• daniiel 2

PANIK! Maskerad imorgon(!), hur löser man det?

Dottern har maskerad/"kom som du inte är" på skolan imorgon och vi tänkte att det var lugna puckar. Hon skulle vara Törnrosa. Vi har dock alldeles nyss flyttat och när vi ikväll packar upp klänningen så har påsen som den låg i gått sönder och än värre - klänningen är trasig!

Nu sitter vi här, ingen klänning, ingen symaskin, inga maskeradkläder, ingen butik är öppen (hade ändå inte tagit mig dit) och dottern gråter ögonen ur sig och vill inte fara på skolan imorgon..

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden PANIK! Maskerad imorgon(!), hur löser man det?
  • Hoffsennanen Tottoplex
    daniiel 2 skrev 2013-06-12 20:45:50 följande:
    Det är svårt att hitta på något som är genomförbart, men det kommer bli ännu svårare att sälja in det hos dottern ;) Jag tror inte hon skulle gå med på tex troll egentligen (även om jag tycker att det är en toppenidé!), sotare eller liknande. Lutar nog mer och mer åt att hon får skippa att klä ut sig helt enkelt..
    Då har du som argument att hon kommer vara den enda som inte är utklädd?
    Äsch...Har hon ingen kompis mer som har ngn mer klänning då? 
  • daniiel 2
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-06-12 20:47:11 följande:
    Då har du som argument att hon kommer vara den enda som inte är utklädd?
    Äsch...Har hon ingen kompis mer som har ngn mer klänning då? 
    Ja, jag har sagt det, men då säger hon bara att då går hon inte dit. Det är inte riktigt en diskussion att ha den här tiden dagen före en skoldag. Hon går ju bara i förskoleklass. Jag får nog släpa dit henne med gråten i halsen imorgon..

Det finns säkert någon som har det, men jag känner inte någon annan förälder alls och att börja ringa runt den här tiden kvällen före känns sisådär. Jag har ingen möjlighet att hämta något heller. Är ensam med dottern och har ingen bil. Kan inte börja ta ut henne på promenad nu.
  • daniiel 2

Och nej, förutom dom i klassen, så har hon ingen kompis som hon skulle kunna låna något av tyvärr.

• airamo

Mimmi pigg då? Ett diadem, två cd-skivor med svart tyg runt som ögon och en rosett i mitten? 
    Med klänning till?  

• Chicita
    airamo skrev 2013-06-12 20:53:00 följande:
    Mimmi pigg då? Ett diadem, två cd-skivor med svart tyg runt som ögon och en rosett i mitten? 
    Med klänning till?  
    öron va? Flört

men ja det är ju en bra idé. Men sätt hellre upp håret i tofsar, utan att dra igenom håret helt sista vändan, så det blir som öron av håret Glad
  • Aniara4

Kan du offra ett lakan? Klipp två hål för ögonen, och simsalabim så har ni ett spöke!

• airamo
    Chicita skrev 2013-06-12 20:54:47 följande:
    öron va? Flört

men ja det är ju en bra idé. Men sätt hellre upp håret i tofsar, utan att dra igenom håret helt sista vändan, så det blir som öron av håret Glad
    haha, ibland går det lite fort Glad
    Om ni här nån tom kartong och lite snören går det att komma som paket också..
  • daniiel 2

Det verkar ha löst sig. Hon blir en liten pirat. Lyckades hitta en halsduk med döskallar på, hon kunde fortfarande komma i ett par knälånga jeans, rotade fram ett randigt linne och en jeansskjorta som jag glömt att hon hade. Hon fick också ta sina svarta vårkängor som är en bit upp på vaden. Nu saknas bara en ögonlapp :)

• Chicita
    daniiel 2 skrev 2013-06-12 21:12:06 följande:
    Det verkar ha löst sig. Hon blir en liten pirat. Lyckades hitta en halsduk med döskallar på, hon kunde fortfarande komma i ett par knälånga jeans, rotade fram ett randigt linne och en jeansskjorta som jag glömt att hon hade. Hon fick också ta sina svarta vårkängor som är en bit upp på vaden. Nu saknas bara en ögonlapp :)
    Perfekt Skrattande

Du ser... allting löser sig
  • Pillan

Har hon kanske några kläder som passar att klä ut sig till Barbie? Då är det väl mycket rosa och glitter som gäller?

• Pillan

Såg att ni hittat en lösning, bra jobbat!

• daniiel 2

Jag kunde inte hålla mig, så jag pysslade lite igår. Jag gjorde en namnlapp i form av en döskalle och gav henne ett piratnamn. Jag gjorde såklart en piratlapp att ha för ögat och jag gjorde en skattkarta :) Hon var väldigt överraskad över den saken "Men mamma, när hann du göra den?!" och som tur var, så älskade hon den! Det var en väldigt nöjd tjej som struttade till skola idag :) Puuhh...

• Chicita
    daniiel 2 skrev 2013-06-13 08:34:31 följande:
    Jag kunde inte hålla mig, så jag pysslade lite igår. Jag gjorde en namnlapp i form av en döskalle och gav henne ett piratnamn. Jag gjorde såklart en piratlapp att ha för ögat och jag gjorde en skattkarta :) Hon var väldigt överraskad över den saken "Men mamma, när hann du göra den?!" och som tur var, så älskade hon den! Det var en väldigt nöjd tjej som struttade till skola idag :) Puuhh...
    Härligt. Det är ju dom där "pricken över I-et sakerna som gör det hela Skrattande
  • passionsblomman

Åh vad skönt att hon klarade att byta folkus! Det är så hemskt när de där superbesvikelserna kommer och allt bara är helt kört, omöjligt och värdelöst-och så mycket värt att klara att vända det-där växte hon en bra bit! Bra jobbat, att hitta en lösning.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniiel 2

Nu har jag hämtat henne och pirat hade tydligen gått hem även hos klasskompisarna ;) Dom hade varit ett helt gäng som letat efter Kapten Sabeltands skatt med hjälp av skattkartan (dom hade tydligen hittat den också, wow!) och killar hade tyckt att hon var cool som inte hade pyjamas eller klänning, som dom andra tjejerna :P haha

Men ja, jag håller med, det var jättebra av henne att kunna byta fokus och acceptera att det inte blev som hon hade tänkt sig, men att ändå kunde finnas en bra lösning :)

• passionsblomman
    daniiel 2 skrev 2013-06-13 16:11:37 följande:
    och killar hade tyckt att hon var cool som inte hade pyjamas eller klänning, som dom andra tjejerna :P haha
    Haha! Bara en sån sak!
    Jag tänkte faktiskt på det-jag menar, hur många prinsessor går det inte på ett dussin-det är ju verkligen lätt att sticka ut, genom att helt enkelt inte vara just prinsessa. Och då kan man få bli lite extra speciell, kanske man kan märka.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sailergirl

Haha får mig att tänka på en maskerad jag var på som barn. Min kompis hade bjudit in (hon pratar om det än idag). I princip alla tjejer var prinsessa eller något annat med klänning, och där kommer jag som MOROT! Gud asså. Där snackade vi kontraster. Jag hade någon orange hellång dräkt som verkligen fick formen som en morot med resår uppe och nere. Håret var uppsatt som "blast" och sprejat grönt! Min mor hade fantasi hon... :)

Svar på tråden PANIK! Maskerad imorgon(!), hur löser man det?