• Anonym (delad­)
    Äldre 30 Jun 09:07
    3819 visningar
    4 svar
    4
    3819

    ärver skulder

    Har förstått att om jag har 1000 kr i sparande och min man har 200 kr i skulder så slutar det med att när allt räknas samman så blir jag ändå av med en del av mitt sparande.Rynkar på näsan

    Då är frågan...kan man i testamente och äktenskapsförord skriva att ingens skulder ska ingå i testamentet.? Att var och en själv tar ansvar för sina skulder och att dessa inte ska räknas in i nåt giftorättgods?

    Annars kan tex jag ta en massa lån utan makens vetskap och sen måste han punga ut med pengar när allt giftorättgods räknas samman.

  • Svar på tråden ärver skulder
  • Äldre 30 Jun 10:41
    #1

    Det absolut enklaste är att ni pratar med en jurist om vilka sorters papper som behöver skrivas för just er situation. Det kan både behövas äktenskapsförord och testamente för att säkra upp så att säga. I korthet så ärver man inte skulder eller tar över dem vid skilsmässa, men de ska ändå betalas o det kan ske av gemensamma pengar sk giftorättsgods, eftersom om du har 1000 kr är ju hälften hans vid skilsmässa om inga papper är skrivna.

  • Äldre 30 Jun 17:49
    #2

    Jo, om ni inte skriver något avtal så delas både skulder och tillgånger. Även studieskulder. Så om du har 2000 kr sparat och han har 1500 kr sparade, men även 1500 kr i skulder, så får han 1000 kr av dig om ni separeras. 

    Så om du vill säkra dig, så borde du prata med en jurist. 


  • Carina­10
    Äldre 11 Jul 11:12
    #3
    Kaffegrus skrev 2013-06-30 17:49:31 följande:
    Jo, om ni inte skriver något avtal så delas både skulder och tillgånger. Även studieskulder. Så om du har 2000 kr sparat och han har 1500 kr sparade, men även 1500 kr i skulder, så får han 1000 kr av dig om ni separeras. 

    Så om du vill säkra dig, så borde du prata med en jurist. 
    Inte studieskulder om jag har fattat det hela rätt.

    www.csn.se/aterbetala/avskrivning/2.718
  • Carina­10
    Äldre 11 Jul 11:15
    #4

    Jag o min m2b ska skriva äktenskapsförord o testamente nu i dagarna.

    Vi ska ha det som så att var o ens lån som står på var o en ska vara den personens enskilda egendom och inte ingå i giftorättgods.

    Tar vi i framtiden lån ihop på ett gemensamt boende (just nu är vi boende i mitt hus) så tar vi lånet ihop.
    Betalar en av oss mer än den andre ska det skrivas nån form av revers (är inte insatt på den biten då vi inte är där än).

    Men min fasa var att en av oss kanske får fnatt o tar massa lyxlån o den andre sparar....o när vi ska dela oss så får Spara betala till Slösa. Detta vill vi undvika!

Svar på tråden ärver skulder