• Äldre 26 May 12:54
    5369 visningar
    10 svar
    10
    5369

    Pris för Amatörfotograf?

    Undrar om nån har erfarenhet av att ha anlitat en amatörfotograf till bröllopet. Vi ska anlita en amatörfotograf som ska ta alla bilder, inklusive vigseln och festen. Men vi har ingen aning om vad som är rimligt pris för detta. Han har bett oss komma med prisförslag då detta blir hans första bröllopsfotografering

  • Svar på tråden Pris för Amatörfotograf?
  • Äldre 26 May 13:06
    #1

    Vi hade två amatörer.
    Den ena betalade vi kläder (temabröllop och dom var även gäster under middagen så vi ville att dom skulle smälta in) + resa och 2 övernattningar på hotell åt. (så där kostade hon nog oss 3-4000
    Den andre fotografen lånade kläder av oss då vi hade som passade. Och han ville inte ha ett öre i betalning. Jag insisterade och då tyckte han att jag kunde vara skyldig honom en tårta om han behövde en någon gång Flört

    Men hur mycket beror nog på hur länge fotografen är med er.
    Är det en heldagsfotografering med förberedelser, vigsel, mingel, middag och fest?
    Eller är det "bara" porträtt + kyrkan...

    Mellan 2000 och 5000:- skulle jag nog gett i alla fall. Och beroende på hur många redigerade bilder ni får efteråt så kanske jag skulle gett en slant till.
    För det är ju inte tiden på bröllopsdagen bara, utan allt arbete efteråt. 

  • Äldre 26 May 13:10
    #2

    3000-6000 skulle jag säga =)

  • Äldre 26 May 13:14
    #3
    Chicita skrev 2013-05-26 13:06:36 följande:
    Vi hade två amatörer.
    Den ena betalade vi kläder (temabröllop och dom var även gäster under middagen så vi ville att dom skulle smälta in) + resa och 2 övernattningar på hotell åt. (så där kostade hon nog oss 3-4000
    Den andre fotografen lånade kläder av oss då vi hade som passade. Och han ville inte ha ett öre i betalning. Jag insisterade och då tyckte han att jag kunde vara skyldig honom en tårta om han behövde en någon gång Flört

    Men hur mycket beror nog på hur länge fotografen är med er.
    Är det en heldagsfotografering med förberedelser, vigsel, mingel, middag och fest?
    Eller är det "bara" porträtt + kyrkan...

    Mellan 2000 och 5000:- skulle jag nog gett i alla fall. Och beroende på hur många redigerade bilder ni får efteråt så kanske jag skulle gett en slant till.
    För det är ju inte tiden på bröllopsdagen bara, utan allt arbete efteråt. 
    Vi hade nog tänkt porträtt, kyrkan, middagen/festen. Vi har visserligen ett helt år på oss att planera men man vill ju va ute i god tid så man vet vad d kan kosta ;) 
  • Äldre 26 May 13:19
    #4
    Chicita skrev 2013-05-26 13:06:36 följande:
    Vi hade två amatörer.
    Den ena betalade vi kläder (temabröllop och dom var även gäster under middagen så vi ville att dom skulle smälta in) + resa och 2 övernattningar på hotell åt. (så där kostade hon nog oss 3-4000
    Den andre fotografen lånade kläder av oss då vi hade som passade. Och han ville inte ha ett öre i betalning. Jag insisterade och då tyckte han att jag kunde vara skyldig honom en tårta om han behövde en någon gång Flört

    Men hur mycket beror nog på hur länge fotografen är med er.
    Är det en heldagsfotografering med förberedelser, vigsel, mingel, middag och fest?
    Eller är det "bara" porträtt + kyrkan...

    Mellan 2000 och 5000:- skulle jag nog gett i alla fall. Och beroende på hur många redigerade bilder ni får efteråt så kanske jag skulle gett en slant till.
    För det är ju inte tiden på bröllopsdagen bara, utan allt arbete efteråt. 
    Konstigt det såg ut när jag svarade :/

    Vi hade nog tänkt porträtt, kyrkan, middagen/festen. Vi har visserligen ett helt år på oss att planera men man vill ju va ute i god tid så man vet vad d kan kosta ;) 

    Nu hoppas jag det ser rätt ut ;) :P
     
  • Äldre 26 May 13:35
    #5
    Maria466 skrev 2013-05-26 13:19:16 följande:
    Konstigt det såg ut när jag svarade :/

    Vi hade nog tänkt porträtt, kyrkan, middagen/festen. Vi har visserligen ett helt år på oss att planera men man vill ju va ute i god tid så man vet vad d kan kosta ;) 

    Nu hoppas jag det ser rätt ut ;) :P
    Du stod antagligen i den svagt blåfärgade rutan som citatet hamnar i. Då blir det sådär Glad
    Tog ett tag innan jag lärde mig att hoppa ur den också 

    Ni vill ju ha fotograf i princip hela dagen då, så då skulle jag nog säga minst 5000:- 
    Kanske det som en garantisumma och sen beroende på hur många bilder ni får så kanske ni kan ge honom en tusenlapp eller två till.
    Han kommer ändå lägga minst 2-3 arbetsdagar på det. Troligtvis mer. Så jag tycker att man ska ställa priset i relation till det Glad (även om det kan låta som mycket pengar. Proffsfotografer tar ofta en bit över 10,000 för att vara med ca 4-5 timmar och ge ca 20 redigerade bilder, så ni får lite perspektiv på kostnaderna)
  • Äldre 28 May 21:23
    #6

    Det är inte så lätt att  svara på.  När jag började så var det många som vill inte betala mer an 1500 och jag tåg detta ändå eftersom jag kände att jag behövde utveckla mig.  Men dom som säga 3000 eller 7000 har också rätt.  Det är otroligt mycket jobb.  Kolla noga fotografen dock.  Ett bröllop är ingen lätt uppgift och det flesta som är bra jobba på minst 20 bröllop som assistent innan man sätter igång på riktigt... Det går inte med vilket som helst utrustning heller.  Dom som är seriös har investerade minst 50 000 SEK (ofta mycket mycket mer).  Ett absolut minimum är ett full format kamera, några fast objektiv (85mm, 105 eller 135, 28mm) och helst ett 24-70 och 70-200 för själva ceremoni.


    Det som jag vill att du undvika är att vara jobbiga.  En av min första par betalade 2500 men jag hade 1000 bara i resan kostnader.  Jag tyckte att jag hade jobbat fint efter jag fixade fler an 200 fina bildar åt dom, men dom vill har ALLA - inklusive RAW, alt genom arbetade, osv.  Till slut så fick jag mindre an 3 kr/bild.  Det var en hemsk upplevelse att bli pressade på det viset.  Snälla - gör inte detta, även om fotograf skulle gå med på det.  Det är ren bedrägeri.  Betala minst 20 kr per bild som ni vill har.

    Lycka till! 


    scott_vance
  • Äldre 28 May 22:18
    #7

    Vi har funderat på att be en bekant att vara fotograf, och då tänkt erbjuda ca 1500-2000:- men det känns ju snålt nu... Å andra sidan redigerar jag gärna bilderna själv så det är inget som fotografen behöver tänka på =/

  • Äldre 6 Jan 22:02
    #8

    Nu är fotografen fixad. 
    För 5000 får vi:
    Bilder på:
    Förberedelser, vigseln, bilder tu man hand på utvald plats och brudskålen
    En canvasförstoring
    Några utskrifter
    Alla bilder redigerade på skiva 

  • Äldre 6 Jan 22:31
    #9
     Jag tyckte att jag hade jobbat fint efter jag fixade fler an 200 fina bildar åt dom, men dom vill har ALLA - inklusive RAW, alt genom arbetade, osv.  Till slut så fick jag mindre an 3 kr/bild.  Det var en hemsk upplevelse att bli pressade på det viset.  Snälla - gör inte detta, även om fotograf skulle gå med på det.  Det är ren bedrägeri.  Betala minst 20 kr per bild som ni vill har.
    Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Du gjorde ett bra jobb och gav dem 200 fina bilder för ett mycket bra pris. Sedan ville de ha "slasken" också. Du går väl inte direkt back på att ge dem de dåliga bilderna på en CD-skiva eller två? Eller har jag missförstått något?
  • Äldre 7 Jan 01:34
    #10

    Fotografscottvance: du menar att jag som icke fotokunnig ska kolla utrustningen? Och på vilket sätt ska jag undvika vara jobbig? Det är väl ändå fotografen som sätter priset?

Svar på tråden Pris för Amatörfotograf?