• Isasa

    Ingen tärna, ingen möhippa?

    Min (vid tidpunkten för bröllopet) 11 åriga dotter vill hemskt gärna vara "juniortärna" (ett uttryck hon läst om någonstans) på mitt och sambons bröllop. Jag vill hemskt gärna ha med henne i följet, absolut, men min fråga är om jag skippar tärnan (den vuxna, ex en väninna), och bara har min dotter och våra söner vid vår sida (m2b ska ha best man), är risken stor att jag blir utan möhippa då? Jag vet att min m2b kommer få en hejdundrande svensexa, då han har ett stort och troget kompisgäng. Jag själv har väldigt få vänner...Eller iaf inga självklara tärnkandidater o funderar därför på att skippa en vuxen tärna, men visst är det så att en möhippa lite ligger på en tärnas axlar? Så, ingen tärna= ingen möhippa?

  • Svar på tråden Ingen tärna, ingen möhippa?
  • Pia88

    Inte nödvändigtvis... Har varit med om några möhippor där det är vännerna, inte brudtärnan, som ordnat möhippan.

    Så vill du ha en hippa, så säg åt en eller flera vänner att du vill ha en.. Så ordnar de nog ihop något... Lycka till Glad

  • Chicita

    Nej möhippan är inte tärnans ansvar. Det är något som moderna brudar har fått för sig (antagligen via hollywoodfilmer och liknande media).
    Möhippan ligger på vännerna och är något som dessa kan (det är inte en rättighet att få en hippa) arrangera tillsammans.
    Eftersom tärnan oftast är den vän med bäst insikt i bröllopsplaneringen och alltså vilka datum som bruden kanske inte har något uppbokat så är det rätt logiskt att hon sitter som spindeln i nätet.
    Men det är inte en uppgift som tillhör arbetsbeskrivningen för tärnor så att säga Flört 

    Om jag vore i din sits och väldigt gärna skulle vilja ha en hippa, så skulle jag helt enkelt sagt något till mina nära vänner.
    Alltså bara lite sådär apropå när ni ändå är ute och fikar eller när tillfället känns naturligt. Att säga typ:
    - Jag hoppas verkligen att det blir en hippa. Men jag kan ju inte begära att dottern ska ta tag i det... Det hade varit så kul att göra något en kväll med vännerna Glad 

  • Akjson

    Jag har ingen tärna och fin en helt underbar möhippa i lördags

  • Isasa

    Okej, tack för era svar! Jag kanske ska nämna det för den/de som jag tror skulle kunna/vilja ta sig an en möhippa isåfall... Kanske gärna redan nu, innan datum o sånt är fastställt, för då blir det inte lika riktat som om jag tog upp ett par månader innan? Tack igen

  • Pyssligheter

    Samma här, vi har inget brudfölje alls och såldes ingen tärna men jag fick en fantastisk möhippa i lördags anordnad av min syster, mina svägerskor och nära vänner och jag vet att min fästman kommer få en svensexa av sina vänner och svågrar. Så jag tycker absolut att du ska hinta lite till någon/några kompisar om att det vore roligt! 

Svar på tråden Ingen tärna, ingen möhippa?