• Anonym (Undra­nde brud)
    Äldre 26 May 16:23
    1634 visningar
    3 svar
    3
    1634

    Nästan barnfritt bröllop – går det?

    Vi gifter oss nästa år och jag har börjat fundera på barntillåtet/barnfritt bröllop. Vi har inga egna barn och inte heller de flesta av våra vänner, däremot har vi syskonbarn som vi umgås en del med tillsammans med familjerna.

    Jag har inget emot barn men när det blir för många barn och för stojigt blir jag väldigt trött. En del föräldrar låter ju barn leka väldigt vilt och högljutt. Jag vill inte att vårt bröllop ska vara som ett stojigt barnkalas.

    Så nu undrar jag:

    1. Ni som hade barn med på bröllopet ? hur stojigt blev det? Hade ni några speciella arrangemang för barnen? (I vårt fall skulle gästbarnen vara mellan 1 och 8 år ungefär, inga tonåringar.)

    2. Kan man bjuda vissa barn men inte andra? De enda vi känner som jag tror tycker att deras barn är "självklara" på bröllopet är våra syskon. Våra syskonbarn är också lite äldre än vänbarnen och kan nog känna sig lite besvikna om de inte får komma då vi annars umgås mycket familjevis. Vänners barn umgås vi inte med då vi inte själva har barn och oftast umgås i barnfria sammanhang. Vänbarnen är också för små för att tycka att bröllop är kul. Hur formulerar man detta i en inbjudan utan att någon tar illa upp? Dvs att syskonbarn är bjudna men inga andra barn, spädbarn undantaget. Är det tillräckligt att på inbjudningskortet skriva namnen på de som är bjudna?

    3. Ni som hade helt barnfritt bröllop ? blev det sura miner i familjen? De som vet att vi ska gifta oss verkar räkna med att deras barn är bjudna med tanke på hur de har pratat om det.

  • Svar på tråden Nästan barnfritt bröllop – går det?
  • mirret­h
    Äldre 26 May 17:29
    #1

    Vi kommer ha barnfritt! Jag räknade på alla barn och det skulle bli över 35 st.... NEJ TACK! Vi har två egna barn 11 år och 12 år, de är självskrivna och så har vi sagt ok till deras kusiner och sysslingar som är mellan 12 år och 20 år.


    Det är bara en mamma som varit lite -Nja... och mummlat om barnvakt, alla andra har tycket det är helt OK och att det kan vara skönt med en kväll utan.


    Det är ju eran fest och ni som bestämmer!


     

  • Anonym
    Äldre 26 May 17:46
    #2
    Anonym (Undrande brud) skrev 2013-05-26 16:23:01 följande:
    Vi gifter oss nästa år och jag har börjat fundera på barntillåtet/barnfritt bröllop. Vi har inga egna barn och inte heller de flesta av våra vänner, däremot har vi syskonbarn som vi umgås en del med tillsammans med familjerna.

    Jag har inget emot barn men när det blir för många barn och för stojigt blir jag väldigt trött. En del föräldrar låter ju barn leka väldigt vilt och högljutt. Jag vill inte att vårt bröllop ska vara som ett stojigt barnkalas.

    Så nu undrar jag:

    1. Ni som hade barn med på bröllopet – hur stojigt blev det? Hade ni några speciella arrangemang för barnen? (I vårt fall skulle gästbarnen vara mellan 1 och 8 år ungefär, inga tonåringar.)

    2. Kan man bjuda vissa barn men inte andra? De enda vi känner som jag tror tycker att deras barn är "självklara" på bröllopet är våra syskon. Våra syskonbarn är också lite äldre än vänbarnen och kan nog känna sig lite besvikna om de inte får komma då vi annars umgås mycket familjevis. Vänners barn umgås vi inte med då vi inte själva har barn och oftast umgås i barnfria sammanhang. Vänbarnen är också för små för att tycka att bröllop är kul. Hur formulerar man detta i en inbjudan utan att någon tar illa upp? Dvs att syskonbarn är bjudna men inga andra barn, spädbarn undantaget. Är det tillräckligt att på inbjudningskortet skriva namnen på de som är bjudna?

    3. Ni som hade helt barnfritt bröllop – blev det sura miner i familjen? De som vet att vi ska gifta oss verkar räkna med att deras barn är bjudna med tanke på hur de har pratat om det.
    De enda barnen på min brors bröllop som hölls för ett par veckor sedan var näbbarna och en 3 månaders bebis. Men inga barn var med på festen. Barnen märktes knappt trots att dom endast är 2½ och 3 år lite drygt
  • Äldre 26 May 18:27
    #3

    Vi hade barntillåtet. Det kunde bli max 16 barn (upp till 8 år - om jag inte minns fel) men i slutänden blev det 6 + 2 bäbisar och så några tonåringar (som jag inte räknar med i dom 16).

    Vi (eller rättare sagt min bror och brorsdotter) delade ut påsar med billiga geléeiga ödlor,en liten målarbok och kritor samt en liten ask med russin till alla barn i kyrkan så dom var sysselsatta där Flört
    Och så hade vi en tjej som tog hand om barnen på bröllopet.

    Helt enkelt fick barnen sitta med så länge dom orkade vid middagen och sen fick dom gå emellan till ett lekrum där tjejen satt och ritade med dom, fixade film att titta på och lite sånt.
    Vissa föräldrar åkte hem med barnen efter middagen (det blev ändå rätt sent) men dom andra barnen kunde gå och lägga sig i lekrummet på madrasser vi hade med oss (och täcken och kuddar). Så fick föräldrarna bara hämta upp barnen på vägen hem sen Flört 

Svar på tråden Nästan barnfritt bröllop – går det?