• 20140222

    Jaquette eller Frock Coat

    Undrar vad det är för skillnad på Jaquette och Frock Coat?Vilket är bäst att bäras på ett mindre bröllop? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-02 12:28
    Vi skall ha ca 80 gäster på ett eftermiddags bröllop.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-02 13:34
    Vi planerar att gifta oss tidigast kl. 15.00 för att slippa stress på morgonen. Vill vigas helst kl. 17.00.

  • Svar på tråden Jaquette eller Frock Coat
  • FrökenErika

    Jag kan inte svära på vad det är för skillnad riktigt på en jaquette och frock coat, men min kille provade båda när han skulle beställa kläder, och det kändes som att frock coaten var mer åt kostym-hållet än jauqetten var. Det fanns dessutom två olika typer av frock coute, där den ena var lite mer unik, och vi tyckte att frock couten kändes lite mindre "pampigt" än jauqette, så det fick bli det förstnämda! Flört

  • niriel

    Har du testat att googla och se vad du får för resultat? T.ex. denna sida verkar ha koll: http://www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/brudgummens-kladstilar/268

    Annars beror det väl helt på vilken klädkod som gäller för gästerna. Rent formellt enligt gamla klassiska etikett-regler "ska" brudgumen inte ha finare klädsel än övriga gäster (det vill säga det är etikettsmässigt fel att komma i frack om klädkoden anger "mörk kostym") men det är det inte så många som bryr sig om. Själv tycker jag att om det är fritt fram för bruden att klä sig över klädkoden kan det väl få vara det för brudgumen också. Sedan är jaquetten egentligen tänkt att ha för "dagtid", det vill säga formellt "fel" till ett bröllop som äger rum på eftermiddagen med efterföljande middag. Jag tror att 15.00 räknas som eftermiddag, men där är jag inte helt 100.

    Kan annars varmt rekommendera nehru-rocken, om man inte tänker bry sig om "klassisk" etikett. Så fruktansvärt snygg. Finns exempel på www.byeneroth.se om du är nyfiken! Min man hade en sådan när vi gifte oss, grrr... Flört

  • 20140222
    niriel skrev 2013-10-02 13:21:39 följande:
    Har du testat att googla och se vad du får för resultat? T.ex. denna sida verkar ha koll: www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/brudgu...

    Annars beror det väl helt på vilken klädkod som gäller för gästerna. Rent formellt enligt gamla klassiska etikett-regler "ska" brudgumen inte ha finare klädsel än övriga gäster (det vill säga det är etikettsmässigt fel att komma i frack om klädkoden anger "mörk kostym") men det är det inte så många som bryr sig om. Själv tycker jag att om det är fritt fram för bruden att klä sig över klädkoden kan det väl få vara det för brudgumen också. Sedan är jaquetten egentligen tänkt att ha för "dagtid", det vill säga formellt "fel" till ett bröllop som äger rum på eftermiddagen med efterföljande middag. Jag tror att 15.00 räknas som eftermiddag, men där är jag inte helt 100.

    Kan annars varmt rekommendera nehru-rocken, om man inte tänker bry sig om "klassisk" etikett. Så fruktansvärt snygg. Finns exempel på www.byeneroth.se om du är nyfiken! Min man hade en sådan när vi gifte oss, grrr... Flört
    Tusen Tack! Skall kolla kolla upp allt du skriverSolig
Svar på tråden Jaquette eller Frock Coat