• Allis

Gah, fel mönster (sömnad)!

Jag blir galen, nu har jag testat tredje mönstret på klänning och det gör sig helt enkelt inte. Jag har ett jättesnyggt grått sidentyg, vill ha en klänning man kan röra sig i och som inte sitter som ett j-a ormskinn och har någon typ av lite fladdrigare ärmar. Den senaste borde ha funkat men ser ut som ett nattlinne :( www.burdastyle.com/pattern_store/patterns/empire-dress-032013

Jag har letat som en stolle efter bra inspirationsbilder och eftersom jag fick så justa tips om håret tänkte jag att jag testar det här också, kanske någon hittar grejer jag inte tänkt på. Jag är ganska bredaxlad, har ung 42 över bysten och mellan 44-46 över höfterna. Holkärmar går bort, men alla andra ärmar kan jag tänka mig så länge det inte är hela dito (blir för svettigt). Hyfsat lång bör den vara och inte under några omständigheter åtsittande.

Omlott? Någon annan empire? Alla tips tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Gah, fel mönster (sömnad)!
  • Chicita

Om du ska få ett sidentyg att inte kännas som ett nattlinne så måste du nästan sy en mer strukturerad klänning (alltså fler våder, fler sömmar foder och hela baletten, eller väldigt draperad och på så sätt arbetad) för det är oftast glansen i tyget och hur det faller som gör att man tänker "nattlinne" när det blir för enkelt.

Jag har inget bra mönstertips sådär på rak arm.  
    Jag vet inte hur duktig du är på att sy heller, men om du har kunskapen så skulle du ju kunna sy en underklänning och sen drapera tyget på den för hand för att få fram något som känns bra

• Rosorochkärlek

Håller med Chicita.

Siden gör ju automatiskt att det ser ganska nattlinne/underklädesaktigt ut, särskilt om det är ett ljust grått tyg du har, så för att bryta det måste du nog ha några detaljer i annat material. Kanske ett brett skärp eller något annat som ger lite tyngd och tar bort underklädeskänslan. Eller ett liv i ett annat tyg? Spetsar av bomull? Att leka med olika material och kontraster är ju rätt roligt.

Siden är ju jättefint, men det är lite trixigt att få till.

Jag bloggade lite om färgade brudklänningar häromdagen, kanske någon av de kan vara till tips...

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden Gah, fel mönster (sömnad)!