• johann­agbg
    Äldre 28 Jun 15:52
    5968 visningar
    16 svar
    16
    5968

    Egen gästbok eller traditionell?

    Ja jag har en fråga. Jag var inne på en annan tråd här inne och blev så inspirerad av en tjejs egengjroda gästbok. Det var en powerpoint presentation med 2 bilder på varje sida. Jag ´hade tänkt att klippa ut varje bild, så att varje gäst kunde få välja vad han/hon vill fylla i. Det var allt från blank sida till historien om brudparet, vad brudparet gör om 10 år till ringa in olika ord om kvällen.


    Sen tänkte jag scrapbooka ihop detta med lite bilden från kvällen (då jag har valt att ha engångskameror) och ha som minne.


    Eller ska man köra på den vackra vita gästboken med enbart blanka sidor?


    Vad anser ni??


     


    HJÄLP MIG =)

  • Svar på tråden Egen gästbok eller traditionell?
  • Äldre 29 Jun 11:06
    #1

    Det där är helt omöjligt att svara på. Det måste du göra. Glad

    Men om jag utgår från mig själv då så minns jag hur dom där vänskapsböckerna man hade med ifyllda blad såg ut. Och jag minns dels hur svårt det var att svara på vissa saker och hur boken såg ut när alla hade fyllt i den. Halvifyllda sidor eller korta enstaviga svar på frågor.

    Jag skulle nog hellre haft 1 fråga på varje sida i boken (fint inlagd i ett hörn eller mitt på i en fin ram så man får skriva runt) men oika frågor på sidorna (eller tja det kanske räcker med 5 frågor som återkommer) varvat med helt blanka sidor.

    Men du känner dina gäster bäst...

    Jag kan ju säga att jag var rätt säker på att vår bok skulle fyllas med långa hälsningar eftersom vi hade många pratglada som gärna diktar, rimmar och skriver nästan noveller.
    Men i boken skrev dom bara typ "grattis" eller "lycka till" och sina namn Glad 

  • Äldre 29 Jun 13:08
    #2

    Vi hade en gästbok med endast vita blad..inte var det rader...hm, iaf, vi tyckte det var jättebra att gästerna fick skriva på egen hand. Vissa fyllde sidan andra skrev lite kortare. Att kryssa i svar eller så gillar jag inte... det är inte  pro's tipspromenad ;)

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 29 Jun 18:03
    #3

    Jag har också det dilemmat.. Och hur GÖR man egentligen med antalet sidor? Om vi har en köpt bok med 48 helvita sidor så kanske våra 54 gäster bara skriver Grattis/namn och då är de klara på två sidor... Men fyll-i-böcker blir bara massa "paret kommer ha fyra barn om tio år" och annat sådant som gästerna skriver men egentligen inte tror... 

    Min tanke är att det får bli blanka sidor och att vi fyller på med foton av gästerna från datorn i efterhand så att det blir som ett fotoalbum över de gäster som kom. Vi tror att vi får till många bilder eftersom vi skapat ett album på Photago och lagt med en QR-kod och instruktioner till alla gäster både i inbjudan och i festhäftet. Vi kommer också ha en liten skylt i kyrkan där denna kod återfinns samtidigt som vi ber alla att låta fotograferna jobba i fred men att det är välkommet att fota utanför kyrkan... Alla gäster kan då enkelt ladda upp bilder både hemma vid datorn och direkt från sin smartphone... 


  • Äldre 30 Jun 02:42
    #4

    Våra gäster skrev på en sida var....

  • johann­agbg
    Äldre 30 Jun 08:47
    #5

  • johann­agbg
    Äldre 30 Jun 08:48
    #6

  • johann­agbg
    Äldre 30 Jun 08:49
    #7

    tänkte ha sådan lappar =)

  • johann­agbg
    Äldre 30 Jun 08:49
    #8
  • johann­agbg
    Äldre 30 Jun 08:49
    #9

  • Disa
    Äldre 30 Jun 20:59
    #10

    Vi gör en egen. Typ som en "mina vänner bok". På en sida (liggande A4) så har vi frågorna:
    Jag heter
    Tre ord om bröllopet
    Mitt bästa minne av brudparet
    Brudparet får barn (År:______ Månad:____________)
    Några ord på vägen

    Samt plats för foto, där en av tärnorna tar ett kort på gästen som vi sedan framkallar och sätter in i boken. Då får man ett kort på alla gäster från kvällen.

    Ganska lätta frågor som ändå ger en liten vägvisare. Själv kan jag tycka att det är svårt att fylla i gästböcker då jag aldrig vet vad jag ska skriva. Blir typ det vanliga "önskar er all lycka osv osv".

    Sen gör vi så att det blir som en "pärm" vilket gör att alla behöver inte vänta på varandra när man fyller i utan fler kan fylla i samtidigt och sedan sätts de lätt in i gästboken.

  • Äldre 6 Mar 17:22
    #11

    Ät det någon som har filen med dessa kort? Maila gärna till mig på rackartrollet@hotmail.com

  • Äldre 6 Mar 22:22
    #12
    Disa skrev 2013-06-30 20:59:50 följande:
    Vi gör en egen. Typ som en "mina vänner bok". På en sida (liggande A4) så har vi frågorna:
    Jag heter
    Tre ord om bröllopet
    Mitt bästa minne av brudparet
    Brudparet får barn (År:______ Månad:____________)
    Några ord på vägen

    Samt plats för foto, där en av tärnorna tar ett kort på gästen som vi sedan framkallar och sätter in i boken. Då får man ett kort på alla gäster från kvällen.

    Ganska lätta frågor som ändå ger en liten vägvisare. Själv kan jag tycka att det är svårt att fylla i gästböcker då jag aldrig vet vad jag ska skriva. Blir typ det vanliga "önskar er all lycka osv osv".

    Sen gör vi så att det blir som en "pärm" vilket gör att alla behöver inte vänta på varandra när man fyller i utan fler kan fylla i samtidigt och sedan sätts de lätt in i gästboken.
    Om jag nu skulle gjort egen gästbok hade jag nog djort som dig. Det känns lite lagom. För mycket frågor skulle jag (som gäst) tycka var jobbigt faktiskt... 
  • Äldre 7 Mar 01:47
    #13
    OBS!
    Tråden är från i somras. Jag väckte liv i den för att jag vill ha tag på filen med korten. Någon som har den? Snälla maila till rackartrollet@hotmail.com
    .
  • Äldre 11 Mar 17:37
    #14

    Vi tittar på vår "gästbok" varje dag och är så glad över den så vill dela med mig av vår otraditionella variant.


    Vi gjorde en canvas tavla i svartvitt med en bild av det slott vi vigdes på och lät alla våra gäster signera/skriva en liten hälsning med svarta, vita och silver pennor över den. Det blev jättefint och den pryder nu en liten vägg i vårt hem!

  • Äldre 11 Mar 17:51
    #15
    johannagbg skrev 2013-06-30 08:49:55 följande:


    Ngt sånt här ska jag oxå göra tänkte jag 
  • Äldre 12 Mar 12:38
    #16

    Nu har jag gjort "gästboken" eller snarare köpt en färdig som jag pimpat med egen etikett. Kortfilen verkar ingen vilja lämna ifrån sig så jag får väl helt enkelt göra egna.

Svar på tråden Egen gästbok eller traditionell?