• Nellson

    Skall på bröllop i Japan, hjälp med klänning tack!!

    Jag och min sambo är bjudna på bröllop i Japan i juli och jag vet inte vad jag ska ha på mig! Vi är vänner till brudgummen som inte verkar veta särskilt mycket om sitt kommande bröllop. Jag har frågat honom massor av frågor om läng på klänning, färger som passar eller inte passar men han har ingen aning. Jag antar att jag inte skall ha rött, svart eller vitt, eller ha bara axlar i kyrkan, men det är ungefär det enda jag snappat upp under mitt googlande.

    Men som jag förstått blir det ett västerländskt bröllop, inga kimonos eller annat som jag trodde det skulle vara när vi ändå är i Japan.

    Tips på vad jag ska ha på mig? Vill vara fin men inte sticka ut så mycket, det gör vi nog ändå då vi är dom enda från sverige som är där.  

  • Svar på tråden Skall på bröllop i Japan, hjälp med klänning tack!!
  • Chicita

    Finns det ingen klädkod på inbjudan?

    En rätt "safe" grej är väl annars att köra på en hellång men enklare klänning (alltså inga paljetter, bling eller balklänningsmodell) och en sjal att kunna dölja axlarna med.

    Då är den enkel nog för att passa in med "kavaj-koden" men fin nog att passa till "mörk kostym". Kanske lite väl enkel om dom tänkt sig frack eller liknande dock. Men inte lika underklädd som om du väljer en kort klänning...

  • Nellson

    Vi fick aldrig inbjudningskort, jag tror bara de japanska gästerna fick det. grudgummen är min sambos barndomsvän och bor i sverige med sin japanska blivande fru, jag tror dessutom det är hennes föräldrar som arrangerar och fixar bröllopet. Vi blev bjudna över telefon för längesen. 

    Är det smartast att ta en långklänning alltså? Det kommer vara tokvarmt i Juli i osaka Japan, jag tänkte mig en sommrig kanske blommig klänning till knäna och någon sjal till kyrkan men jag kanske är helt ute och cyklar då? =/  

  • amerika

    Oj, det där är ju skitsvårt! Det är ju inte alls säkert att det som är rätt här, funkar där.
    Jag tänker att ni nog ändå måste klämma brudgummen lite mer på vad det är för kläder som gäller (dvs han får ta reda på det åt er) eller att ni på nåt sätt kan ta en kontakt med t ex japanska turistbyrån eller ambassaden för att fråga sådär i största allmänhet.

    Om han är svensk, kommer väl hans familj vara med oxå? vad har de fått för klädkod? 

  • Chicita

    Ring upp dom igen och be att få prata med den blivande bruden.
    Förklara att du vill respektera deras kultur och att ni känner er lite undrande över hur ni bör klä er för att inte sticka ut åt något håll.
    Det är nog det bästa Glad 

    Men ja annars brukar en enkel långklänning kunna funka till det mesta även om den ju inte är fin nog till dom finaste koderna egentligen... 

  • Nellson

    Jo iofs ska hans föräldrar med och hans mamma hade frågat honom samma sak, antar att hon är lika skraj för att göra fel som jag. Men han hade gett henne samma svar som inte gav något. Tror hon tänker som jag, ha med mig flera klänningar för att kunna kolla där nere hur känslan är :P

    Tänkt samma sak att det behöver ju inte vara samma rätt och fel där som här, men brudgummen har ingen aning, jag har frågat honom. Och det finns tyvärr inte så mycket på google (som jag hittat iaf) om just klädsel på japanskt bröllop. Finns massor av bilder och texter om olika traditioner med mat och sånt men inte om kläderna på gästerna.

    Men är något blommigt fel? tänker att det är svenskt och sommrigt och tänkte det skulle passa för den sakens skull. Men kanske ska köra på något längre? hur urringat är frågan? bandau eller inte?
  • Chicita

    Om man googlar Japanskt bröllop så kommer det upp såna här bilder. (förutom kimonos alltså) så det känns nästan lite "svenskt sommarbröllop" typ...


    Det kommer ju andra bilder också förståss. Men jag får känslan av att om det inte är kimono så är det lite mer avslappnat 

  • Nellson
    Chicita skrev 2013-06-20 18:41:34 följande:
    Ring upp dom igen och be att få prata med den blivande bruden.
    Förklara att du vill respektera deras kultur och att ni känner er lite undrande över hur ni bör klä er för att inte sticka ut åt något håll.
    Det är nog det bästa Glad 

    Men ja annars brukar en enkel långklänning kunna funka till det mesta även om den ju inte är fin nog till dom finaste koderna egentligen... 
    Jag har frågat om vi kan ses innna bröllopet för att prata och planera (vi ska ju resa ner med dom och umgås där i 2 veckor) men dom verkar ha fullt upp just nu så vi hinner inte ses innan. Men jag får nog ringa henne och kolla, sen vet nog inte hon skillnaderna då hon aldrig varit på ett svenskt bröllop men antar att jag ändå får bäst svar av henne. 

    Har köpt en sådan här nyligen men det är fet-nej på det då? den e ljus beige/gul och rätt kort, https://www.google.se/search?rlz=1C1CHMO_svSE492SE492&q=hm+conscious+kenza&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48175248,d.bGE&biw=1241&bih=593&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=1zHDUcOqJIeH4gS8poGoAw#facrc=_&imgdii=_&imgrc=iFKloAc5R5NsWM%3A%3BT4MU8-LPl_svRM%3Bhttp%253A%252F%252Fjohannamariajohnsson.blogg.se%252Fimages%252F2011%252Fimg_0456_149287532.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fjohannamariajohnsson.blogg.se%252F2011%252Fmay%252F%3B500%3B669
  • Chicita

    Länken funkade inte.
    Men ja det är nog värt att undvika dom där klassiska "fy-färgerna" Flört 
    Allt för ljusa färger som ljust pastellrosa, ljus persika osv är också bra att hoppa över... 

  • Nellson
    Chicita skrev 2013-06-20 18:51:17 följande:
    Länken funkade inte.
    Men ja det är nog värt att undvika dom där klassiska "fy-färgerna" Flört 
    Allt för ljusa färger som ljust pastellrosa, ljus persika osv är också bra att hoppa över... 
    ah det kanske är bäst, men ska kan köpa klänning på någon särskild "bröllops affär" eller bara något fint, långt och färgglatt på någon vanlig affär som hm, vero moda, mq osv?
  • Chicita
    Nellson skrev 2013-06-20 19:56:18 följande:
    ah det kanske är bäst, men ska kan köpa klänning på någon särskild "bröllops affär" eller bara något fint, långt och färgglatt på någon vanlig affär som hm, vero moda, mq osv?
    Handla en klänning på en vanlig affär. 
    Tänk typ "finare midsommarfest" eller "skolavslutning"

    Kanske lite för sexig? Men ett förslag (dock skulle jag nog valt den mörklila i så fall)
    http://www.bonprix.se/produkt/klaenning-moerkbla-973386/

    Kanske ett alternativ?
    http://www.bonprix.se/produkt/maxiklaenning-aqua-faergmix-976656/

    Den här är rätt fin och lite luftig sådär 
    http://www.bonprix.se/produkt/klaenning-havsgroen-925232/

    Lite bohemian chic
    http://www.bonprix.se/produkt/maxiklaenning-svartlila-915884/

    Kanske gränsfall till "för fin?"
    http://www.bonprix.se/produkt/klaenning-blagroen-976481/

    Tja... lite att börja titta på i alla fall Glad

     
  • Nellson
    Chicita skrev 2013-06-20 20:38:46 följande:
    Handla en klänning på en vanlig affär. 
    Tänk typ "finare midsommarfest" eller "skolavslutning"

    Kanske lite för sexig? Men ett förslag (dock skulle jag nog valt den mörklila i så fall)
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-moerkbla-973...

    Kanske ett alternativ?
    www.bonprix.se/produkt/maxiklaenning-aqua-fae...

    Den här är rätt fin och lite luftig sådär 
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-havsgroen-92...

    Lite bohemian chic
    www.bonprix.se/produkt/maxiklaenning-svartlil...

    Kanske gränsfall till "för fin?"
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-blagroen-976...

    Tja... lite att börja titta på i alla fall Glad

     
    tack! jag gillade en del där, får kika in bonprix sen dert verkade ju va bra klänningar! Jag har letat igenom hela nelly, zalando, hm, bubbleroom haha ska helt klart kolla in denna sidan också sen! 
  • Nellson
    majjja skrev 2013-06-20 20:49:17 följande:
    oj så svårt. ett finare material fast knälång då? 
    Då kan det väl inte bli så fel?  
    Supersvårt! Får se vad jag hittar, kan hända att jag köper en lång och en knälång så jag kan välja när jag är nere i värsta fall. Jag letar runt som en dåre! :P
  • Chicita
    Nellson skrev 2013-06-20 21:07:29 följande:
    tack! jag gillade en del där, får kika in bonprix sen dert verkade ju va bra klänningar! Jag har letat igenom hela nelly, zalando, hm, bubbleroom haha ska helt klart kolla in denna sidan också sen! 
    Om du inte handlat på bonprix tidigare så kan jag säga att deras kläder (många gånger - inte alltid) är stora i storlekarna så läs recensionerna Glad
    Men annars kan man göra riktiga fynd där 
Svar på tråden Skall på bröllop i Japan, hjälp med klänning tack!!