigare.

    Tack alla för fina tips 
     

  • lovisa­s
    Äldre 2 Jul 13:01
    #8

    Jaha, jag visste inte att den var vanlig att ha med Obestämd Får väl ta en liten funderare, men å andra sidan är det väldigt många av våra gäster som aldrig varit på bröllop tidigare så de kanske inte reagerar ändå Tungan ute

    Jag googlade lite efter svenska dikter och tyckte att den var fin eftersom den inte nämner kärlek och älska och sånt för mycket. Inte för det är något fel - bara en smaksak Flört

  • Jezibe­l
    Äldre 2 Jul 15:36
    #9

    sant Lovisas, blir det för mycket puttenuttigt blir det inte heller bra. Om du gillar den så har du ju själv gjort det valet och inte "bara tagit nån dikt "bara för sakens skull ;) Den Är ju jättefin
     

Svar på tråden Tips på dikter vid borgerlig vigsel